Kako zaraditi na srpskoj berzi, u koje kompanije ulagati, koliki su troškovi i šta nikako ne činiti: Saveti brokera za trgovanje akcijama
Osim profitabilnosti kompanija, postoje još neki parametri koji pokazuju koliko su te akcije vredne kupovine
Berza je za većinu ljudi u Srbijii dalje nepoznanica. Kupovina i prodaja akcija jasni su nam u teoriji, ali kako bi bila isplativa neophodno je da investitor ima bar minimalna ekonomska i finansijska znanja da bi procenio potencijal svog ulaganja u akcije.
Kamatica će u narednom periodu pokušati da pruži najvažnije informacije i savete kako bi svi oni koji imaju višak kapitala i žele da ulažu, stekli osnovna znanja o trgovini akcijama na berzi i izboru kompanija koje mogu da donesu dobit.
Osim profitabilnosti kompanija, postoje još neki parametri koji pokazuju koliko su te akcije vredne kupovine. Dešava se da dobra kompanija nije isto što i dobra akcija, jer je ona skupa.
- Neophodno je uključiti veliki broj investicionih pokazatelja koji obuhvataju odnos tržišne vrednosti kompanije i očekivane dobiti, odnos tržišne i knjigovodstvene vrednosti kompanije, odnos zaduženosti i kapitala, zaduženosti i profitabilnosti, dividendni prinos... Razvoj kompanije može se analizirati na osnovu njenih ostvarenja u prošlosti i aktuelnog položaja koji ukazuju na njen budući put. Tu se misli na aspekte tržišne pozicioniranosti, strateškog vođenja, kvaliteta odluka menadžmenta, kvaliteta proizvodnog ili uslužnog programa koji se nudi i razvija - objašnjava Nenad Gujaničić, iz brokerske kuće „Momentum“.
Za početak možda je najsigurnije kupovati akcije iz manje rizičnih sektora. U tu grupu spadaju akcije kompanija koje se bave komunalnom delatnošću, farmacijom, industrije hrane, telekomunikacija. Kompanije u ovim biznisima nemaju većih oscilacija u poslovanju čak i kada ekonomija zapadne u krizu.
S druge strane su kompanije iz takozvanih „ciklične delatnosti“. One imaju veliki rast u godinama uzleta ekonomije, ali u godinama krize beleže i znatno veći pad. To su bankarstvo, građevinarstvo, veći deo industrije. Važna, ali ne i najvažnija stavka je i isplata dividendi, odnosno deo profita kompanije.
- Da bi kompanija isplatila dividendu treba da bude profitabilna, zatim, da uprava predloži usvajanje dividende i na kraju ovu odluku donese skupština akcionara koja je vrhovno telo svakog akcionarskog društva. Obično kompanije koje se nalaze u ranoj fazi rasta i razvoja ne isplaćuju dividendu, dok je to čest slučaj kod kompanija u zreloj fazi - kaže Gujaničić.
Prilikom trgovanja akcijama treba računati i na određene troškove. Jedan od njih je brokerska provizija, i ona zavisi od kompleksnosti usluge koja se nudi. Najjeftiniji su „puki berzanski posrednici“ koji samo ispostavljaju nalog na tržište. To su diskontni brokeri i oni naplaćuju minimalne provizije. Kako se kvalitet usluge usložnjava raste i cena usluge brokera. Na domaćem tržište standardna brokerska provizija usled njegove nelikvidnosti, odnosno malih prometa je jedan procenat, ali je znatno manja za veće iznose novca.
Kako do akcija stranih kompanija?
Neophodno je naći brokersku kuću, odnosno berzanskog posrednika koji ima otvorene kanale ka svetskim berzama. Kada se potpišu ugovori i deponuje novac u stranoj valuti moguće je ispostaviti nalog za kupovinu akcija.
(Telegraf.rs/Kamatica)