Kakva blaga krije internet! Pronašli smo reklame koje je Televizija Beograd 1980. emitovala pre meča između Partizana i Cibone
Možda deluju naivno iz današnje perspektive, ali ove reklame domaćih preduzeća snimljene pre skoro četiri decenije suvo su zlato. Pritom dokazuju da smo nešto svoje proizvodili i da smo proizvodnju štitili: u čitavom ovom EPP bloku nema ni jedne reklame za strani proizvod
Postojala je krupna razlika između sovjetskog ekonomskog sistema i onoga koji je vladao u našoj zemlji, Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji. Dok je iza Gvozdene zavese postojala komandna ekonomija, maltene državni kapitalizam, dotad su kod nas vladali radničko samoupravljanje i tržišni socijalizam.
To je značilo da su preduzeća bila u društvenom vlasništvu, da su bila u rukama radnika, pod njihovom kontrolom, da je „radni narod“ rukovodio privrednim subjektima preko svojih radničkih saveta i takozvanih osnovnih i složenih organizacija udruženog rada koje su se grupisale u preduzeća i kombinate.
A pošto je svaka radna organizacija delovala u svom interesu, pošto je preduzećima ostavljeno najviše izvršnih odluka pa su se međusobno nadmetala čak i ako su bila u istom kombinatu, dobili smo tu tržišnu ekonomiju kakva je postojala na Zapadu, samo socijalističke naravi jer smo bili socijalistička zemlja. Na izvesnom nivou, priroda sistema je bila ista kao i u kapitalističkim državama, samo što smo su kod nas kompanije bile u vlasništvu društva, a kod njih u rukama malog broja kapitalista, samo što su kod nas radnici rukovodili a kod njih bili puki „rabotnici“.
VIDEO: EPP blok emitovan pre utakmice između KK Partizan i KK Cibona 1980. godine
Iz tog međusobnog nadmetanja naših preduzeća koje je za cilj imalo dalji razvoj, povećanje kvaliteta roba i usluga, veću potrošnju i rast profita, i tako dalje, razvila se za socijalističke zemlje neubičajena marketinška aktivnost — svaka je radna organizacija htela da bude ispred konkurencije jer je od toga zavisila visina rukovodilačkih i radničkih plata, profita...
Možda se ovo nekome čini kao dosadan i bespotreban uvod, ali sigurni smo da ćete — ako ste mlađi i ako do sada niste bili upoznati s prirodom naše ondašnje privrede i načina na koji je funkcionisala SFRJ, ili ako ste na to zaboravili tokom protekle bezmalo tri decenije od kako više nema OOUR-a — sada drugačije gledati ovaj EPP (Ekonomsko-propagandni program) blok emitovan na Televiziji Beograd 1980. godine, neposredno pred početak prenosa derbija Prve savezne košaršarke lige između domaćeg, beogradskog Partizana, i gostujuće, zagrebačke Cibone.
Koja je ovih reklama vaš favorit, koja se vama najviše dopada? Nama su za oko zapali mantili modne konfekcije „7. juli“ iz Kuršumlije, nova ploča Ljube Aličića za „Diskos“, ali najbolje reklame od svih su nam ona hokejaška za „Karneksove“ paštete i reklama za „Jafa keks“.
VIDEO: Srpski glumac Bogdan Diklić, inače veliki navijač Partizana, gledao meč rivalskog kluba
(P. L)