Sistem "blizanac", nepoznati počinilac, namerno izazivanje nesreće...: Ovo su nameštaljke kojima prevaranti pokušavaju da opelješe osiguranje
Visoki iznosi naknade štete mame i profesionalne prevarante koji smišljaju nove taktike
Lažne sudare i krađe prevaranti često pokušavaju da naplate osiguravajućim kućama. Uloženo vreme da se iscenira nesreća "kvare" agenti, neretko ovlašćeni sudski veštaci koji rade najsloženije rekonstrukcije, prikupljaju dokaze i tumače saobraćajnu situaciju.
Koji su najčešći slučajevi namere da se obmanom u saobraćaju dođe do novca, otkrili su nam iz UNIQA osiguranja:
TAČNO OSMIŠLJENO DOBA DANA I MESTO
Gotovo uvek se nameštaljke događaju noću ili u ranim jutarnjim satima. Lokacije su manje prometni putevi i raskrsnice, odnosno ona mesta koja učesnicima ostavljaju dovoljno privatnosti da prevaru sprovedu po planu.
NAMEŠTANJE SUDARA
1. Sa već oštećenim vozilima
Automobil sa već postojećim udubljenjima i ogrebotinama se malo doradi kako bi izgledao uverljivije. Postvlja se u položaj koji bi odgovarao nezgodi, a krivac je obično osiguranik sa starijim vozilom manje vrednosti. Uz ovakve udese najčešće se prijavljuje i nematerijalna šteta, koj se uglavnom svodi na trzajne povrede vrata.
2. Izazivanje stvarne saobraćajne nezgode
Ovo je daleko skuplja opcija sa skupocenim vozilima. Cilj osiguranika je da se naplati po kasko osiguranju, a učesnik čiji je automobil oštećen, po polisi auto-odgovornosti. U ovakvoj vrsti montiranih udesa prijava nematerijalne štete je gotovo neizostavna.
FINGIRANJE ŠTETE
1. Nepoznati počinilac
Na vozilima do nekoliko godina starosti, veće tržišne vrednosti, koja su kasko osigurana klijenti prijavljuju krađe vozila ili delova, odnosno oštećenja nastala usled požara ili obesti od strane nepoznatih počinilaca.
2. Sistem "blizanac"
Iz inostranstva po znatno nižoj ceni biva uvezen automobil koji ne može da se registruje. Brojevi motora i šasije zatim se falsifikuju i prekucavaju brojevima regularno registrovanog automobila iste marke i modela. Nakon toga, vozilo se osigurava i fingira se krađa.
3. Delovi skuplji od automobila
Prijavljuje se otuđenje skupocenih delova: instrument-table, multimedijalnih uređaja, kontrolnih panela, klime, procesora pogonskog agregata... Poenta je da, kada se sastavi predračun za popravku ili nadokandu svih ovih delova, višestruko prelazi tržišnu vrednost automobila zbog čega se isplaćuje totalna šteta na vozilu.
GRUDI I ZADNJICA
Mada se neretko šokiramo ciframa kojima su svetske zvezde osigurale svoju zadnjicu, poput Dženifer Lopez koja je za svaj adut iskeširala 27 miliona evra ili Madona za svoje grudi 2 miliona, kod nas ova ekstravagancija, novčana zaštita pojedinih delova tela, nije u opciji.
- Najsličnije ovom jesu ossiguranje prilagođena pojedinim profesijama, poput sportista ili hirurga. Na primer, osiguan je veliki broj pilota za slučaj smrti ili trajnog invaliditetea nastalog usled nezgode, ali i gubitka licence i nadoknade za bolovanj. Specifičnost ovog osiguranja počiva na visokim iznosima pokrića. Poenta je da pilot, koji usled povrede nekog dela tela izgubi licencu i samim tim pravo na rad, dobije adekvatnu nadoknadu i adekvatno osiguranje - rečeno nam je iz UNIQA osiguranja.
RETKOST
Zanimljivo je da višemilionska iznosi i inače jesu prava retkost na domaćem tržištu, a izuzeci najčešće su rezervisani za svet sporta.
Uniqa je dosad imala priliku da radi osiguranje profesionalne odgovornosti za organizatore Exit festiala i velikih sportskih takmičenja, čiji su iznosi pokrića prelazili i po milion dolara.
(Telegraf.rs/M.Ro.)