Spisak propusta u prodavnicama i marketima sve duži: Za neke su krivi sami kupci, ali uvek možete da uputite žalbu
- Dešava se da se ponekad nađe u prodaji proizvod sa ispravnim rokom trajanja, ali promenjenih senzornih karakteristika kada se odmah obaveštava dobavljač - kažu u jednoj kompaniji
Otvoreno piće, načeta hrana, proizvodi kojima je istekao rok trajanja, buđ na površini nekih od njih, samo su neki od, blaže rečeno "nedostataka" s kojima se kupci sreću u trgovinama. Trgovinski lanci nerado priznaju bilo kakve propuste, ali su nam izašli u susret i otkrili neke, razumljivo, uz molbu da ih ne imenujemo. Uz one uobičajene nedostatke, saznali smo i za one na koje, verovatno, niko nije obraćao pažnju, ili nije znao.
Beograđanka kupila KINDER JAJA, a kod kuće je sačekalo jezivo iznenađenje (FOTO)
Sve češće se, kako pokazuju iskustva trgovaca, dešava da potrošači sami zamene artikle u kutijama, pa tako, recimo, u kutiju najjeftinije paste za zube stave onu najskuplju. Ili da jednostavno, pojedu pola keksa i čokolade, a ambalažu bace negde u radnji.
U poznatom trgovinskom lancu kažu da takve stvari najčešće nisu u mogućnosti da uoče na vreme i tek po ulaganju reklamacije mogu da upute izvinjenje i reaguju.
- Ukoliko se desi da je artikal otvoren ili mu je na bilo koji drugi način oštećeno pakovanje, a da to zaposleni nisu primetili, po ukazivanju na ovu situaciju od strane potrošača kolege izvrše zamenu ili odmah vrate novac, pregledaju preostala pakovanje iz serije i povuku neusaglašene proizvode iz prodaje. Dešava se da se ponekad nađe u prodaji proizvod sa ispravnim rokom trajanja, ali promenjenih senzornih karakteristika (miris, ukus, konzistencija), kada se odmah obaveštava dobavljač koji vrši ispitivanje kvaliteta navedene serije proizvoda prema unapred definisanim parametrima - kažu u toj kompaniji.
Druga poznata kompanija se najčešće suočava sa skrivenim manama kod sveže i pakovane hrane.
Najbolji primer za skrivene mane kod sveže i pakovane hrane su pakovanja s jajima, gde se često dešava da neko od njih nedostaje, da je razbijeno ili da bude pokvareno. Nedavno smo imali slučaj Novosađanke koja je uveče kupila piletinu i sutradan kad je otvorila, bila je zelenkaste boje i užasno je smrdela. Neretko se desi da na proizvodu stoji datum prema kome je proizvodu istekao rok trajanja.
Dešava se da deklaracije budu nepotpune, bilo da ne sadrže spisak svih sastojaka, bilo da nemaju istaknut rok trajanja i na to strogo treba obratiti pažnju.
Bilo je primera, naročito kada su akcijska sniženja, da pored robe stoji jedna cena, a da vas na kasi "sačeka" druga. U takvim situacijama, kako stoji u Zakonu o zaštiti potrošača Srbije, potrošač ima pravo da izabrani proizvod plati po onoj ceni koja je istaknuta na tom proizvodu ili na prodajnom mestu ispod ili iznad određenog proizvoda.
Bez obzira o kojoj kategoriji reklamacija se radi, u prodavnicama postupaju prema proceduri i uputstvu za rešavanje reklamacija na osnovu Zakona o zaštiti potrošača.
Pošto se u praksi u većini slučajeva radi o skrivenim manama, u 90 odsto slučajeva reklamacije se rešavaju odmah u prodavnici. Naime, kupac sveže i pakovane hrane odlazi kući i prilikom upotrebe proizvoda shvata da je došlo do promene organoleptičkih osobina proizvoda (sva svojstva koja možemo osetiti čulima: miris,ukus, boju, oblik, agregatno stanje, teksturu i slično i ove promene se i uočavaju kada se proizvod otvori). Kupac se vraća u prodavnicu, reklamira manu i reklamacije se odmah rešava zamenom proizvoda.
(S.Vasić)