Ako se zaglavite na granici i ostanete tamo satima, agencija je dužna da vam garantuje samo jedno
U Sektoru turističke inspekcije kažu za "Telegraf" da je to regulisano Opštim uslovima putovanja organizatora putovanja
Nedavni štrajk u Grčkoj prilično je paralisao saobraćaj u toj državi, pa i van nje, i zabrinuo mnoge naše građane koji su uplatili letovanje. Na sreću, većih zastoja nije bilo, ali njihovi sindikati nisu isključili mogućnost novih štrajkova. To je, naravno, pokrenulo pitanje - ko u datom slučaju snosi troškove privremenog ili produženog smeštaja, u slučaju da turisti tamo moraju da ostanu neki dan duže. Odgovor se mnogima neće svideti.
Turistička agencija je bankrotirala - šta sada?
U Sektoru turističke inspekcije kažu za "Telegraf" da je to regulisano Opštim uslovima putovanja organizatora putovanja.
- Organizator za vreme putovanja, o čemu je dužan bez odlaganja na najpogodniji način da obavesti putnika, zadržava pravo promene dana ili sata putovanja, kao i pravo promene maršute putovanja i neophodne izmene programa, ukoliko se promene uslovi za putovanje (promenjen red letenja, prinudno sletanje, kvar prevoznog sredstva, gužva na granicama ili u saobraćaju, zatvaranje nekog od lokaliteta predviđenog za obilazak, promene u viznom režimu, bezbedonosna situacija, elementarne nepogode ili druge vanredne i objektivne okolnosti i više sile) bez obaveze isplate štete ili bilo kakve druge naknade putniku - kažu u ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija i dodaju da u navedenim slučajevima organizator sam snosi eventualne dodatne troškove izmene programa i eventualne neplanirane troškove smeštaja.
Prema rečima direktora Jute Aleksandra Seničića, ni agencija, ni hotel nisu dužni da snose troškove smeštaja jer bi to, teško poremetilo rezervacije za tu sezonu.
- Kad je viša sila (zemljotresi, poplave...), a putnici su već na putu, ni agencija, ni hotel to ne moraju da nadomeste. Pogotovo ako država proglasi vanredno stanje, hotel može da odluči da zadrži putnike do dolaska sledeće ture, za koju se pretpostavlja da će iz istih razloga da kasni. Dakle, dok se ne steknu uslovi da prvi napuste državu - objašnjava prvi čovek Nacionalne Asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA).
Kako su to stvari na koje nije moguće uticati, nisu ni dužni da zbrinu putnike. Postoji mogućnost nadoknade, ali je to opet odluka hotela ili vlasnika apartmana.
- Oni koji krenu autobusom, uvek mogu da računaju na to da može da dođe do kvara zbog kog putovanje može da traje duže za nekoliko sati. I aerodrom može biti zatvoren iz nekog razloga i bilo koji drugi granični prelaz. Na sreću, zakon nalaže da granica mora biti otvorena na svaka dva do tri sata, kao u slučaju Grčke. Na putnicima je da se naoružaju strpljenjem, a na agenciji da garantuje bezbednost putnika i, eventualno, omogući im put do hrane i vode - nastavlja Seničić koji kaže da se obaveze agencije tu završavaju jer bi u suprotnom usluge bile mnogo skuplje.
Odgovornost je na putniku i na agenciji polovično, smatra on, jer putnik bira kome će pokloniti poverenje i time preuzima deo odgovornosti na sebe.
O povraćaju novca nema govora, jer je, kaže, novac još ranije prebačen na račun ugostiteljskog objekta.
- Ugostitelji uglavnom neće da vrate novac i ako zakasnite sa dolaskom, pravdaju se time da putnik bira prevozno sredstvo i da ima i alterntivu da dođe avionom ili vozom, a da mu je apartman na raspolaganju u dogovorenom terminu - dodaje on.
INFORMIŠITE SE O STANJU NA GRANICAMA
Na sajtu Auto-moto saveza Srbije amss.org.rs postoji odeljak Trenutno stanje na graničnim prelazima na kojem možete uživo pratiti stanje na prelazima sa Mađarskom, Hrvatskom, Bugarskom i Makedonijom.
Kamere na ovim prelazima ne mogu biti od velike pomoći agencijama koje svoje polaske neće drastično pomerati u slučaju najavljenih štrajkova, ali onima koji svojim vozilom krenu na put, mogu biti od pomoći da znaju na koji prelaz da krenu. Ili, u slučaju da, usled velikog naleta migranata, odluče da zatvore granicu, znaju na koji drugi prelaz da odu, a da najmanje čekaju.
- Prošlog vikenda pošli smo do Mađarske. Kad smo stigli na Horgoš, sačekala nas je zatvorena granicu. Tu smo čekali neko vreme u nadi da će je uskoro otvoriti, što se nije desilo. Odatle smo otišli na Kelebiju gde je bila gužva. Izgubili smo četiri sata na granici tog dana! - priča B.T. (34) iz Novog Sada.
- U ozbiljnim zemljama sve nepredviđene okolnosti, bilo da je gubljenje prtljaga, nepogode, štrajkovi ili nešto treće rešavaju se ozbiljnim polisama osiguranja, dok naš narod još nema ni kulturu plaćanja zdravstvenog osiguranja - konstatuje Seničić.
(Slađana Vasić)