Proverili smo da li je tabela koja je razbesnela građane istinita: Koliko se zaista često rade tehnički pregledi vozila u svetu?

Da li je moguće da je Srbija najrigoroznija u ovim pravilima?

Tabela koja je objavljena na Fejsbuku, a na kojoj je prikazano na koliko se vremena u pojedinim državama rade tehnički pregledi razljutila je mnoge. Podatke iz tabele uporedili smo sa onima do kojih smo mi uspeli da dođemo i podudaraju se, nažalost. Naime, prema njima naša zemlja je najrigoroznija, ali su iza nje odmah Izrael, Hrvatska i Holandija, počev od 5. jula kada je stupio na snagu pravilnik prema kome sva vozila u Srbiji koja su starija od 15 godina moraju da idu na tehnički pregled na svakih 6 meseci!

Tehnički pregled vozila nadgleda sistem poput "Velikog brata": Svaka sitnica će se kontrolisati

Do sada je bio slučaj da se to radi jednom godišnje, ali će tu "privilegiju" ubuduće imati samo vozila mlađa od 15 godina.

Nešto malo lakša situacija je u Izraelu gde se prvi tehnički pregled vrši posle tri godine, a posle tog prvog, na svakih godinu dana. U Holandiji i Hrvatskoj to je obaveza svake godine.

Ni Bugarima nije lako jer oni vozila do šest godina starosti moraju da teraju kod majstora na svake dve godine, dok za starija to moraju svake godine.

Početna granica za prvi pregled od tri godine stoji i u Velikoj Britaniji, Švedskoj, Rusiji, Poljskoj, Nemačkoj, Estoniji, Austriji, Izraelu, Singapuru i Japanu, od čega samo u Britaniji posle na svakih godinu dana.

Čini se da je najbolje Brazilcima kod kojih to ne postoji, kao i pojedinim državama SAD-a u kojima smatraju da ovakva vrsta provere ne doprinosi bezbednosti u saobraćaju. I u Australiji to rade samo pri promeni vlasnika.

Na rigoroznu odluku naše države, kako smatra privredni analitičar, Dragoljub Rajić utiče prosečna starost automobila u našoj zemlji, a na fleksibilnije mere SAD, Kanade i Velike Britanije, to što one imaju najmanju stopu udesa.

- U evropskim zemljama je visok životni standard, privreda je na višem nivou, a prosek starosti auta manji od našeg. U Nemačkoj već posle pet godina kupuju novi auto. Kod nas je prosek starosti vozila duplo veći u odnosu na Nemačku (7,8:14,15). Što su vozila novija, manja je potreba za tehničkim pregledom. S druge strane, kod njih je sistem servisiranja veći - objašnjava za "Telegraf" Rajić.

Prema njegovim rečima država bi morala da ograniči korišćenje starih vozila jer kod nas najviši nivo zagađenja potiče baš od izduvnih gasova i to je razlog što često dobijamo rak i umiremo od teških bolesti.

- Moraju se uvesti granice za vozila jer će Nemci da "izbace" dizelaše i ta sva vozila će doći kod nas. To što su izveli češće provere ispravnosti jeste dobro da se napuni budžet, ali to nije rešenje za zdravlje ljudi. Bolje je da uvedu nova ograničenja za uvoz starijih vozila - zaključuje Rajić.

PETICIJA ZA UKIDANJE DUPLOG TEHNIČKOG

Nedavno usvojeni pravilnik o tehničkim pregledima u skladu je sa već postojećim članom Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Nakon ovoga, očekuje se i porast cene ovih pregleda sa sadašnjih nula do 2.000 dinara na oko 3.500 dinara.

Nezadovoljni građani masovno potpisuju onlajn zahtev za ukidanje obaveznog šestomesečnog pregleda automobila starijih od 15 godina.

Za samo tri dana, peticiju, koja nema pravno dejstvo, potpisalo je oko 6.500 građana što svedoči o tome koliko su građani ogorčeni. Komentari se mahom svode na sledeće: "Da imam više novca, vozio bih mlađa kola".

VIDEO Podigao haubu i tu je video smrt:

(S.Vasić)