Da li ste spremni da vratite robu kupljenu preko interneta bez ikakvog obrazloženja?
Znamo, i mi smo. Samo to u praksi još nije zaživelo
- Kada postanete članica Evropske Unije (EU), imate pristup nečemu što prevazilazi samo zakonodavstvo. Između ostalog, dobijate pravo da poništite trgovinu preko Interneta bez ikakvog obrazloženja u roku od 14 dana - istakao je Peter Aranji, stalni savetnik tvining projekta "Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji" na današnjem brifingu za novinare u EU info centru povodom pregovora o poglavlju 28.
Evo šta Srbi najčešće kupuju na internetu
KUPUJETE PREKO INTERNETA? Nadamo se samo da niste naručili OVE proizvode!
Aranji se, naime, pozvao na Direktivu EU koja reguliše zaštitu potrošača u evropskim zemljama. Prema njoj, trgovac je dužan da obavesti kupca o svim karakteristikama proizvoda i o ceni, uvedena je zabrana štikliranja kućica u upitniku od strane prodavca usluge, kako kupci ubuduće ne bi plaćali usluge koje nisu hteli (kao kod kupovine karata). Takođe, ne sme da postoji razlika u plaćanju karticom i drugim metodama, a dežurna služba koja daje dodatne informacije o robi ili proizvodu ne sme više da naplaćuje svoje usluge.
- Najvažnija stavka je da svako ima pravo da se povuče iz ugovora o kupovini preko interneta bez ikakvog obrazloženja u roku od 14 dana. To znači, da ako vam se ne dopadne proizvod da ga možete vratiti. Ako vas prodavac nije dovoljno informisao, rok za koji možete da ga vratite se produžava na godinu dana - objašnjava Aranji.
Jedini trošak za kupca je, kako kaže, trošak povraćaja robe. Takođe, istekao je da sva pravila koja štite potrošača treba jednako da važe, kako pre, tokom, tako i nakon kupovine.
- Kod nas se sporovi između kupaca i prodavaca rešavaju vansudskim poravnanjem, arbitražama, preko ombudsmana i suda. Države članice EU imaju pravo da biraju način koji im najviše odgovara - konstatuje ovaj saradnik na projektu.
Upozorio je da postoji mnogo kineskih proizvoda kojih najviše ima u manje bogatim zemljama, za razliku od Skandinavije, za koju kaže da ih tamo praktično nema. Najzastupljeniji opasni proizvodi su ugračke (26 odsto), motorna vozila (18 odsto), električni uređaji, kozmetika, nakit, osvetljenje, odeća, tekstil, oprema za igrališta...
- Pre više od dve godine smo testirali kineske ukrasne lampice. Kod 75 odsto proizvoda smo našli neki nedostatak - naveo je.
Kako je ovim povodom rekla Tamara Samardžić, pomoćnica u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, Republika Srbija je prihvatila tekovine EU.
- Pripremljen je nacrt pregovaračkog poglavlja u oblati zaštite potrošača i njihovog zdravlja. Uputili smo ga Evropskoj komisiji radi radavanja sugestija i u delu zaštite potrošača nije bilo prigovora - otkrila je Samardžićeva.
Na značaj da se zaštite potrošači i da mogu da naprave dobar izor prilikom kupovine ukazao je i Ingve Engstrom, šef operacija Delegacije EU u Srbiji, jer to ima veliki uticaj na razvoj privrede.
- Cilje je ažurirati pravila koja će biti u skladu sa digitalnom realnošću i ojačati celokupnu zaštitu prava kupaca - kazao je Engstrom podsetivši na slučaj kada je nemačka automobilska kompanija "Folksvagen" lažirala podatke o emisiji štetnih gasova.
Iako je i u Mađarskoj i drugim zemljama EU nemoguće ući u trag svim krivotvorenjima i nepravilnostima, izvesno je da su tamo potrošači mnogo zaštićeniji, te se nadamo da će se što više od te dobre prakse uskoro ustaliti i kod nas.
(Slađana Vasić)