PRUGA BEOGRAD-BUDIMPEŠTA NA "TANKOM LEDU": Evropska unija "koči" projekat?
Srbija, kao kandidat za članstvo, nije u punoj obavezi kada je EU zakonodavstvo u pitanju
Evropska komisija i dalje procenjuje da li je projekat izgradnje brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte u skladu sa zakonima Evropske unije, izjavila je danas portparolka Evropske komisije Maja Kocijančić.
Rekonstrukcija pruge Beograd - Budimpešta: Početku radova prisustvovaće Ana Brnabić
Razmatranje usklađenost ovog projekta sa EU pravilima je u toku, rekla je Kocijančićeva.
Projekat modernizacije železnice dogovoren između Mađarske, Srbije i Kine 2013. godine već duže vreme nalazi se pod istragom Evropske komisije zbog mogućnosti narušavanja pravila EU o konkurentnosti.
Projekat izgradnje moderne železničke pruge koji bi putovanje između Beograda i Budimpešte skratio sa 8 na 3 sata uzet je kao primer kineskih investicija u okviru saradnje Pekinga sa 16 centralno i istočno evropskih zemlja.
Pitanje koje su novinari u Briselu postavili jeste da li među tim poslovima postoje oni koji su u sukobu sa zakonima EU i utvrđenim odnosima EU-Kina.
- Format 16+1 nadopunjava odnose koje imaju EU i Kina. EU nije deo tog formata, ali učestvuje kao posmatrač - izjavila je Kocijančić.
Ona je dodala da je uloga Evropske komisije i Evropske službe za spoljne poslove da "podrže zemlje članice koje pripadaju tom formatu", kao i da "pomogne usklađivanju aktivnosti sa usaglašenim odnosima EU-Kina".
Iz EU su u više navrata u poslednjih godinu dana izjavljivali da se železnički projekat modernizacije 350 km pruge između Budimpešte i Beograda za koji je kineska Eksport-import banka obezbedila 2, 4 milijarde evra nalazi "pod istragom" zbog mogućnosti kršenja EU zakona o konkurentnosti kada je reč o javnim tenderima za velike transportne projekte.
U Briselu su naglašavali da su u kontaktu sa nacionalnim vlastima država koje se nalaze u okviru projekta.
Poznavaoci evropskih zakona kažu da je osnovni fokus istrage Evropske komisije na Mađarskoj, koja kao zemlja članica u potpunosti podleže strogim evropskim zakonima o konkurentnosti.
Istovremeno, Srbija, kao kandidat za članstvo, nije u punoj obavezi kada je EU zakonodavstvo u pitanju.
U slučaju da se dokaže kršenje EU zakona o javnim tenderima kazne mogu biti novčane i procedure za prekid aktivnosti koje narušavaju EU zakonodavstvo. Jedna od posledica takve odluke EU može biti i narušavanje odnosa između Brisela i Pekinga.
Izgradnja brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte za Kinu predstavlja deo projekta povezivanja luke Pirej sa ostatkom Evrope, a u cilju efikasnijeg transporta kineskog izvoza.
Istovremeno, deonica brze pruge između Beograda i Budimpešte trebalo bi da posluži kao primer da kineske kompanije mogu da grade u skladu sa najvišim EU standardima.
(Telegraf.rs/Tanjug)