Postoje podaci koje banka ni slučajno ne sme da vam traži! Ove dve stvari su strogo zabranjene

Zaposleni u bankama ne smeju da traže podatke o članovima porodice

Ako vam se desilo da vam zaposleni u banci traže podatke o članovima porodice, koji su nepodesni i nemaju nikakve veze sa vašim potrebama i bankarskim uslugama, ili da vam traže podatke iz zdravstvene knjižice - znajte da te informacije ne morate da pružite, kažu za Telegraf.rs. iz Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Neaktivan račun trajno pravi minus i može da vas košta čitavo bogatstvo!

Uvidom u podatke iz zdravstvenih knjižica, zaposleni u banci mogu da utvrde u kom je radnom odnosu (potencijalni) klijent. Međutim, to je suprotno Zakonu o zdravstvenom osiguranju.

- Prikupljanje podataka iz zdravstvenih knjižica je suprotno Zakonu o zdravstvenom osiguranju, kojim je propisano da se podaci koji se vode u matičnoj evidenciji Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, koriste samo za potrebe zdravstvenog osiguranja, ako tim zakonom nije drugačije određeno - kažu iz Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, za Telegraf.rs.

Zaposleni u bankama ne smeju da traže podatke o članovima porodice.

- Poverenik je u dosadašnjim postupcima nadzora banaka utvrdio nepravilnosti u obradi podataka o ličnosti, i to se najčešće odnosilo na podatke iz zdravstvene knjižice, kao i na prikupljanje podataka o ličnosti trećih lica (npr. članova porodice klijenta) u situacijama kada za to ne postoji zakonsko ovlašćenje, ili su ti podaci nepotrebni i nepodesni za ostvarivanje svrhe obrade - kažu iz Poverenika.

Iz Poverenika napominju da i traženje fotokopije dokumenata koji sadrže podatke o ličnosti, u pojedinim situacijama, nije u skladu sa propisima.

- Nepravilnosti su, u dosadašnjim postupcima nadzora uočene i prilikom prikupljanja fotokopije ličnih dokumenata van situacija propisanih zakonom, kao i prikupljanje podatka o JMBG lica koje daje vrši novčanu transakciju van situacija propisanih zakonom.

Banka ne sme obrađivati podatke koji su nepotrebni ili nepodesni za ostvarivanje svrhe obrade, neistinite, nepotpune, zastarele ili podatke koji se ne zasnivaju na verodostojnom izvoru.

Prilikom prikupljanja podataka klijenta, banka mora da se pridržava odredbi člana 8. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, prilikom prikupljanja, držanja, obrade i korišćenja podataka o ličnosti.

- Neophodno je da se banka, kao i svaki drugi rukovalac podataka, pridržava odgovarajućih načela ovog zakona, i to: da sme da obrađuje samo one podatke koje je zakonom ovlašćena da prikuplja ili je ovlašćenje dobila od samog lica od kog prikuplja podatke na osnovu pristanka za obradu, da podatke prikuplja samo za svrhe koje su zakonom propisane ili za svrhe određene dobijenim pristankom, da poštuje načelo svrsishodnosti i načelo srazmernosti obrade - objašnjavaju oni.

Banka može da obrađuje podatke o ličnosti na osnovu zakonskog ovlašćenja.

- Npr. u skladu sa obavezama iz zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, banke su u obavezi da vode evidenciju o strankama, te da prikupljaju fotokopije ličnih dokumenata lica sa kojima stupaju u poslovni odnos - dodaju iz Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa banka prikuplja podatke koji su neophodni za zaključenje ugovora, i tom prilikom ne sme da prevaziđe svoja ovlašćenja, i da traži više podataka nego što je zakonom dozvoljeno.

(I.Vlajković)