Kragujevac pre i posle Fijata: Od "Doline gladi" do pehara za "Grad budućnosti"
Najcrnji pečat na istoriju kragujevačke fabrike automobila ostavila je NATO agresija, kada je „Zastava“ razorena u bombardovanju i kada je uništeno 160.000 kvadratnih metara proizvodnih površina. Međutim, oporavak i novi uspon kreće sa dolaskom italijanskog "Fijata" 2008. godine.
Ponos Kragujevca i cele bivše Jugoslavije bila je fabrika automobila u kojoj je daleke 1953. godine započela montaža prvih vozila. Zlatne sedamdesete i osamdesete godine, kada je i popularni "jugo" stigao do američkog tržišta zamenile su za privredu crne devedesete, koje su najcrnji pečat ostavile tokom NATO agresije 1999. godine, kada je „Zastava“ razorena u bombardovanju i kada je uništeno 160.000 kvadratnih metara proizvodnih površina. Međutim, oporavak i novi uspon kreće sa dolaskom italijanskog "Fijata" 2008. godine.
Vlada se bori za Fijat, ali jedan uslov štrajkača ne može da ispuni
Brnabić o štrajku u Fijatu: Mislim da je to ozbiljno loša namera i politički interes
"Dolina gladi" bio je naziv koji se tokom devedesetih godina prošlog veka i početkom ovog koristio za Kragujevac. Tome je najviše doprinelo propadanje metalskog kompleksa tokom period sankcija koje je međunarodna zajednica nametnula tadašnjoj SRJ i Srbiji.
Bez dogovorenih poslova, inovacija i deviza fabrika automobila "Zastava" je prvo tavorila, a onda i naglo počela da propada, što je uzrkovalo velike egzistencijalne probleme za sve radnike, kao i kooperante nekadašnjeg ponosa jugoslovenske industrije.
Vrhunac je nažalost dostignut tokom NATO agresije 1999- godine, kada je „Zastava“ razorena u bombardovanju i kada je uništeno 160.000 kvadratnih metara proizvodnih površina.
Slabašan oporavak je usledio početkom dvehiljaditih, da bi se ubrzo pretvorio u radnički bunt. Ipak, nada se vratila u Kragujevac, Šumadiju i Srbiju, kada je 29. septembar 2008. godine potpisan Ugovor između italijanskog "Fijata" i Vlade Srbije.
Kreće oporavak. Italijanski proizvođač automobila, sa 67 odsto udela u preduzeću, i naša država, sa 33 odsto vlasništva, zajednički su uložili više od milijardu evra za tri i po godine, od potpisivanja Ugovora do jula 2012. godine, kada je otpočela serijska proizvodnja modela "FIAT 500L".
Za tri po godine „Fijat“ je obnovio i izgradio oko 1,4 miliona kvadratnih metara hala koje je stavio pod krov, u Kragujevac je doveo četiri svoja velika dobavljača koji su izgradili pogone u Grošnici („Manjeti mareli“, „Džonson kontrol“, SIGIT, HTL), napravio na desetine kilometara nove gasovodne i kanalizacione mreže i uspeo da izgradi veliku energanu, sposobnu da obezbedi stalno napajanje strujom grada veličine Kragujevca.
Najmodernija „Fijatova“ fabrika u svetu, smeštena na obali Lepenice, projektovana je za proizvodnju 160.000 automobila, a moguće je dostići kapacitet je čak 300.000 vozila.
Kompleks fabrike FCA se prostire na 1,4 miliona kvadratnih metara, od čega je nekoliko stotina pod krovom što je čini najvećim objektom te vrste u jugoistočnoj Evropi.
Međutim, ponovo se navlače oblaci nad Kragujevcem. Tronedeljni štrajk radnika srpske fabrike automobila preti da ugrozi dogovor i da "Fijat" prvo smanji, a potom i potpuno izmesti proizvodnju iz naše zemlje. Time bi oko 10 hiljada radnika, kada se uračunaju radnici "Fijata" i kooperantskih firmi ostali bez posla i prihoda.
Zato je važno da se što pre prekine štrajk radnika i da se kroz dijalog sa Vladom Srbije i menadžmentom "Fijata" dođe do rešenja prihvatljivog za sve strane.
(Telegraf.rs)