VAŽNO: Evo koliko dugo morate da čuvate račune za hranu, struju, vodu, telefon...
Telegraf je istraživao da li računi uopšte treba da se čuvaju, koliko dugo i šta se dešava u slučaju da ih izgubite. Evo šta kažu EPS, Infostan, NOPS i mobilni operateri
Koliko ste samo puta čuli kako je "najbolje sačuvati račun" jer se nikad ne zna da li će zatrebati. U Srbiji se tako čuvaju računi za hranu, cipele, kozmetiku, obuću i odeću, ali i za struju, vodu i telefon.
Većina potrošača zapravo ni ne zna da li račune treba da čuva i koliko dugo. Evo šta kažu o čuvanju računa potrošači, EPS, "Infostan", "Telekom", "Vip" i Telenor".
Tako mnogi, verovatno, i ne znaju da fiskalne račune nisu u obavezi uopšte da čuvaju.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača (NOPS) Goran Papović kaže da zakon nigde nije propisao da fiskalni račun treba da se čuva. To što mnogi prodavci tvrde da je neophodno imati račun, prilikom reklamacije neke robe, zapravo je, kako kaže Papović, "demonstriranje moći trgovaca".
- Računi iz radnji ne moraju da se čuvaju i to je jedina istina. Ukoliko se desi da hoćete da ga zamenite neki proizvod, dovoljno je da ponesete robu koju ste kupili i navedete tačan datum kupovine. Bilo bi poželjno da se setite u koje set vreme kupili proizvod. I to je sasvim dovoljno da trgovac proveri, kroz svoju kasu, da li je toga dana izvršena takva kupovina - navodi Papović.
To što mnoga udruženja potrošača pozivaju građane da ipak čuvaju račune, prema mišljenju Papovića, u suštini se odnosi na to da će uz račun verovatno brže ostvariti svoja prava.
- To, opet, ne znači, da potrošač nema pravo da reklamira proizvod koji je kupio, zato što nema račun. Ukoliko ste kupovinu obavili karticom, izvodom iz banke vrlo lako se utvrđuje vreme i iznos kupovine - dodaje Papović.
A šta je sa računima za "Infostan"? U ovom javnom preduzežu kažu da mesečno štampaju i distribuiraju uplatnice objedinjene naplate na 650.000 adresa na teritoriji Beograda.
- Domaćinstva svakog meseca dobijaju uplatnice na A4 formatu, na kojima su precizno navedene sve izmirene i neizmirene obaveze. Na taj način, svakog meseca na računu se jasno može videti da li neko ima dug, koliko on iznosi, i iz kog perioda datira. Domaćinstva koja redovno izmiruju svoje račune, na uplatnici dobijaju zahvalnicu koja im je potvrda da nemaju neizmirenih dugovanja - navode za Telegraf uz "Infostana".
Mesečna uplatnica objedinjene naplate koja stiže domaćinstvima je potvrda o stanju svakog korisnika. Komunalne usluge, prema zakonu, zastarevaju u roku od godinu dana.
- Međutim, preporuka JKP "Infostan" je da se računi čuvaju tri godine, naročito u situacijama kada je pokrenut sudski spor, ukoliko je bila uložena reklamacija ili je došlo do promene vlasnika stana, kao i u drugim slučajevima za koje je potrebna dokumentacija - kažu u "Infostanu" i podsećaju da se i na njihovoj internet stranici može proveriti da li su uplate pravilno evidentirane.
Iz "Infostan" naglašavaju da postupak prinudne naplate pokreću u roku od godinu dana, kako potraživanja ne bi zastarela.
U Elektroprivredi Srbije (EPS) savetuju kupce da čuvaju uplatnice minimum do sledećeg računa za struju kada se uplate prikazuju na računu. Preporuka je da se dokazi o uplati čuvaju godinu dana.
Račune za telefonske račune, bilo da su za fiksni ili mobilni, ako je suditi prema rečima operatera, takođe, valja čuvati.
- Dokaz o plaćanju mesečnog računa za telekomunikacione usluge potrebno je čuvati u narednih godinu dana, u skladu sa odredbama Zakona o obligacionim odnosima. Samim tim, za potraživanja starija od godinu dana nije moguće pokrenuti postupak sudske naplate. U slučaju već pokrenutih postupaka, utuženje se naplaćuje sudskim putem - kažu u "Telekomu Srbija" za Telegraf.
Na svakom izdatom računu, dobijaju se i obaveštenje o eventualno zaostalim neizmirenim dugovanjima. Pored pisanog obaveštenja, korisnicima usluga mobilne telefonije šalje se i SMS obaveštenje o zaostalom dugovanju.
Izgleda se politika čuvanja računa razlikuje od operatera do operate, pa ako ste korisnik kompanije "Telenor", niste u obavezi da ih čuvate.
- Ukoliko je račun plaćen, a nije sačuvan pretplatnik na prodajnom mestu ili putem kontakt centra može da sazna informaciju kog dana je platio račun, za koji mesec je plaćeno zaduženje i u kom iznosu. Međutim, mi nismo u mogućnosti da od korisnika tražimo da čuvaju svoje plaćene račune - kratko su poručili iz "Telenora".
S druge strane, u "Vipu" navode da je prema Zakonu o računovodstvu, rok za čuvanje računa od bilo koje firme koja vrši prodaju roba ili usluga, uključujući i račune za mobilne telefone, pet godina.
- "Vip" vodi detaljnu evidenciju o uplatama korisnika, bilo da su izvršene direktno na prodajnim mestima ili preko banke ili pošte. Za eventualne reklamacije i upite, dovoljno je da nam korisnik dostavi identifikacione podatke kako bi svi detalji bili provereni. Našim korisnicima savetujemo plaćanje putem trajnog naloga u banci, zato što na taj način banka brine o redovnom izmirenju mesečnog računa i takođe ima sve dokaze o izvršenim plaćanjima - kažu u "Vipu".
(N. Sekulić)