ISTRAŽUJEMO: Koliko trošimo na parking svake godine?
Beograđani, u proseku, daju 2.724 dinara na parking godišnje. Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova u glavnom gradu Srbije ima oko 500.000 vozila
Potraga za slobodnim parking mestom postala je nezaobilazni deo svakodnevnice srpskih vozača. Najmanje po petnaestak minuta dnevno vozači moraju da kruže i traže pogodno mesto na kojem bezbedno mogu da ostave svoje četvorotočkaše.
"Em što nervira, em što košta", ukratko bi mogli da se sumiraju problemi vozača u Srbiji.
Određena istraživanja u svetu pokazala su da je gotovo trećina automobila u pokretu, u jednom gradu, u potrazi za parkingom.
Šoping centri imaju velike parkinge, a zgrade se maltene više i ne grade ukoliko nemaju svoje garaže, što ide u prilog priči da je parking industrija u svetu izrasla u ozbiljan biznis i da se procenjuje na oko 25 milijardi dolara na godišnjem nivou. Prihodi od parkiranja polako postaju značajan prihod gradovima, naročito ako uspeju da tako smanje saobraćajnu gužvu.
Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova u Beogradu ima oko 500.000 vozila, dok ih je u celoj Srbiji 1.897.399.
Prema gruboj računici "Parking servisa" prosečan vozač, koji ima registrovan automobil u Beogradu godišnje potroši 1.385 dinara za parkiranje u javnim garažama i parkiralištima, dok na parking mesta u zoniranim delovima grada potroši svake godine 1.339 dinara. To znači da Beograđani, u proseku, troše 2.724 dinara na parking godišnje ili 227 dinara svakog meseca.
Ako se broj vozača u prestonici pomnoži sa prosečnim troškom za prakiranje dobija se cifra od 1,3 milijarde dinara, odnosno 11,8 miliona evra koje građani ostavljaju na raznim parkiralištima. Do precizne računice koliko na parking ukupno potroše građani Srbije dolazi se teže, pošto se cena parkinga razlikuje od mesta do mesta, a niža je u mestima u unutrašnjosti.
Hipotetički ako je od 1.897.399 vozila u Srbiji, 500.000 u Beogradu, onda preostaje još oko 1,4 miliona vozila. Ako se pretpostavi da je njihov mesečni trošak za parking manji od onog u glavnom gradu i da iznosi, recimo 2.000 dinara, u proseku, onda to znači da svi oni zajedno godišnje na parking daju 2,7 milijardi dinara, odnosno 24,3 miliona evra.
Prema istraživanju koje je pre nekoliko godina radio "Parking servis", 68 % svih vozača u Beogradu koristi garaže i parkirališta, a 81% parking mesta u zoniranim delovima grada.
- Vozačima je najvažnije da lako pronađu parking mesta, a na drugom mestu po važnosti im je bezbednost automobila kao i da mesto parkiranja bude u blizini lokacije na koju su se uputili. Takođe, čak 63% ispitanih kaže da je korisno što je uveden zonski sistem parkiranja u gradu Beogradu, ali svakom trećem vozaču smeta ograničeno vreme - kažu u "Parking servisu" za Telegraf.rs.
Vozači odlučuju da parkiraju u garažama zbog sigurnosti i bezbednosti vozila, zbog toga što uvek ima mesta i zato što je vreme neograničeno.
- Oko 19% Beograđana skoro svakodnevno koristi parking mesta u zoniranim delovima grada, a više od polovine vozača smatra da lakše pronalazi mesto od kako je uveden zonski sistem parkiranja u Beogradu. Četvrtina smatra da nema dovoljno zoniranih parking mesta, dok svaki šesti vozač misli da treba produžiti vreme parkiranja u zoniranim delovima grada. Skoro polovina vozača najčešće koristi garažu Obilićev venac, pa zato Parking servis planira njenu dogradnju, dok ostali najčešće koriste garaže Pionirski park i Zeleni venac - dodaju u "Parking servisu".
(N. S.)