KRAĐA NA ŽELEZNICI: Lopovi odneli sve, počeli i mostove da seku! (FOTO)
- Očerupali su sve što su mogli. Skidaju delove koji koštaju od nekoliko stotina hiljada dinara, da bi ih prodali za 30-40 evra. I niko ne zaglavi ozbiljnu robiju zbog toga, već ih kažnjavaju smešnim kaznama - kaže jedan od mašinovođa
Krađa opreme na železničkim prugama u Srbiji poprima zabrinjavajuće razmere, a lopovi su nakon bakarnih kablova i delova opreme s pruge i pružnih prelaza prešli na mostove, pa su tako na delu pruge Ovča - Pančevo počeli da seku i delove s jednog od njih, da bi bakar i gvožđe s njega prodali na otpadima kao sekundarnu sirovinu!
Ekipa Telegrafa uverila se u katastrofalno stanje na mostu koji je u neposrednoj blizini železničke stanice u Pančevu. Ništa nije bolje ni s ostalim delovima pruge u okolini Beograda.
Jedan od mašinovođa, koji svakodnevno vozi na ovoj relaciji, ističe da svakodnevne krađe utiču na brzinu i kvalitet vožnje, ali i na bezbednost putnika i železničkih osoblja.
- Očerupali su sve što su mogli! Zbog ukradene opreme moramo da idemo minimalnom brzinom, imamo problem u komunikaciji, a ugrožena je i sigurnost putnika, jer se kradu delovi na pružnim prelazima koji regulišu vozni saobraćaj. Mi postavimo, oni skinu, mi ponovo postavimo, oni ponovo ukradu i tako ukrug. Skidaju delove koji koštaju od nekoliko stotina hiljada dinara, da bi ih prodali za 30-40 evra. I niko ne zaglavi ozbiljnu robiju zbog toga, već ih kažnjavaju smešnim kaznama - kaže on.
Pošto je deo pruge od Ovče ka Pančevu posebno ugrožen, pokušali smo da saznamo nešto više od stanovnika naselja koji žive neposredno pored pruge, u divljem naselju. Retko ko je spreman da priča o tome, a oni malobrojni kažu da nemaju pojma ko krade na pruzi.
- Čuo sam da se krade, ali nikad nikog nisam video da to radi. Valjda delove prodaju na otpadu. Sirotinja, mora od nečega da živi - kaže Sebastijan Elvirović.
Dušanka Simić, koja takođe živi u kraju, navodi da ne zna ko krade, ali napominje da u ovaj deo dolaze ljudi i iz drugih delova pančeva, pa čak i iz Beograda.
- U blizini je deponija i mnogo ljudi dolazi da traži "robu" na njoj. Nismo samo mi tu. Dolaze iz svih krajeva Beograda. Možda i oni kad padne noć skidaju te delove - ističe ona.
Na otpadima na kojima se otkupljuju sekundarne sirovine listom demantuju da primaju ukradene delove sa železnica.
- Ne proveravam odakle ljudi donose robu, ali ne primam ukradene stvari sa železnice. Pun je Beograd otkupnih mesta za bakar, prodaje se gde se stigne. Prošetajte malo, pa pitajte - poručuje nam Milan, jedan od vlasnika otpada na Pančevačkom putu.
Prilikom otkupa bakra cene se razlikuju od jednog mesta do drugog, kao i od vrste "robe". Zvanične cene kažu da se za kilogram bakra može dobiti od 400 do 600 dinara, za aluminijum 80 do 90 dinara, za olovo 80 do 130 dinara, a za cink 50 do 60 dinara. Kilogram gvožđa se može prodati od 15 do 30 dinara, mesing od 200 do 300 dinara, dok se za kilogram lima može dobiti svega 10 dinara.
Kako kažu upućeni u ovaj posao, cena robe koja je kradena, odnosno "vruća", ide i upola manje, pa se na taj način kradeni delovi sa železnica koji vrede i nekoliko hiljada evra, preprodaje za stotinak puta manju sumu.
U JP "Železnice Srbije" navode da je, prema njihovim podacima, ovo preduzeće u toku prošle godine oštećeno za više od 500.000 evra. Najčešće su se krali delovi kontaktne mreže koji su železnički saobraćaj prekidali i po nekoliko dana.
Rešenje u ovom preduzeću vide u znatno oštrijim merama kažnjavanja, jer se po trenutnom sistemu kradljivci preblago kažnjavaju i omogućava im se da non-stop pričinjavaju ogromnu štetu ovom preduzeću.
(Telegraf. rs)