Ada Ciganlija postaje pista za kreativne letelice
"Red Bul" će 22. juna na Adi Ciganliji organizovati prvi "Dan letenja". Izabrani timovi će svoje letelice izrađivati u polutajnosti, u posebnim radionicama, a najbolje očekuju nagrade
Jezero Ada Ciganlija ili kako ga mnogi nazivaju "More Beograda", 22. juna biće pretvoreno u pistu za kreativne letelice na prvom "Red Bull Flugtagu" u Srbiji.
"Flugtag" (dan letenja na Nemačkom) najveće je dešavanje koje "Red Bull" organizuje u različitim zemljama, a pored pilota i timova koji žele da izmene istoriju vazduhoplovstva svojim ručno izrađenim letelicama na ljudski pogon, okuplja i do 300.000 gledalaca. Prijave za učešće se primaju do 15. marta putem sajta www.redbullflugtag.rs.
Takmičenje se zasniva na pokušajima da letelice na ljudski pogon polete sa rampe visoke 6, a duge 30 metara.
Na takmičenju mogu da učestvuju svi od Subotice do Vranja, od Loznice do Pirota. Sve što je potrebno jeste da se pošalje prijava do 15. marta, nakon čega sledi izrada skica i selekcija od strane stručne komisije, 30 timova koji će se direktno plasirati na takmičenje, dok će dodatnih 5 timova biti izabrano putem sajta, na kome će publika moći da glasa i popuni listu od 35 timova.
Letelice će se birati na osnovu inventivnosti, kreativnosti i tehničke izvodljivosti koju predlažu da naprave. Svaki tim mora da ima pilota i tri člana posade, koji će pomoći pilotu u pokušaju da poleti.
Put do završnog nastupa je dug i zahteva dosta truda. Nakon selekcije timova, dvorišta, garaže, hale, možda čak i dnevne sobe biće pretvorene u radionice za izradu letelica gde će timovi u polutajnosti sastavljati svoje leteće objekte.
Srbija je jedna od retkih zemalja koja može da se pohvali tako bogatom istorijom vazduhoplovstva. Dupljajska kolica pronađena na arheološkom lokalitetu u blizini sela Dupljaja, predstavljaju najstariji materijalni dokaz u Evropi o želji čoveka za letenjem.
Rani pokušaji letenja u Srbiji beleže se davne 1841. godine, kada je kalfa Manojlo pokušao da poleti sa krilima prikačenim za svoje ruke. Mnoge poznate ličnosti u Srbiji poput Jovana Jovanovića Zmaja i Nikole Tesle bile su "zainteresovane" i opsednute idejom letenja.
Ognjeslav Kostić bio je prvi Srbin koji je ostavio značajan trag u istoriji vazduhoplovstva, a već je 1879. godine demonstrirao letove svojih letećih konstrukcija poput helikoptera, mahokrilaca i preteče aviona sa nepomičnim krilima.
Početkom 20. veka srpsko vazuhoplovstvo krenulo je uzlaznom putanjom, 2010. godine obeleženo je 100 godina od prvih letova avionom u Srbiji.
Današnje stanje vazduhoplovastva u Srbiji teško se može povezati sa bogatom istorijom letenja koja se vezuje za našu zemlju. Možda je prvi "Red Bull Flugtag" u Srbiji prava prilika da se pokaže da smo i dalje rame uz rame sa svetom!
(Telegraf.rs)