Najavljena velika promena u tramvajskom saobraćaju: Jedna vrata biće uvek zatvorena

Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Shutterstock

Iz Sekretarijata za javni prevoz najavili su mogućnost da Beograd dobije tramvaj kakav do sad nije viđen na ulicama prestonice. Šta to znači za tramvajski saobraćaj i da li će se budućnost ovog vida prevoza u Beogradu zaista promeniti?

Tramvajske trase su "zakucane" u Beogradu osamdesetih godina i, osim uvođenja šina preko Mosta na Adi, nije rađeno proširenje mreže. Ipak, radilo se i radi se na obnovi infrastrukture, a najavljen je i veliki broj novih tramvaja.

Sa 25 naručenih i 80 tramvaja u planu, ovaj vid prevoza u Beogradu će biti značajno drugačiji - "česi" i "švajcarci" tako više neće biti dominantna šinska vozila na ulicama grada, a novi tramvaji doneće i nove mogućnosti.

Najavljena promena, koju možda niste razumeli, odnosi se na "dvostruku vuču".

Beogradski tramvaj je specifičan zato što se ponaša kao "autobus na šinama" - ima jednu kabinu za vozača i vrata sa desne strane vozila, a da bi tramvaj promenio smer potrebna je prostrana okretnica. Time su značajno ograničene mogućnosti koje bi šinski prevoz trebalo da ima.

Moderni tramvaji, kakvi funkcionišu u mnogim gradovima, a naročito u onim metropolama gde se ovaj prevoz tek uvodi, imaju kabinu za vozača i s prednje i sa zadnje strane, dok su vrata postavljena i s leve i s desne strane. Dakle - baš kao voz. Na svakoj stanici vrata se otvaraju na jednoj strani, a na drugoj ostaju zatvorena u zavisnosti od smera i položaja stanice.

Tramvaj koji je ovako dizajniran "kao voz" ima mogućnost da menja smer i van okretnice, samo uz pomoć skretnica. Zamislite, na primer, da postoje takve skretnice kod Vukovog spomenika i pijace Đeram - u slučaju zastoja ili radova kod Cvetkove pijace, sedmica bi mogla da koristi slobodni deo trase, na primer od Bloka 45 do Đerma.

"U okviru modernizacije voznog parka tramvajskog podsistema javnog prevoza, u proteklom periodu ugovorena je nabavka 25 novih tramvaja proizvođača Bozankaya. U narednom periodu planirana je nabavka i modernizacija približno još 80 tramvaja.

Vrata s obe strane, Foto: Shutterstock

Novina je i mogućnost nabavke tramvaja sa dvostrukom vučom. Ova vozila imaju kabinu i komande za upravljanje na svakom kraju vozila, što omogućava kretanja tramvaja u oba smera jedinstvenim kolosekom.

Tramvaj se obično prebacuje na drugi kolosek korišćenjem skretnica i tzv 'Y' ukrštaja, što pruža mogućnost upravljanja tramvajskim saobraćajem bez korišćenja klasičnih okretnica i lakšu organizaciji saobraćaja u situacijama kada nije moguće izgraditi ovakav objekat, kao i češće postavljane ovakvih ukrštaja duž postojećih trasa u svrhu preusmeravanja vozila u slučaju režimskih izmena ili zastoja", naveo je Sekretarijat na svom IG profilu.

U budućnosti, kada se svi tramvaji zamene, mogle bi da se uvode i nove okretnice i da produžene deonice budu jednostavnije.

Još jedna važna stvar dobija se ovakvim vozilima - mogućnost da stanice budu smeštene između šina. Dakle jedan "peron" za oba smera. Zamislite da smo takve tramvaje imali u trenutku kada se rekonstruisala Ulica vojvode Stepe - uopšte ne bi bilo potrebno sa svake strane sužavati kolovoz kako bi se napravila stajališta, već bi ona mogla da budu na jednom mestu za obe strane - putnici bi čekali u sredini, između šina i tako bi se uštedeo značajan prostor namenjen ostalom saobraćaju.

Kupovina ovakvih tramvaja jeste važan preduslov modernizacije sistema, ali treba raditi i na nezavisnosti tramvajske mreže i prednostima na semaforizovanim raskrsnicama. Tramvaj bi trebalo da bude ne sporiji i nepouzdaniji, već naprotiv, noseći sistem saobraćaja na zemlji, koji će se u budućnosti dopunjavati s metroom.

(Telegraf.rs)