Najluđa kružna linija kao zmijica u "nokiji": Zašto je 57 zapetljana, 700 nema drugi smer i šta je mana dvojke

Vreme čitanja: oko 5 min.
Foto: Mateja Beljan / Printskrin: Sekretarijat za javni prevoz

Teško je svima ugoditi, ali ponekad su kružne autobuske linije jedino moguće rešenje da se svi putnici kojima je određena veza potrebna obuhvate. Samo, u tom slučaju neretko nastaju pomalo komplikovane situacije.

Ovo su beogradske kružne linije i sve njihove prednosti i mane:

Linija 2

Najstarija aktivna linija gradskog prevoza, dvojka grli čitav centar grada, saobraća u oba smera, ali ima jednu baš slabu tačku: "okretnicu".

Tačno je da kao kružna linija po logici stvari to nije okretnica, ali se stručnim rečnikom tačka kod Pristaništa zove - "terminus".

Taj terminus za putnike znači neželjeno stajanje od nekoliko, katkad i više od pet minuta.

Ne samo što vozač mora da se odmori, već je stajanje važno i zbog poštovanja reda vožnje.

Linija 36

Foto: Sekretarijat za javni prevoz

Nova železnička stanica Beograd centar na nekadašnjem Prokopu pravi je izazov kada je u pitanju povezivanje s gradskim prevozom.

Kao rešenje koje je trebalo da omogući vezu s brojnim drugim linijama gradskog prevoza, uvedena je autobuska linija 36, koja je najpre saobraćala u jednom smeru, a potom je uveden i drugi.

Ova "nova dvojka" spaja Beograd centar sa Savskim trgom, Slavijom i Autokomandom.

Mana nije početna stanica, jer svi putnici počitnju i završavaju vožnju na Prokopu, ali je nezgodno što nikada niste sasvim sigurni bez tumačenja reda vožnje u kom smeru će najpre krenuti bus, pa nekad mora da se pređe na drugu stranu ulice.

Takođe, ova linija nije simetrična, u jednom smeru prolazi pored TC "Galerija", a u drugom ne, već je njena trasa samo Savskom ulicom.

Linija 57 (nekada 55A)

Foto: Sekretarijat za javni prevoz

Ovo je suštinski kružna linija, premda je njena trasa, zapravo "osmica".

Autobus je nekada imao kružnu trasu - od Banovog brda preko Naselja Golf pa ponovo do Brda.

Kasnije je produžena do Filmskog grada, pa preko Žarkova pravi "osmicu", baš kao zmijica u igrici kada se uplete pred "Game over".

Pošto nema dva smera, većini korisnika odgovara samo u jednom smeru. Ako biste od Golfa do okretnice tramvaja želeli da dođete linijom 57, morali biste i da kružite preko Filmskog grada.

Linije 87 (nekada 55L) i 87A

Ovaj autobus povezuje u jednom smeru Čukaričku padinu i Banovo brdo. S obzirom na to da je linija kratka, jedan smer bi možda bio i dovoljan, da nema "repa" u samom naselju, dela trase gde autobus izlazi iz kruga i na okretnici čeka sledeći polazak.

Problem je, međutim, rešen uvođenjem nove linije, slične trase, ali u suprotnom smeru, 87A.

Ova nova linija uvedena je kako bi se koristio nadvožnjak ka Banovom brdu, koji je ostao bez autobusa, jer je zabranjen saobraćaj teškim vozilima. Autobus 87A je minibus, pa je to moguće.

Linija 310

Ova kružna linija obuhvata ceo Mali Mokri Lug, ali početna stanica je Šumice i ta se stanica koristi i kao okretnica, budući da je kroz Ustaničku ulicu ova linija u dvosmernom režimu rada, da bi potom kroz Mali Mokri Lug radila kružno u jednom smeru.

Linija 312

Foto: Sekretarijat za javni prevoz

Obuhvatiti ceo Veliki Mokri Lug moguće je bilo samo minibusom koji će pomalo komplikovanom trasom povezati sve njegove delove.

Linija 312 u jednom malo delu čak i "izlazi iz kruga" kako bi obuhvatila i Kumodraž i tako povezala ovo naselje, odnosno okretnicu linije 33 sa VML.

Linija 409

Foto: Sekretarijat za javni prevoz

Problem povezivanja Jajinaca, Kumodraža i Trošarine rešen je linijom 409, koja radi u oba smera, ali je reč o minibusu budući da su ulice kojima saobraća uske i krivudave.

Linija 522

Foto: Sekretarijat za javni prevoz

Železnik je neobično naselje, koje se sastoji iz starog i novog kraja, a delovi su međusobno loše povezani.

Kao rešenje se pojavila linija 522, minibus koji povezuje novi i stari železnik, ali poput autobusa 310 reč je o liniji koja ima okretnicu, a na delu trase saobraća kružno.

Linija 700

Foto: Sekretarijat za javni prevoz

Poznat je i batajnički krug linije 700, koja je uvedena otkako postoji BG voz s ciljem da celo naselje poveže s vozom.

Linija je jednosmerna, što za put do železničke stanice nije komplikovana situacija, ali je malo nezgodno kada se preseda na druge linije JGP koje stižu iz Beograda.

Linija je naknadno produžena tako da saobraća preko Novosadske ulice, što je dodatno poboljšalo prevoz u Batajnici, ali tehnički nije moguće uvesti drugi smer istom trasom.

Objašnjenje stručnjaka:

Pitali smo Sekretarijat za javni prevoz zbog čega linija 700 ima samo jedan smer, da li se planira uvođenje drugog smera ili preusmeravanja nekih drugih linija, kao i zbog čega linija 57 ima jedan smer, a 36 asimetričnu trasu.

Ovo je odgovor:

Različiti saobraćajno-tehnički uslovi određuju potrebe i mogućnosti kod vođenja, upravljanja i trasiranja određenih linija javnog prevoza. Kada god je moguće, Sekretarijat za javni prevoz izbegava uvođenje klasičnih kružnih linija upravo iz nedostataka koji se odnose na željeno kretanje i izbor putovanja korisnika javnog prevoza, kao i na upravljanje samom linijom. Ipak, u pojedinim situacijma neohodno je je primentiti i ovakvo saobraćajno rešenje, posebno u situacijama kada postoji jak centar atrakcije ili pozicija od interesa za najveći broj korisnika.

Kada je reč o kružnoj liniji br. 700 u Batajnici, ona je uvedena kao sabirna za korinike koji nastaljaju putovanje BG vozom ili drugim linijama JLPP. Upravo su polasci na liniji maksimalno prilagođeni polascima gradske železnice. Produženje ove linije, odnosno proširenje kruga, uticalo bi na interval linije i verovatno poremetilo postojeći raspored polazaka. Takođe, zbog neodgovarajućih tehničkih karakteristika ul. Novosadska, odustalo se od razmatranja uvođenja drugog smera na liniji br. 700.

Sekretarijat za javni prevoz prati situaciju sa izgradnjom Batajničkog bulevara i u ovom momentu razmatra moguće alternative kada je u pitanju vođenje javnog prevoza ovom saobraćajnicom, kao i ulicom Stevana Dubajića, pri čemu je potrebno kvalitetno vrednovati broj korisnika koji bi na 600-800 metara od glavne ulice Majora Zorana Radosavljevića koristio potencijalnu liniju koja bi prolazila ul. Stevana Dubajića u orijentacionom intervalu od pola sata, u odnosu na visokofrekventi interval javnog prevoza u glavnoj ulici.

Za ostale linije navedene u vašem dopisu postoje različiti razlozi u vezi sa potrebama korisnika ili mogućnostima vođenja saobraćaja, zbog čega ove linije imaju različite trase u odvojenim smerovima kretanja.

(Telegraf.rs)