Direktor "Pogrebnih usluga": Prevaranti za dojave o smrti daju 30.000, kucaju na vrata i nude paprene usluge
Važno je znati da radnici "Pogrebnih usluga" imaju svoje legitimacije
U trenutku najvećeg bola i tuge, kada sugrađani ostanu bez svojih najmilijih, na njihova vrata i pre mrtvozornika kucaju sumnjivi ljudi koji počinju da nude "pomoć" predstavljajući se kao radnici "Pogrebnih usluga". Bez mogućnosti da u tom trenutku rasuđuju, ožalošćeni prihvataju ponudu koja je i do 100.000 dinara skuplja od realne cene.
Povodom ove, ali i drugih prevara koje čine pojedini privatni pogrebnici, druga sumnjiva preduzeća, pa čak i pojedinci, kao i verovatnim zloupotrebama položaja u raznim službama iz kojih informacije "cure" razgovarali smo sa direktorom preduzeća "Pogrebne usluge" Vladanom Đukićem.
"Koriste sve moguće situacije kako bi ostvarili što veći profit. U poslednje vreme se veoma često, svega 15 minuta posle prijave smrti, pojavljuju privatnici koji se predstavljaju kao da su zaposleni u JKP 'Pogrebne usluge', uzimaju ček od penzije i automatski daju cene koje su od 60 pa do 100 hiljada dinara skuplje nego što treba", kazao je direktor.
Njegov je savet svima da, nakon konstatacije smrti od strane mrtvozornika, pozovu "Pogrebne usluge", kako bi sa ljudima koji su za to obučeni i profesionalni, ugovorili uslove sahrane. Naravno, oni imaju prava da kontaktiraju i neko privatno preduzeće, da uporede cene i da se odluče za ponudu koja im je najprikladnija.
Ali, situacije u kojima pojedina preduzeća, po dojavama o smrti, čak i pre mrtvozornika, obilaze ožalošćene i nameću svoje usluge, koje su, po pravilu, mnogo nepovoljnije, direktor osuđuje. Problem je njihov dosluh sa raznim službenicima koji imaju podatke o umrlima.
Prema informacijama koje imaju "Pogrebne usluge", a koje bi nadležni organi trebalo da provere, iz pojedinih institucija i ustanova, kao i iz službe mrtvozornika, informacije o smrti dolaze do privatnih pogrebnika uz "tarifu" od 30.000 dinara.
"Ti privatnici dobijaju prijave od zaposlenih u našim državnim ustanovama i institucijama, a veoma često i od mrtvozornika, kojima je posao da kosntatuju smrt i da prepuste članovima porodice da odaberu ko će da izvrši organizaciju i sam čin sahrane. Uzimajući u obzir iskustva i prijave građana za te dojave i prijave, imaju izuzetno visoku novčanu nagradu koja se kreće od 30 hiljada dinara po slučaju, pa naviše", upozorava direktor.
Računica je jednostavna.
"Ako uzemo u obzir da na dnevnom nivou u gradu Beogradu imamo od 80 do 150 smrtnih slučaja, koji se dese u stanovma ili kućama, dovoljno je samo da se stotinu prijava dojavi privatnicima ili nekim prevarantima, i to je 3 miliona dinara dnevno, 90 miliona mesečno, što je skoro 800.000 evra na mesečnom nivou", ističe Đukić.
On upozorava da to nije novac privatnih pogrebnika, već doslovno novac građana, koji ga kroz paprene cene usluga praktično odvajaju i za takve dojave. Jer, mnogo toga privatni pogrebnik uradi umesto njih, plati sve takse koje bi platili i građani, ali kroz skupu opremu se ugradi dovoljno da može da zaradi i takve dojave plati nesavesnim radnicima javnih službi.
"Zbog toga pozivam sve građane da obavezno pozovu prvenstveno JKP 'Pogrebne usluge Beograd' i, kad uporede cene, neka sami odaberu da li će s obratiti privatnoj agenciji ili nama", ističe direktor.
Svaka pojava ljudi koji nude pogrebne usluge pre no što mrtvozornik izda potvrdu o smrti je indicija da je reč o prevari.
"Mi ne možemo da pristupimo ni iznošenju tela, ni da pribavljamo dokumentaciju bez te potvrde", kazao je Đukić.
Takođe, radnici "Pogrebnih usluga" imaju svoje legitimacije.
Cena sahrana, kaže, nije menjana od avgusta 2019. godine i nikakvo poskupljenje nije u planu. Iznos za sahranu je 95.728 dinara, a s opremom, čija cena varira, pogreb košta oko 130.000 dinara.
"Privatnici se na ovih 95 hiljada, koje uplate nama za sam čin sahrane, ugrade minimim 30 posto pa naviše, a veoma često ukupna cifra sahrane bude i za 60.000 dinara i više skuplja nego u 'Pogrebnim uslugama'. Ima mnogo privatnika, među njima i onih koji stvarno imaju dovoljno zaposlenih, hladnjače i vozila, koji ispunjavaju sve uslove za licencu, ali imamo i privatnka koji imaju samo jedno vozilo, dva do tri zaposlena, koji pokojnike drže nekada i u auto-garažama, umesto u hladnjačama", priča direktor Đukić.
"Našem preduzeću je cilj da pružimo adekvatnu uslugu građanima u skladu s pozitivnim zakonskim propisima", dodaje direktor.
I to nije jedina vrsta prevare. Pojedinci u želji da zarade novac na tuđoj muci susreću naše građane na groblju i, noseći delove uniforme "Pogrebnih usluga", traže novac za određene usluge održavanja grobnih mesta.
"Moram da upozorim građane da sve što treba da se uradi na groblju, to obavezo rešavaju kod nas u servisu na šalterima. Kada uplate novac za te poslove i naši zaposleni ih sprovedu, onda informišu naše korisnike da je taj posao urađen i sve mora da ide preko računa. Građani nikome ne bi trebalo da daju novac u ruke samo na osnovu obećanja da će nešto biti urađeno", ističe direktor.
Zakup parcela je uvek moguć, ali ne i pretprodaja
Mnogi građani žrtve su prevare i u potrazi za grobnim mestom. Sa ponuđačima oni potpisuju ugovore o prodaji grobnih mesta, što pravno jednostavno nije moguće, uprkos obostranom potpisu.
"Kada dođu da taj zakup prenesu na svoje ime, naši zaposleni to ne mogu da urade, jer je površina groblja vlasništvo grada Beograda i Republike Srbije i grobna mesta se daju samo u zakup na 10 ili 50 godina. Zakup može da se prenese na drugo ime samo na osnovu rešenja posle ostavinske rasprave ili na osnovu testamenta" ističe Đukić.
Onaj ko ne želi više da plaća zakup, grobnicu ili grobno mesto može i da vrati "Pogrebnim uslugama". Oni će se o njemu dalje brinuti, ali imaju pravo i da ekshumiraju pokojnika i njegove posmrtne ostatke polože u osarijum.
To znači dve stvari: grobnica je na raspolaganju za zakup, ali i potomci i rođaci imaju mogućnost da, ukoliko žele, preuzmu telo i sahrane ga na drugom mestu po svojoj ili pokojnikovoj želji.
I to se dešava, posebno kada stariji ljudi našeg porekla iz dijaspore krenu da tragaju za svojim precima.
Ova mogućnost postoji zahvlajujući velikoj bazi podataka.
"Imamo 19 i po miliona podataka o našim sugrađanima i ti podaci su se ranije nalazili na iznajmljenom serveru u Nemačkoj, na klaudu, ja sam uspeo da te podatke 'vratim' i oni se sada čuvaju na našem serveru", istakao je Đukić i dodao da će 'bekap' biti sačuvan u Data centru u Kragujevcu.
Kakvo je stanje sa grobnim mestima?
Mi smo za ovu godinu izgradili određen broj grobnica i velika je potražnja za zakupom. Ovo što imamo to ćemo staviti na raspolaganje za zakup i do sledeće građevinske sezone nećemo vršiti izgradnju grobnih mesta.
Kao jedno od uspešnijih javnih komunalnih preduzeća dobili smo priliku da mi sami podignemo i izgradimo groblje u Kaluđerici, zbog toga što građani velikih gročanskih naselja: Kaluđerica, Grocka i Leštane, vrše veliki pritisak da se sahranjuju na našim grobljima, jer neće da se sahranjuju po seoskim. Očekujemo da tokom ove godine počnemo s izgradnjom tog novog groblja.
Važni telefoni "Pogrebnih usluga": Pozovite ih da se informišete o svim uslovima
Usluge JKP "Pogrebnih usluga" dostupne su non-stop, 365 dana u godini.
Ovo su brojevi telefona:
- 011/2071333
- 011/2071377
- 064/8554076
- 064/8554096
Telefoni koji se koriste između dispečara i terenaca, a dostupni su i strankama:
- 064/8554061
- 064/8554272
(Telegraf.rs)