Miloš vas vodi u svaki kutak Beograda: Ovde je "u večitom letu" ponos jugoslovenskog neba

Maksimalnu brzinu je mogao da ima čak 800 kilometara na sat

Šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka jugoslovenska vazduhoplovna industrija beležila je velike uspehe. U to vreme konstruisani su najbolji i najpoznatiji jugoslovenski avioni. Prvi među njima je čuveni Galeb G-2, a odmah za njim i avion J - 21 Jastreb.

"Jastreb" J-21 je prvi domaći borbeni avion, koji se serijski proizvodio u nekadašnjoj Jugoslaviji, a odnedavno se nalazi i na platou ispred Aerotehničkog instituta Mašinskog fakulteta u Beogradu. Letelica je postavljena na postamentu visine šest metara u blagom uzletu, što stvara utisak da avion zaista leti, zbog čega svakodnevno privlači veliku pažnju prolaznika u Ruzveltovoj ulici.

Naš Miloš posetio je ovaj neobični spomenik bisera nekadašnjeg jugoslovenskog neba i uverio se zbog čega je Jastreb J -21, najbolji "među svim jastrebovima". 

Impozantna arhitektura i izgled ovog čeličnog orla, te položaj u kome je postavljen budi adrenalin i želju za užitkom velikih visina.

Prosto je nemoguće, ukoliko prolazite pored njega, da ne zamislite sebe u scenama kakvih akcionih melodrama, ili da makar na trenutak ne poželite da budete pilot Maverik iz čuvenog filma "Top Gan".

Avion Jastreb je projekat Vojnotehničkog instituta, a proizvodila ga je vazduhoplovna industrija SFRJ. Finalno je sklapan u Fabrici aviona SOKO u Mostaru, od 1965. godine do 1985. godine.

Kako profesor doktor na mašinskom fakultetu u Beogradu Goran Vorotović kaže za Telegraf.rs, avion Jastreb je privukao ogromnu pažnju na međunarodnoj izložbenoj manifestaciji u Buržeu, te dobio epitet najboljeg aviona za obuku budućih pilota.

"Avion Jastreb J - 21, je šezdesetih godina prošlog veka bio poznat kao jedini domaći borbeni avion. Kada kažem domaći mislim na celu bivšu Jugoslaviju. On je bio napravljen sa mlaznim motorom i mogao je da ima karakteristike poput podzvučne i nadzvučne brzine. Maksimalna brzina mu je bila čak 800 kilometara na sat. Avion Jastreb je bio interesantan po tome što se pojavio na međunarodnoj izložbi u Buržeu 1963. godine. On je u tom trenutku bio najbolji avion za obuku novih kadrova, za obuku novih pilota. Ali, kao takav školsko -borbeni avion je pokazao najbolje karakteristike na sajmu aviona u Buržeu. Inače bio je značajan izvozni proizvod bivše Jugoslavije. Projektovan je na Vojno-tehničkom institutu i kao takav montiran na institutu u Mostaru. Dolet mu je oko 1.520 kilometara, a što se tiče naoružanja, on može da nosi tri mitraljeza, i da izbacuje bombe i rakete težine i do 800 kilograma - objašnjava Goran Vorotović.

Kako dodaje, na njemu su se piloti za kratko vreme osposobljavali za jurišna dejstva u svim meteo uslovima, posebno za dejstva sa malih visina.

Deo flote ovih aviona predato je Muzeju vazduhoplovstva. Jedan primerak Jastreba izložen je na postamentu ispred glavnog ulaza u Muzej vazduhoplovstva.

Video: Srpski MIG-29 u pratnji predsednika Azerbejdžana

(Telegraf.rs)