Najstariji tramvaj "švajcarac" ima 74 godine, a prvi "zeleni" su u Beograd stigli pre čak 2 decenije

Vrednost projekta “Tramvaji za Beograd” iznosila je 4,5 miliona švajcarskih franaka, a danas ovi tramvaji čine čak trećinu voznog parka GSP

Foto: Mateja Beljan

Sećate li se kada je prvi "zeleni" švajcarski tramvaj stigao u Beograd? Ukoliko imate više od 25 godina, sigurno ne, navikli ste na njih kao deo svakodnevice. Jer, "švajcarci" iz Bazela postali su simbol Beograda i čak dve decenije krstare gradskim ulicama!

To su, posle velike obnove voznog parka krajem osamdesetih i tokom 1997. godine bili prvi "drugačiji" tramvaji na beogradskim ulicama. "Standardni" beogradski ČKD bili su crvene bvoje, imaju četvorokrilna vrata, izdržljivi su, ali pomalo bučni. Zeleni "Švajcarci" su stariji od njih, ali pružaju potpuno drugačiji ugođaj vožnje - svakako su "mekši" i udobniji.

Ljudi su morali da nauče da sami otvaraju vrata pritiskom na dugme, a automatsko zatvaranje, uz prag koji detektuje putnike dok ulaze bio je prava novina.

Vožnja je tiša, mirnija, a mesta zua sedenje više. Po prvi put sedišta su bila tapacirana.

Prikolice su takođe bile novina - dobro dođu kada je gužva, ali su nešto starije od vučnih vagona. Zapravo, neke od njih imale su i pola veka "staža" na ulicama Bazela, a i dalje su bile funkcionalne.

Treba napomenuti da su svi tramvaji stizali čisti i uredni, remontovani, pa smo tako dobili kasnije, osim zelenih "Duvaga" i žute tramvaje te, ali i marke "Šindler". Neki od njih izgledali su kao da su tek izašli iz fabrike!

Otkud dve boje tramvaja? Bazel ima dva operatera, a oba su vozila donirala našem gradu.

- U periodu od 2001-2016, Vlada Švajcarske je kroz Švajcarski državni sekretarijat za ekonomske poslove (SECO) finansirala donaciju tramvaja i prikolica i njihov transport sa ciljem unapređenja sistema javnog gradskog prevoza. Projekat je rezultat odlične saradnje između obe transportne kompanije iz Bazela, Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) i Baselland Transport (BLT), i Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd (GSP), kao i uprava gradova Bazela i Beograda - objašnjavaju za Telegraf iz GSP.

U proreklih 20 godina ukupno je u Beograd stiglo 48 švajcarskih tramvaja i 65 prikolica.

Vrednost projekta “Tramvaji za Beograd” iznosila je 4,5 miliona švajcarskih franaka, a danas ovi tramvaji čine čak trećinu voznog parka GSP.

"Švajcarski grad Bazel pozdravlja Beograd" natpis je koji Beograđane podseća na to kome treba da budu zahvalni na ovoj velikoj donaciji.

Zeleni i žuto-crveni tramvaji uneli su duh Bazela u Beograd, pa su tako i turistička atrakcija, pa se često mogu videti na fotografijama Beograda.

Voze na svim glavnim linijama - 3, 7, 9, 11, 12, 13, a ređe se mogu videti na petici, šestici, četrnaestici i, zanimljivo, nikada na dvojci.

Najstariji tramvaj koji smo dobili proizveden je davne 1947. godine, dok su ostala vozila iz fabrike izašla u periodu od 1967. do 1975. godine. Prikolice su stare između 52 i 74 godine. To su pravi oldajmeri koji Beogradu vraćaju duh i nekih prohujalih vremena, pa uz malom ašte možete zamisliti kako je neposredno po okončanju Dugog svetskog rata izgledao tramvajski saobraćaj u Švajcarskoj.

Ali, šinska vozila praktično su besmrtna - uz redovno održavanje i remonte ona bez ikakvih smetnji mogu da rade i dalje.

- Zahvaljujući svom kvalitetu, švajcarski tramvaji se koriste već decenijama, što na ulicama Bazela, što na ulicama Beograda. Njihovo nesmetano funkcionisanje nikada nije bilo dovedeno u pitanje. Oni su u značajnoj meri doprineli unapređenju efikasnosti tramvajske transportne mreže GSP-a. Tramvaji iz Bazela pokazali su se kao pouzdaniji i manje podložni kvarovima od drugih tramvaja.

Trenutno su u upotrebi 83 vozne jedinice, ali se taj broj konstantno menja, objašnjavaju nam u GSP.

- U proseku, švajcarski tramvaji čine 1/3 beogradske tramvajske flote. Oni godišnje prevezu više od 7 miliona putnika.

Pored tramvaja i prikolica i njihovog transporta, švajcarska donacija je uključivala i tehničku obuku kao i prenos znanja lokalnim stručnjacima, vozačima i osoblju koje radi na održavanju vozila. Praksa je pokazala da su se zaposleni u GSP-a lako navikli na pouzdanost koji su im švajcarski tramvaji omogućili.

Isporučena je i velika količina rezervnih delova za svakodnevno funkcionisanje tramvaja kao i njihovo tehničko održavanje. To je omogućilo redovno servisiranje tramvaja i njihovo dugogodišnje korišćenje, a time i unapređenje efikasnosti tramvajske transportne mreže GSP-a, objašnjavaju u ovom preduzeću.

- Mišljenje naših sugrađana je da je jednostavno nemoguće zamisliti gradski život Beograda bez zelenih i žutih tramvaja - zaključuju u GSP.

Jedini "solo" tramvaj

Foto: GSP Beograd

U depou je moguće videti jedan zeleni "Duvag" koji nema ni prikolicu, ni zglob. Takvi, solo tramvaji Beogradom nisu saobraćali otkad je osamdesetih godina modernizovan tramvajski sistem. Izuzetak je bio jedan sivi tramvaj češe proizvodnje i "Čičica", dečji tramvaj. Sva ova vozila moguće je videti svaki put kada se organizuje Noć muzeja.

Solo "Švajcarac" je specifičan.

- U pitanju je Duvagov (Düwag) tramvaj koji ima drugačije karakteristike, uključujući između ostalog i jače motore. Iz tog razloga, ovaj solo tramvaj ima posebnu svrhu i koristi se za šlepanje drugih tramvaja kada je to potrebno - objašnjavaju u GSP.

Video: Nevena vozi tramvaj i omiljena je među putnicima: Prilaze mi da se fotografišemo, šalju i poljupce

(Telegraf.rs)