Ako nastavimo da se ovako ponašamo u prevozu, bićemo kao Švedska: Nikada nije vladao ovakav red
Ove okolnosti su pokazale da je bolji prevoz zaista moguć u Beogradu
Pokretanje gradskog prevoza u Beogradu bilo je poput pištaljke koja je označila kraj drastičnih mera borbe protiv korona virusa. Ali, to je bio i najteži korak i najveći rizik koji je, na iznenađenje, prošao odlično. Pokazalo se da red i te kako može da se poštuje i da ljudi znaju da se ponašaju odgovorno jedni prema drugima.
Zapravo, ovakva slika gradskog prevoza pre vanrednog stanja bila je nezamisliva. Prvo se otvaraju prednja vrata za ulaz putnika, a tek onda ostala. Ljudi se malo zbune pa viknu "Majstore, vrata", ali oni koji su shvatili nova pravila jednostavno pričekaju koji sekund.
Ima, naravno, onih koji i dalje ulaze na srednja vrata, ali se većina putnika, ipak, priprema da uđe na prednja. Ovo pravilo važi čak i u dugačkom CAF tramvaju.
Ono što najviše pokazuje koliko možemo da budemo odgovorni jeste što se niko od putnika ne usuđuje da sedne na sedište, ako je neko već zauzeo mesto do prozora. Nalepnica na sedištu ukazuje na jasno pravilo da dvoje ljudi ne mogu da sede jedan pored drugog. Kada uđu, osmotre stanje, pa se pomire sa tim da će i pored toliko "slobodnih" mesta morati da stoje.
Ipak, ima mnogo putnika koji ne nose zaštitne maske. To jeste problem jer, čak i da se ne brinu za sebe i smatraju da nema opasnosti od zaraze ili da je rizik nizak, ipak bi iz poštovanja prema drugima trebalo da ispoštuju ovo pravilo.
Redovno očitavaje karata nije primetno, ali je očigledno da kontrola u polupraznim autobusima lakše radi svoj posao.
Čini se da ljudi zaista vole red, ali da bi se taj red uspostavio, nažalost, bila nam je potrebna opasna epidemija virusa.
Na nama je sada da zadržimo kulturu ponašanja u prevozu, a na nadležnima da obezbede i dovoljno vozila da i gužve postanu prošlost. Utopija? Ove okolnosti su pokazale da je bolji prevoz zaista moguć u Beogradu, ali je potrebno da svaka strana učestvuje u tome.
(M. B.)