"Tetki da odnesem lek" i slične fore zbog kojih nas bahati vozači u Beogradu dovode do ludila

Da li će se konačno stati na put ovoj pojavi

Foto: P. G.

Prema najavama gradskih čelnika, parkiranje "na minut" od januara u centru grada neće moći da prođe bez kazne. Neće nas kontrolisati samo policajci i milicajci i nećemo moći da se izvlačimo ni na ženu ni na dete, na burek, hleb, tetku ili kakvu nuždu. Snimaće nas kamere i kazne će se automatski "štancovati".

Naravno, tamo gde ne budu postavljene ove svevideće kamere, ružna navika će verovatno opstati... A ko se i zašto parkira na minut i kako je ovo postala jedna od najiritantnijih pojava u gradu?

Kad ga mori glad

Gladni smo ujutro, kad nam se jede vreo burek, ali i popodne, kad smo spremni da sljuštimo picu ili palačinku. Tako postoje omiljeni "fast fudovi" zbog kojih lude svi prolaznici koji baš i nisu gladni.

Jer, ispred njih uvek su parkirane kolone automobila, svi sa upaljena 4 žmigavca. Zauzme se cela traka, bez pardona, pa drugi moraju da ih obilaze. A minut-dva pretvori se u 15-20. Jer, dok se dočeka red, palačinka ispeče... prođe vreme.

Ne znamo da li je ovaj vozač bio gladan, Foto: Telegraf

Tetka i lekovi

Zona je, nema slobodnog parkinga, a i da ima, ko je "lud" da ga plaća kad će da "skokne" do zgrade i odmah da se vrati. Ma, neće valjda nekome baš sad da zasmeta. I tako, zauzme pola pešačkog prelaza, pola kolskog prilaza, pa usput zaustavi i tramvaje.

Neko je video parking mesto, ali ne i šine, Foto: Telegraf

Dok se penje na 5. sprat, jer ne radi lift, ni ne čuje zvonjavu. A onda, kada se već svi skupe oko njegovog ljubimca u želji da ga doslovno unište dok ne stigne "pauk", čovek istrčava iz zgrade, mlatara rukama i nešto mrmlja: "Jaoj, izvinite, izvinite". To je to, samo tetki lek da odnese.

Čekači

Ima i onih koji ne napuštaju vozilo, već iz njega izleće saputnik. Dok on obavlja posao, čekač je već ubacio u brzinu i lagano dodiruje papučicu. A onda, nailazi autobus, dok on kalkuliše:

"Ako se pomerim, moraću da napravim krug, ako ga iskuliram, možda odustane od stanice".

I tako, neodlučno automobil te malo krene, te malo stane, sve dok besni putnici i sirena autobusa konačno ne oteraju uljeza.

Taksisti

Dok vrebaju mušterije, taksisti su pravi umetnici za nepropisno parkiranje. Zaustaviće se nasred autobuske stanice, trga, ispred najprometnijeg mesta i tako "uglavljeni" biti tu sve dok ih neko bukvalno ne natera da se pomere, jer drugačije ne bio ni mogao da prođe.

Foto: Pixabay

Da ne bude zabune, taksista može da stane na autobusko stajalište, ali samo kratko vreme dok putnici ulaze i izlaze iz automobila.

Nosači kutija

Bilo da dostavljaju robu u neki kiosk, prodavnicu, pekaru (što je od 1. decembra zabranjeno u toku dana), ili pak samo iznose neke stvari do zgrade, ovi ljudi od minuta parkiranja napraviće čitavu zavrzlamu.

Nameste se tako da svojim kombijem zauzmu istovremeno i trotoar i kolovoz, i ulaz u garažu i prečicu do pešačkog. A onda izađu dvojica-trojica, otvore gepek pa krenu da vade neke daske, kutije, građevinski materijal, pa da užurbano to prenose do ulaza i ne obazirući se oko sebe. Motor nije ni ugašen, sve završava u maniru "hajde, brzo, samo minut".

Dozvoljena su tri minuta

Inače, ne jedan, već tri minuta automobil može da bude zaustavljen, ali, naravno, ako nema znaka koji to zabranjuje ("zabranjeno parkiranje i zaustavljanje").

Retko, gotovo nikada nećete naći znak koji obaveštava vozače da je zabranjeno samo parkiranje.

Foto: Pixabay

Postoji još jedan uslov da bi "četiri žmigavca" imala smisla: vozač ne sme da napušta automobil. Dakle, nema ništa od pekare i trafike, leka tetki ni "brzinskog skoka".

Naravno, pod "legalnim" zaustavljanjem podrazumeva se i da ne ugrožava bezbednost i da ne smeta drugim vozačima ni pešacima.

Kažnjava i komunalna milicija

Predviđena kazna prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja za nepropisno zaustavljanje je 5.000 dinara.

Foto: Facebook/Горан Весић

Ali, postoji i poseban propis koji je doneo grad Beograd, a kojim se parkiranje ili zaustavljanje vozila na tramvajskim šinama, pešačkom prelazu, zelenim površinama ili parkovima kažnjava sa 25 hiljada dinara.

Nema više dostave preko dana

Od 1. decembra u Beogradu je zabranjena dostava robe u maloprodajne objekte od 7 do 20 sati. Šta to znači, objasnio je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.

- Tako smo oslobodili žute trake, zaustavne trake i tramvajske šine od vozila koja su se tu zaustavljala i tako pravila nered i haos u saobraćaju. Ovu meru poštuju najveći distributeri tako da smo juče ispisali manje od 50 prekršajnih naloga od 700 rešenja za dostavljanje robe, koliko ih je grad izdao. Tu i tamo nađemo nekog distributera, uglavnom iz unutrašnjosti, koji pokušava da izigra odluku, ali građani već mogu da vide da su ulice prohodnije zbog toga što nema dostavnih vozila - rekao je Vesić.

VIDEO: Građani pobesneli zbog blokade taksista, pa im uzvratili istom merom

(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)