"Tetki da odnesem lek" i slične fore zbog kojih nas bahati vozači u Beogradu dovode do ludila
Da li će se konačno stati na put ovoj pojavi
Prema najavama gradskih čelnika, parkiranje "na minut" od januara u centru grada neće moći da prođe bez kazne. Neće nas kontrolisati samo policajci i milicajci i nećemo moći da se izvlačimo ni na ženu ni na dete, na burek, hleb, tetku ili kakvu nuždu. Snimaće nas kamere i kazne će se automatski "štancovati".
Naravno, tamo gde ne budu postavljene ove svevideće kamere, ružna navika će verovatno opstati... A ko se i zašto parkira na minut i kako je ovo postala jedna od najiritantnijih pojava u gradu?
Kad ga mori glad
Gladni smo ujutro, kad nam se jede vreo burek, ali i popodne, kad smo spremni da sljuštimo picu ili palačinku. Tako postoje omiljeni "fast fudovi" zbog kojih lude svi prolaznici koji baš i nisu gladni.
Jer, ispred njih uvek su parkirane kolone automobila, svi sa upaljena 4 žmigavca. Zauzme se cela traka, bez pardona, pa drugi moraju da ih obilaze. A minut-dva pretvori se u 15-20. Jer, dok se dočeka red, palačinka ispeče... prođe vreme.
Tetka i lekovi
Zona je, nema slobodnog parkinga, a i da ima, ko je "lud" da ga plaća kad će da "skokne" do zgrade i odmah da se vrati. Ma, neće valjda nekome baš sad da zasmeta. I tako, zauzme pola pešačkog prelaza, pola kolskog prilaza, pa usput zaustavi i tramvaje.
Dok se penje na 5. sprat, jer ne radi lift, ni ne čuje zvonjavu. A onda, kada se već svi skupe oko njegovog ljubimca u želji da ga doslovno unište dok ne stigne "pauk", čovek istrčava iz zgrade, mlatara rukama i nešto mrmlja: "Jaoj, izvinite, izvinite". To je to, samo tetki lek da odnese.
Čekači
Ima i onih koji ne napuštaju vozilo, već iz njega izleće saputnik. Dok on obavlja posao, čekač je već ubacio u brzinu i lagano dodiruje papučicu. A onda, nailazi autobus, dok on kalkuliše:
"Ako se pomerim, moraću da napravim krug, ako ga iskuliram, možda odustane od stanice".
I tako, neodlučno automobil te malo krene, te malo stane, sve dok besni putnici i sirena autobusa konačno ne oteraju uljeza.
Taksisti
Dok vrebaju mušterije, taksisti su pravi umetnici za nepropisno parkiranje. Zaustaviće se nasred autobuske stanice, trga, ispred najprometnijeg mesta i tako "uglavljeni" biti tu sve dok ih neko bukvalno ne natera da se pomere, jer drugačije ne bio ni mogao da prođe.
Da ne bude zabune, taksista može da stane na autobusko stajalište, ali samo kratko vreme dok putnici ulaze i izlaze iz automobila.
Nosači kutija
Bilo da dostavljaju robu u neki kiosk, prodavnicu, pekaru (što je od 1. decembra zabranjeno u toku dana), ili pak samo iznose neke stvari do zgrade, ovi ljudi od minuta parkiranja napraviće čitavu zavrzlamu.
Nameste se tako da svojim kombijem zauzmu istovremeno i trotoar i kolovoz, i ulaz u garažu i prečicu do pešačkog. A onda izađu dvojica-trojica, otvore gepek pa krenu da vade neke daske, kutije, građevinski materijal, pa da užurbano to prenose do ulaza i ne obazirući se oko sebe. Motor nije ni ugašen, sve završava u maniru "hajde, brzo, samo minut".
Dozvoljena su tri minuta
Inače, ne jedan, već tri minuta automobil može da bude zaustavljen, ali, naravno, ako nema znaka koji to zabranjuje ("zabranjeno parkiranje i zaustavljanje").
Retko, gotovo nikada nećete naći znak koji obaveštava vozače da je zabranjeno samo parkiranje.
Postoji još jedan uslov da bi "četiri žmigavca" imala smisla: vozač ne sme da napušta automobil. Dakle, nema ništa od pekare i trafike, leka tetki ni "brzinskog skoka".
Naravno, pod "legalnim" zaustavljanjem podrazumeva se i da ne ugrožava bezbednost i da ne smeta drugim vozačima ni pešacima.
Kažnjava i komunalna milicija
Predviđena kazna prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja za nepropisno zaustavljanje je 5.000 dinara.
Ali, postoji i poseban propis koji je doneo grad Beograd, a kojim se parkiranje ili zaustavljanje vozila na tramvajskim šinama, pešačkom prelazu, zelenim površinama ili parkovima kažnjava sa 25 hiljada dinara.
Nema više dostave preko dana
Od 1. decembra u Beogradu je zabranjena dostava robe u maloprodajne objekte od 7 do 20 sati. Šta to znači, objasnio je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.
- Tako smo oslobodili žute trake, zaustavne trake i tramvajske šine od vozila koja su se tu zaustavljala i tako pravila nered i haos u saobraćaju. Ovu meru poštuju najveći distributeri tako da smo juče ispisali manje od 50 prekršajnih naloga od 700 rešenja za dostavljanje robe, koliko ih je grad izdao. Tu i tamo nađemo nekog distributera, uglavnom iz unutrašnjosti, koji pokušava da izigra odluku, ali građani već mogu da vide da su ulice prohodnije zbog toga što nema dostavnih vozila - rekao je Vesić.
VIDEO: Građani pobesneli zbog blokade taksista, pa im uzvratili istom merom
(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)