Vozači GSP-a naučiće da voze sa stilom: Na jednoj liniji svi će na isti način kočiti i ubrzavati
Cilj je da se efikasnom vožnjom uštedi energija
Vozači autobusa na električni pogon u budućnosti će imati i instrukcije kojim stilom da voze na ulicama grada - "ekološki", "običan" ili "agresivan".
Sekretarijat za javni prevoz prošlog meseca raspisao je konkurs za izradu projekta "Istraživanje uticaja stila vožnje (eko-drive) na energetsku efikasnost kod autobusa na električni pogon (E-bus)", a istraživanje će sprovesti desetočlani tim stručnjaka. To su mašinski, saobraćajni i stručnjak za oblast elektrotehnike.
Ovo istraživanje radi se zbog toga što električni autobus ima i mogućnost da tokom kretanja bez pogona deo energije vrati u kondenzatore (rekuperacija), na primer, prilikom kočenja i vožnje nizbrdo.
Kako se navodi u konkursnoj dokumentaciji, "cilj projekta je da se unapređenjem energetske efikasnosti i bezbednosti u saobraćaju postignu i ciljevi unapređenja i zaštite životne sredine u gradu Beogradu".
- Sistem ECO-DRIVING (eko-vožnja) predstavlja sistem energetski efikasne upotrebe vozila kojim se omogućava smanjenje štetnih uticaja javnog prevoza na životnu sredinu i to kroz smanjenje emisije štetnih gasova (CO2, CO, NOx i SOx), produženje radnog veka vozila, kao i povećanje bezbednosti u saobraćaju, uključujući uštedu goriva, kao i veću bezbednost svih učesnika u saobraćaju. Projekat podrazumeva ispitivanje uticaja stila vožnje vozača na rekuperaciju i ukupnu potrošnju električne energije E-busa, pri različitim režimima vožnje (ubrzanje, kočenje, vožnja konstantnom brzinom) i opterećenja, kako bi se došlo do stila vožnje pri kojem je utrošak električne energije najpovoljniji - navodi se u dokumentaciji.
Istraživanje će da se obavi u dve faze upotrebom elektrobusa sa linije EKO1.
Prva faza će biti na poligonu i rok za ovo testiranje je 50 dana. Elektrobus će sa i bez opterećenja na poligonu ubrzavati i usporavati različitim tempom, a na osnovu izvršenih ispitivanja i dobijenih zaključaka definisaće se stilovi vožnje.
Potom sledi faza 2, ispitivanje elektrobusa na liniji EKO1 sa rokom od 35 dana.
- Vozač će voziti različitim stilovima (ekološki, običan, agresivan) kako bi se verifikovali rezultati sa poligonskog ispitivanja u realnim uslovima - navodi se u konkursu.
U okviru ove faze sledi i obuka vozača "u cilju energetski efikasnije upotrebe vozila pri kojoj se ostvaruje minimalna potrošnja električne energije, a prema usvojenom modelu ekološkog stila vožnje".
Na kraju, ostaje samo da se prate efekti smanjenja potrošnje električne energije na elektrobusevima.
VIDEO: Tramvaj "zmija" prošao Novim Beogradom
(M. B.)