Začarani krug oko refundacije Busplus dopune: Gazde traže račun, ali trafike nisu dužne da ga izdaju

Računi za taksi, autobus ili gorivo mogu da se prihvate, ali ne i priznanice (slip)

Beograđani koji sami kupuju mesečne karte za prevoz, a potom zatraže refundaciju od svog poslodavca, upadaju u začaran krug - njihov gazda traži fiskalni račun, a neke trafike ga ne izdaju kada izvrše dopunu. Jedini dokaz o uplati je priznanica, a kada bi pokušali da insistiraju na računu, to bi bilo možda i uzaludno, jer trafike nisu u obavezi to da rade.

- Pre dva meseca firma u kojoj radim je uvela pravilo da zaposleni koji koriste gradski prevoz obavezno uz slip koji se dobija kada se uplati mesečna karta za Busplus moraju da donose fiskali ili pisani račun kao potvrdu kupovine. Prvog meseca sam na trafici gde sam izvršio dopunu jedva uspeo da dobijem nefiskalni račun. Pre par dana, na drugom mestu, i pored silnih molbi i insistiranja nisam uspeo da dobijem nikakav račun. Naravno, u firmi nisu želeli da mi refundiraju novac samo na osnovu dobijenog slipa (potvrde da je dopuna uspešna) iako se preko broja na slipu lako može utvrditi da se radi o mojoj mesečnoj karti - požalio nam se čitalac Nenad.

Priznanica, odnosno slip, po logici stvari trebalo bi da bude dokaz da je prevoz plaćen, kao što je to, na primer, karta za voz. Ipak, ispostavilo se da je poslodavac u pravu - kako su nam objasnili u Ministarstvu finansija, za refundaciju jeste potreban fiskalni račun.

- U slučaju korišćenja javnog prevoza kao verodostojna isprava bi se smatrao fiskalni račun za kupljenu mesečnu/dnevnu pretplatnu kartu, uz propratnu izjavu zaposlenog da se pomenuti račun odnosi na mesečnu/dnevnu pretplatnu kartu koju je taj zaposleni kupio na ime troškova sopstvenog prevoza za dolazak i odlazak sa rada - naveli su nam u Ministarstvu.

Reč je, naime, o verodostojnoj računovodstvenoj ispravi koja se pribavlja od strane zaposlenih. Ukoliko se vozite taksijem, kao verodostojna isprava bi se smatrali taksi račun, a ukoliko koristite sopstveni automobil isprava bi bio fiskalni račun za kupljeno gorivo.

Međutim, prodavci nisu dužni da vam izdaju i fiskalni račun za Busplus, premda, kako smo saznali, većina to ipak čini. Račun ne dobijate ni kada se vozite E-linijama, kada kupujete karte za Srbijavoz ili pak koristite međumesne linije...

Foto: Petar Lazović, Profimedia/Edmund Kijonka

- Na osnovu Uredbe o određivanju delatnosti ne postoji obaveza evidentiranja prometa preko fiskalne kase, to jest mišljenja Ministarstva finansija "Apex Solution Technology" koji vrši promet usluga prodaje elektronskih dopuna za javni prevoz, u okviru pretežne delatnosti (Uslužne delatnosti u oblasti kopnenog saobraćaja) nema obavezu evidentiranja prometa preko fiskalne kase, odnosno nije dužan da tako ostvaren promet evidentira preko fiskalne kase, saglasno odredbama Zakona o fiskalnim kasama - objasnili su nam u Apeksu.

To ne znači da ono nisu platili porez. Za komunalne usluge on je 10 posto.

- U konkretnom slučaju "Apex Solution Technology" vrši promet usluga preko svojih platnih terminala koji su instalirani u maloprodajnim objektima distributera sa kojima ima ugovor, a koji su povezani centralnim serverom Sekretarijata za javni prevoz grada Beograda u čije ime i za čiji račun obavlja navedenu uslugu - dodali su.

POSLODAVAC MOŽE I SAM DA KUPUJE KARTE ZA ZAPOSLENE

Poslodavac, osim pribavljanja računa od zaposlenog i refundacije prevoza, ima mogućnost i da zaposlenom sam kupuje Busplus dopune, izdaje vaučere za sipanje goriva ili taksi prevoz.

U slučaju javnog prevoza pravdanje kupovine mesečnih dopuna za svoje zaposlene poslodavac vrši na sledeći način.

- Kao verodostojna isprava bi se smatrao objedinjen račun na ime poslodavca, koji bi specificirao sve pojedinačne kupljene mesečne pretplatne karte, uz propratni spisak zaposlenih koji koriste javni prevoz za dolazak i odlazak sa rada (ime i prezime zaposlenog, broj mesečne pretplatne karte) - navode u Ministarstvu finansija.

U Ministarstvu napominju i da je neophodno da pitanje načina dokumentovanja troškova prevoza za dolazak i odlazak sa rada zaposlenih bude uređeno opštim aktom pravnog lica, odnosno preduzetnika.

VIDEO: Novi model autobusa GSP-a "Kabriolet 27"

(Mateja Beljan)