Probali smo da pronađemo nove stanice tramvaja i autobusa u Beogradu. Upali smo u lavirint (FOTO)
Nove stanice na Mostu na Adi, osim tramvaja, dobiće i linije koje prolaze ovuda, poput 23, 53 ili 94
Nove autobuske i tramvajske stanice u okviru petlje Radnička omogućiće od 5. juna trebalo bi da olakšaju presedanje sa autobusa na tramvaje i obrnuto. Ali... samo pod uslovom da dobro poznajete put, stepenice i da se ne plašite sablasnih mesta.
Tri nivoa, gomila stepeništa i liftovi koji ne rade, stara pruga, jedva vidljivi tragovi biciklističkih staza, gomila stubova i sablasna praznina, slika je petlje "Radnička" koja će postati tačka susretanja linija: 11, 13, 23, 37, 52, 53, 55, 56, 58, 88...
Sva stajališta već postoje, deo su projekta Mosta na Adi i nemoguće je menjati njihove pozicije. Ono što je novo, to je što će ubuduće vozila na njima da se zaustavljaju, jer do sada nisu bila u funkciji.
- Planirano je uspostavljanje 4 nova tramvajska stajališta, i to dva stajališta u Bloku 42 koja će predstavljati vezu sa budućom glavnom autobuskom stanicom i dva tramvajska stajališta na petlji Radnička. Takođe, planirano je uspostavljanje i dva stajališta na petlji Radnička za linije koje se kreću Radničkom u pravcu Banovog brda, ako i dva stajališta za liniju 94. Na ovaj način je omogućeno presedanje sa tramvajskih linija na autobuske i obratno - naveli su u Sekretarijatu za javni prevoz.
NOVE AUTOBUSKE STANICE U RADIČKOJ
U samoj Radničkoj ulici, na nivou 1, postoji stajalište za autobuse, a mogle bi da ga koriste linije: 23, 37, 52, 53, 55, 56, 56L, 58, 88...
Do njega će biti moguće doći preko stepeništa sa obe strane saobraćajnice, pa, ako i pogrešite smer, nipošto nemojte pretrčavati prometnu ulicu.
PRESEDANJE NA TRAMVAJ
Međutim, ako sa ove stanice hoćete da dođete do tramvajske, moraćete malo da se pomučite.
Sa strane smera ka Čukarici postoje metalne rešetkaste stepenice koje su najbrža veza, ali je pitanje da li će biti otvorene za pešake, budući da je verovatno reč o tehničkoj vezi.
Druga opcija je da se ponovo spustite na nivo 0, potom da se ponete na nivo 2 stepenicama koje direktno vode na tramvajsku stanicu, ali njima se može doći i do nivoa 1, gde se nalazi stanica u Radničkoj ka Sajmu.
Presedanje na Radničku ka Sajmu je, dakle, neuporedivo lakše.
Sama tramvajska stanica lepo je uređena i čeka se 5. jun kada će redovni saobraćaj na linijama 11 i 13 na njoj biti uspostavljen.
NAJTEŽE DOĆI DO 94
U okviru petlje postoje i dva stajališta (za svaki smer po jedno) za liniju 94. Međutim, do njega je najteže doći.
Potrebno je najpre prešačiti ispod nadvožnjaka, preći prugu i naći posebno stepenište koje direktno vodi do nivoa 2 i stanice.
Tu je i lift, ali potpuno obrastao u rastinje i išaran grafitima.
Ono što posebno zbunjuje je i tabla koja objašnjava da tu staju autobusi za Banovo brdo.
SKRIVENE STANICE I NA NOVOM BEOGRADU
Buduće stanice tramvaja na Novom Beogradu, za svaki smer po jedna, nalaze se između ulica Đorđa Stanojevića i Antifašističke borbe i jednog dana trebalo bi direktno da budu povezane sa železničkom stanicom Novi Beograd.
Za sada je stanicama nemoguće prići zbog građevinske ograde.
Inače, da bi se tramvaji od Jurija Gagarina i Antifašističke borbe popeli do Mosta na Adi moraju da skrenu u Bulevar Milutina Milankovića, potom u Đorđa Stanojevića i tako, praktično, prave krug.
To je samo privremeno rešenje, jer je u budućnosti predviđeno i priprema se dokumentacija da tramvaji prolaze sa druge strane naselja Belvil, pored depoa, sve do Delta Sitija gde bi se uključivali u Jurija Gagarina.
- Trasa kroz Milutina Milankovića je privremena i biće u funkciji dok se ne izgradi planirani deo mreže kroz Đorđa Stanojevića i Agostina Neta što je mnogo pogodnija i brža trasa. Svakako da se razmatra i mogućnost uvođenja stajališta i na privremenoj trasi ukoliko za to postoji potreba - kazali su u Sekretarijatu za javni prevoz.
ZAŠTO NEĆE BITI LINIJE ZA RAKOVICU
Novina nije samo to što su postavljene šine preko Mosta na Adi, već je napravljena i prava mala tramvajska petlja sa čukaričke strane. Moguće su sledeće veze: Novi Beograd - Sajam (buduća traja linije 11), Novi Beograd - Banovo brdo (buduća trasa linije 13), Novi Beograd - Rakovica (za sada nije u planu linija), Banovo brdo - Sajam (trasa linija 12), Rakovica - Sajam (linija 3) i Rakovica - Banovo brdo (nije planirana linija).
- Zbog radova na izmeštanju Topčiderske reke i planirane rekonstrukcije ulice Patrijarha Pavla, najveći deo tramvajske pruge prema Rakovici neće biti u funkciji duži period tako da tramvaji neće moći da saobraćaju na relaciji od stare okretnice u Topčideru do Kneževca. Iz prethodno navedenih razloga za sada ne razmatra uvođenje posebne linije koja bi spajala Kneževac i Novi Beograd. S druge strane, za uvođenje novih linija neophodno je prethodno utvrditi realnu potrebu potencijalnih korisnika koja bi opravdala dodatne troškove koji bi pratili ovu izmenu. U svakom slučaju, izgradnjom nove tramvajske mreže koja omogućava sve veze četiri tramvajska pravca (Banovo brdo, Novi Beograd, Sajam - centar grada, Rakovica) na raspolaganju su sve varijante i moguće je kombinovati nove linije ukoliko se ukaže potreba i zahtevi korisnika - objasnili su u Sekretarijatu.
RED VOŽNJE
Već je poznat i red vožnje za linije 11 i 13.
Linija 11 (Kalemegdan - Most na Adi - Blok 45), koja će verovatno zbog radova u Karađorđevoj nastaviti privremeno da radi do Tašmajdana polaziće na svakih 25 minuta.
Linija 13 (Banovo brdo - Most na Adi - Blok 45) polaziće na svakih 14 minuta.
- Nakon puštanja u rad vozila na novoj trasi, pratiće se popunjenost istih i po potrebi će se korigovati ponuđeni kapaciteti - dodaju u Sekretarijatu.
VIDEO: Prvi smo se provozali tramvajem preko Mosta na Adi
(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)