Da li još jedno pakleno leto čeka Beograd? Od redovnih tramvajskih linija ostaju samo dve, a trole dobijaju novu okretnicu nasred Terazija

Nakon radova dva trga biće neprepoznatljiv i velelepni izgled

Veliki radovi širom centra grada zahuktaće se do leta, što će potpuno promeniti saobraćajnu sliku u gradu.

Trolejbusi će okretati na poptuno novoj, privremenoj okretnici kod Palate Albanija i više neće biti vraćeni na Studentski trg, jer čitava zona od Albanije do Kalemegdana postaje pešačka.

Od tramvajskih linija u jednom trenutku na redovnoj trasi biće samo linije 6 i 14, jer će se ubrzano raditi na uređenju Savskog trga, kako bi u septembru bio spreman za otkrivanje spomenika Stefanu Nemanji.

Foto: M. Beljan

Istovremeno će se raditi ispred Narodnog pozorišta na Trgu republike, rekonstruisaće se Savski trg, kao i potez od Vukovog spomenika do Kalemgdana, tačnije ulice Kraljice Marije, 27. mata i Cara Dušana, koje su trenutno jedna od najproblematičnijih trasa kada je u pitanju saobraćaj i parkiranje.

Planiran je i nastavak radova u Takovskoj, završetak pasarele od Beton Hale do Kalemegdana, ali i početak izgradnje žičare koja će spojiti stari i novi deo grada.

Radi se na rekonstrukciji Karađorđeve, kao i postavljanju šina preko Mosta na Adi.

Dve najveće promene doneće radovi na Savskom trgu i Trgu Republike.

SAVSKI TRG: PRIVREMENO UKIDANJE TRAMVAJA

Foto: Tanjug/Dimitrije Goll

Radovi na uređenju Savskog trga predstavljaju veliku transformaciju ovog dela grada. Umesto autobuske okretnice, gomile semafora i raskrsnice, ispred zgrade nekadašnje Glavne železničke stanice radi se pravi trg kojim će dominirati spomenik Stefanu Nemanji.

Tramvaji će ići po sredini, a motorni saobraćaj po obodu trga, čime će Beograd dobiti prvu tramvajsko-pešački trg poput onih u evropskim gradovima poput Strazbura, Brna, Zagreba...

Premda konkurs još nije završen, izvesno je da će radovi početi na leto, a da će u septembru biti uređen makar deo trga u kojem će biti postavljen spomenik.

To znači izmeštanje postojeće autobuske okretnice linija 46, 51, 511, 551, 553, 860, 860E..., koje će se privremeno okretati u zoni nedaleko od budućeg trga, a potom biti preusmerene na buduću okretnicu kod Mostarske petlje.

Osim toga, tramvajski saobraćaj će biti obustavljen u nekom trenutku, tako da će biti blokirane linije 2, 3, 3L, 7, 9, 11L i 12L. Istovremeno počeće i rekonstrukcija mreže od Vukovog spomenika do Kalemegdana, tako da ni linije 5 i 10 neće biti u funkciji.

U redovnom režimu rada biće samo linije 6 i 14, dok će devetka verovatno biti preusmerena na Tašmajdan.

Očekuje se da se do tog trenutka za tramvajski saobraćaj otvori i Most na Adi, preko kojeg će ići linija 13 (Blok 45-Banovo brdo) i nova linija 4 (Blok 45-Kneževac). Postoji velika mogućnost i da se završe radovi na šinama u Karađorđevoj, pa da se linija 11 vrati na staru trasu, što bi bilo dragoceno za vezu Novi beograd - BAS.

TRG REPUBLIKE: SKRAĆENJE TROLEJBUSA

Foto: Tanjug/Rade Prelić

Ovog leta očekuje se da se radovi na uređenju Trga republike presele i na kolovoz ispred Narodnog pozorišta, što znači i ukidanje trolejbuskog saobraćaja. Kada se završe ovi radovi, očekuje se da se nastave i duž Vasine ulice, potom na Studentskom trgu i u Kolarčevoj. Plan je da se zajedno sa pločama ugrađuju i tramvajske šine buduće linije 1 (Slavija - Kalemegdan).

Trolejbusi će biti skraćeni i okretaće se kod Palate Albanija. To će, kako kažu u Sekretarijatu za saobraćaj, biti privremena okretnica. Pošto će saobraćajnica ka Trgu biti zatvorena, na ovom trgu biće dovoljno prostora da se okreću trolejbuske linije 19, 21, 22 i 29.

Kada se Trg i otvori za saobraćaj, deo trolejbusa moći će da odlazi i u Makedonsku ulicu, a deo će ostati na okretnici Terazije ili će se okretati na Trgu pored Doma vojske.

Za potrebe odlaska trolejbusa u garažu biće napravljena mreža kroz Gundulićev venac i Nemanjinu ulicu.

Plan je da u budućnosti tramvaji zamene trolejbuse u strogom centru grada, Foto ilustracija: Telegraf/Shutterstock

Već naredne godine tramvajske šine mogle bi da počnu da se ugrađuju i na delu od Terazija do Slavije, a trolejbusi će dobiti novu okretnicu pored Narodne banke Srbije.

CILJ: OTERATI AUTOMOBILE, PRIVUĆI PEŠAKE

Foto: Tanjug/Dimitrije Goll

Radovi koji nam slede proističu iz dugoročne strategije razvoja grada, koju prati konstatno donošenje planova detaljne regulacije. U poslednjih nekoliko godina doneseno je dvestotinak takvih planova, ali i novi Generalni urbanistički plan, kazao je glavni gradski urbanista Milutin Folić.

- Cilj nam je da u centar grada bude pešačka zona u koju će pešaci dolaziti pre svega javnim prevozom i biciklima. Planovi za metro i nove biciklističke staze, kao i uvođenje tramvaja u sam centar grada trebalo bi da doprinesu da se broj automobila smanji, a izgradnja novih podzemnih garaža treba da oslobodi gradske ulice od parkiranih automobila - objasnio je za "Telegraf" glavni gradski urbanista.

Budući izgled Studentskog trga, Foto: Tanjug/SKUPŠTINA GRADA BEOGRADA

Kako kaže, sve se radi planski, a zbog toga što decenijama nije ulagano u uređenje infrastruktire, dešava se da se projekti rade paralelno.

- Osnovni cilj je izmeštanje industrijskih objekata iz centra grada i zgušnjavaje grada u centralnoj zoni, gde postoje svi neophodni infrastrukturni uslovi. Drugi cilj je silazak grada na reke, i uveliko radimo na izgradnji pasarele kod Beton hale, pripremamo izgradnju gondole Kalemegdan - Ušće, plan je da se stari železnički most pretvori u pešački, a stari tramvajski da se izmesti kod Ade Ciganlije i sa ovim izletištem poveže Blok 70. Treći cilj je promena hijerarhije u saobraćaju u korist pešaka, javnog prevoza i biciklista - objašnjava Folić.

Kako kaže, sada je preko 60 procenata grada pokriveno urbanističkim planovima, zbog čega je i investitorima lako da ulažu u izgradnju poslovnih i stambenih objekata.

VIDEO: Čovek gura tramvaj na Novom Beogradu

(M. Beljan)