"Uvozićemo vozače iz zemalja trećeg sveta": Srpski majstori beže na Zapad, pa naše autobuse i kamione nema ko da vozi (PLATE)

Plata vozača u Srbiji je i manje od 400 evra, a u inostranstvu bez 1.200 nema ni govora o poslu

Gotovo da nema dana da neki vozač ne napusti Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd", a u škripcu su i ostali srpski prevoznici, pa i hitne službe.

Pitate se kako je moguće da za neki posao u Srbiji jednostavno nema zainteresovanih radnika, a da poslodavci doslovno za rukav vuku kandidate, plaćaju im polaganje ispita, smeštaj u Beogradu... Jednostavno - za isti posao u Sloveniji, Austriji ili Nemačkoj naš radnik dobiće i trostruko veću zaradu.

U GSP-u je osnovna plata vozača nešto manja od 42.000 dinara, mada vozači u proseku primaju oko 50.000 dinara. Za te pare vozač mora osam sati dnevno, gotovo bez pauze da sedi za volanom i odgovara za živote na hiljade putnika koje dnevno preveze. Ništa bolje nije ni vozaču hitne pomoći koji mora da juri kroz grad sa pacijentima za svega 40.000 dinara ili vozaču pri MUP-u koji zarađuje desetak hiljada više.

- Imam pauzu po nekoliko minuta na svakoj okretnici, a kada su gužve i kašnjenja vozim i bez stajanja. Problem je da odem i do toaleta za minut-dva, a ne da kupim hranu ili osveženje. Na sve to ukinuće nam plaćanje toplog obroka i uvesti bonove za menzu. Ne znam šta meni znači menza kada sam osam sati za volanom - priča jedan od vozača.

Kako saznajemo, problem sa stalnim odlaskom vozača imaju i beogradski vatrogasci, a premda ne žele da govore o tome koliko zarađuju, ističu da bi za sličan posao u inostranstvu mogli da zarade najmanje tri puta više. U policiji generalno ne postoji posebno radno mesto vozača, već taj posao obavlja službeno lice koje ima istu platu kao i njegove kolege u patroli - od 410 do 450 evra.

RAZVOJNI PUT

Mladi vozači karijeru započinju u mestima širom Srbije, a put migracije najpre ih vodi u Beograd, gde nastavljaju kod privatnika, potom u GSP, a sledeći korak im je odlazak iz zemlje.

Oni koji su stariji vraćaju se u Srbiju, pa brojni privatni prevoznici angažuju i penzionisane vozače.

Društvene mreže vrve od oglasa koji mame vozače da napuste Srbiju. Jer, za hiljadu - dve evra mnogi su spremni i da se odvoje od porodice. Vozači autobusa unapređuju se i polažu ispit koji im omogućuje i vožnju šlepera sa prikolicom.

"Potreban vozač na šleperu, radi se se Nemačka, Danska, Beneluks, Španija, Portugalija, Francuska, Italija... Firma mi je u Sloveniji. Potrebno je da imate hrvatski pasoš ili svoju vizu u Sloveniji. Plata je od 1.900 do 2.500 evra. Radi se mesec dana pa sedam dana kući. Ozbiljni i zainteresovani neka se jave porukom ili na viber..." jedan je od oglasa koji je okačen na popularnu grupu koja povezuje vozače kamiona.

"Traže se vozači za rad u Nemačkoj. Firma je nemačka, a gazda je Nemac. Osiguranje, sve nemačko, znači full papiri. Vozač mora posedovati srpsko državljanstvo. Vozačka dozvola mora biti položena u Srbiji. Plata ide od 1.800 do 2.600 neto" glasi jedna od ponuda na internetu u kojoj se navodi da je otvoreno čak 50 mesta.

ČEKAMO DAN KADA ĆE DOĆI STRANCI

- Pre neki dan među kolegama se šuškalo da su čuli da su se u jednom GSP pogonu pojavili vozači koji govore nekim stranim jezikom. Ne bi mi bilo čudno da se to zaista i dogodi, moraćemo da uvozimo radnike iz zemalja trećeg sveta, kao što to radi Nemačka sa nama - priča jedan od vozača.

(M. Beljan)