Nova mapa saobraćaja u Beogradu zbog Mosta na Adi: Da li će se Beograđani opet voziti tramvajima 1, 4 i 8?
Najizvesnija je promena trase linije 13, a razmišlja se i o uvođenju nove linije
Već u maju naredne godine prvi tramvaj mogao bi da prođe preko Mosta na Adi. Radovi na izgradnji šina počeli su u martu ove godine, a rok za završetak izgradnje je 420 dana. Međutim, postavlja se pitanje koje linije bi mogle da prođu preko njega: izvesno je da će to biti linija 13, ali mogla bi da bude i jedanaestica, kao i potpuno nova linija Novi Beograd - Kneževac.
Gradi se 2,7 kilometara mreže, a zajedno sa izgradnjom šina, podiže se i novi most za tramvaje preko Topčiderske reke kod Careve ćuprije. Zbog toga ne saobraćaju tramvaji 12 i 13. U budučnosti je planirano je i proširenje mreže u zoni naselja Belvil, ali za sada tramvaji će posle Mosta na Adi moći da skrenu samo ka depou ili Ulici Milutina Milankovića.
Nova linija broj 1, 4 ili 8: Novi Beograd - Kneževac
S obzirom na to da u depou GSP-a ima dovoljno tramvaja, neka nova linija mogla bi da se uvede i bez redukcije postojećih. Na primer, to bi mogla da bude linija broj 1: Kneževac - Novi Beograd. Postojeća linija 3 koja povezuje Kneževac i Omladinski stadion za sada je više nego dovoljna za potrebe Rakovice, a važi i kao najbrža veza sa centrom grada. Međutim, nova linija do Novog Beograda putnicima bi otvorila i više mogućnosti, što za presedanje, što za direktne vožnje. To bi bila i alternativa sada prilično opterećnoj liniji 94 (Resnik - Rakovica - Miljakovac - Novi Beograd), koja takođe ide preko Mosta na Adi. Nova linija mogla bi da nosi broj 1, jer je i ranije za Rakovicu saobraćao tramvaj sa ovim brojem.
Linija 13: Novi Beograd - Banovo brdo
Linija 13 u ovom trenutku povezuje Blok 45 i Banovo brdo, ali trasom koja je poprilično obilazna. Zapravo, to je modifikovana verzija nekadašnje linije 13 (Banovo brdo - Kalemegdan), koja je sa Čukarice preusmerena do Novog Beograda 2010. godine. Putnici se uglavnom dele na one koji koriste prevoz na relaciji savski blokovi - Ušće - Savski trg, kao i oni koji idu od Ušća ili Savskog trga do Banovog brda. Veza savskih blokova sa Čukaricom moguća je za sada linijama 85 i 89, koje su takođe popularne. Nova, skraćena verzija linije 13 omogućila bi brzu vezu Bloka 45 i Banovog brda, preko mosta na Adi i to je najizvesnija promena u tramvajskoj mreži po otvaranju novog mosta.
Od Banovog brda do Novog Beograda za maksimum 15 minuta: Uskoro tramvaji i preko Mosta na Adi
Linija 11: Novi Beograd - Kalemegdan
Linija 11 takođe bi mogla da pretrpi izmenu i, umesto pored Sava centra, do Kalemegdana putuje trasom preko Mosta na Adi, potom pored Sajma. Savski Blokovi tako bi dobili i direktnu vezu sa Beogradskim sajmom, Mostarom i Palatom pravde.
Kuda će se kretati tramvaji
Tramvaji koji će iz pravca Jurija Gagarina ići ka Mostu na Adi prolaziće kroz Ulicu antifašističke borbe pored buvljaka, a potom skretati levo u Bulevar Milutina Milankovića, da bi potom skrenuli još jednom levo u Ulicu antifašističke borbe, a potom i u Bulevar Heroja sa Košara i dalje ka Mostu na Adi. Na kraju, tramvaji će presecati glavni pravac kod buvljaka što znači da će vožnja značiti i malo kruženja. Ipak, predviđena je i jedna stanica neposredno pred uspon na most, pored Železničke stanice Novi Beograd.
U drugoj fazi preko Belvila
Predviđeno je da u drugoj fazi tramvaji od Delta sitija do Mosta na Adi putuju sledećom trasom: Bulevar crvene armije - Đorđa Stanojevića - Bulevar heroja sa Košara. To je trasa koja vodi oko naselja Belvil, pored sadašnje garaže Novi Beograd i tramvajskog depoa. Predviđena je i stanica u zoni sadašnje železničke i buduće autobuske stanice u Bloku 42, nakon čega će tramvaji preko nadvožnjaka ići dalje ka mostu, presecajući Ulicu antifašističke borbe. I sa druge strane mosta, u zoni petlje Radnička, predviđene su tramvajske stanice.
I linije 7 i 9 ići će preko Mosta na Adi - privremeno
Izgradnjom šina preko Mosta na Adi, Novi Beograd će dobiti alternativni tramvajski most postojećem Starom savskom. To je dobro iz tehničkih razloga, za odlazak tramvaja u novobeogradski depo, ali ova alternativa koristiće se i za izmenjene linije kada počne demontaža Starog savskog mosta i izgradnja novog. Kada Stari savski most bude demontiran, tramvaji 7 i 9 ka centru grada moći će da koriste samo Most na Adi.
Tehnički može i jedna linija preko dva mosta
Nakon završetka radova postojaće i mogućnost da se uvede linija koja će prelaziti i preko Mosta na Adi i preko Starog savskog mosta. Tako bi, recimo, tramvaj mogao da ide od Banovog brda ili Rakovice, preko Mostaa na Adi, potom pored Sava centra i Ušća i da se Starim savskim mostom ponovo vrati u stari deo grada i završi vožnu, recimo, na Kalemegdanu ili Pristaništu.
VIDEO: Tramvaj "zmija" prošao Novim Beogradom
(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)