EKSKLUZIVNO: Novi Savski most samo je uvod u veliki projekat - Beograd dobija tunel dug 2 kilometra (NACRTI I SKICE)

Zašto sklanjaju Savski most, zašto ga ne prošire? Zašto prave novi koji će izgledati slično i biti na istom mestu?

Informacija da Beograd dobija novi tramvajski most na mestu Starog Savskog mosta, potegla je brojna pitanja građana - kako će sve izgledati i šta će biti sa postojećim mostom koji je na svojevrstan način jedan od simbola prestonice. Jedna od brojnih dilema vezana je i za to da li je baš potrebno praviti novi most, zar nije moguće postojeći adaptirati i proširiti?

Kako bismo dobili sve odgovore, pričali smo sa gradskim arhitektom Milutinom Folićem, koji je za Telegraf otkrio mnogo zanimljivih činjenica u vezi sa ovim projektom, i jednu najvažniju, koju nismo znali - ovo je samo početak velikog i važnog projekta koji će Beogradu dati sasvim novi sjaj i izgled.

Beograd dobija novi most! Evo gde će se nalaziti i kako moćno će izgledati (FOTO)

- U toku je projektovanje mosta u koji će se transformisati postojeći tramvajski most u savremeni most, koji će osim dve trake za šinski sisten imati još po dve saobraćajne trake za vozila i trake za bicikliste i pešake. Takođe, na mostu su predviđeni vidikovci sa kojih će biti sagledivi Ušće i Staro Sajmište sa jedne, a Beograd na vodi sa druge strane - počeo je za Telegraf.rs priču gradski arhitekta Milutin Folić.

On je rešio sve dileme u vezi sa trenutnim mostom i njegovom budućnošću.

- Taj most će biti na istoj poziciji gde i sadašnji most, jer gde god bismo stavili novi most, razbilo bi se gradsko tkivo na mestu gde taj most ulazi. To se desilo kada je građen Brankov most, Gazela... kao da je neko sekirom presekao grad na tom mestu. E sad, umesto da se gradi na novom mestu kao što su neki veliki stručnjaci predlagali, mnogo je pametnije iskoristiti što već na postojećem mestu postoji prostor i postojeće saobraćajnice da se tom mostu priđe. Na taj način se ne narušava dodatno gradsko tkivo.

- Novi most će svojom lučnom konstrukcijom, a na predlog i zahtev Zavoda za zaštitu spomenika očuvati sećanje na postojeći most, koji jeste svima koji žive u Beogradu na neki način sastavni deo naše gradske panorame, iako sam most nema neku arhitektonsku ili umetničku vrednost, zato što je to nemački konfekcijski most. Ni stari most neće biti bačen, već će biti premešten.

Za sudbinu trenutnog mosta postoje dve opcije: jedna je da poveže Lido sa Zemunom, a druga da poveže Adu Međicu sa obalom i da postane pešačko-biciklistički most.

- Postojeći most ne zadovoljava uslove plovnog puta, kao takav. Ovaj novi most je morao da bude drugačiji, nije postojala mogućnost da se postojeći proširi, već da se sve uradi kako treba. Sava je sada međunarodna reka i ima potpuno druge uslove nego kada je taj most građen, pa će on sada biti viši i širi. Novi most tretira na moderan način i potpalublje mosta, tako da ljudi koji koriste šetališta na levoj i desnoj obali Save, imaće priliku da uživaju i u ovom delu grada - otkriva Folić.

Kako saznajemo, biće postavljene i rampe kojima pešaci i biciklisti mogu da se popnu do mosta. Vrlo je pristupačan za sve vidove saobraćaja. Most je deo jedne mnogo šire priče.

- U njegovom nastavku će biti izgrađen tunel koji će povezati Savski i Dunavski amfiteatar. Tunel će se prostirati od današnje ulice Gavrila Principa, kroz brdo, i izlaziće kod MUP-a 29. Novembar, u Bulevaru Despota Stefana. To je tunel koji je gotovo dva kilometara dugačak, i koji će za 11 do 14 procenata, zajedno sa mostom, smanjiti gužve i saobraćajno opterećenje i zagađenje u centru grada - prvi put govori gradski arhitekta o velikom i važnom projektu.

Sve to će omogućiti da u Brankovoj ulici više ne bude pet traka, već se, na primer, jedna ukine, pa da preostale budu ili širi trotoari ili biciklističke staze, drvoredi. Grad se na taj način humanizuje, jer se smanjuje broj saobraćajnih traka u centru grada, pravi se grad za ljude, a ne za automobile. U ovakvoj hijerarhiji pešaci, biciklisti i javni gradski prevoz imaju prednost.

- Pri silasku sa mosta izlaziće se na jedan veliki kružni tok, kojim će moći da se skrene u novi, paralelni bulevar koji se već sada gradi. On je širok 40 metara i imaće po tri trake u svakom smeru, biciklističku, pešačku stazu i tri reda drvoreda. Njime će moći odmah da se ode prema BIGZ-u, ka Bulevaru Vojvode Mišića.

Idejno rešenje za most uradio je Saobraćajni institut CIP koji je osvojio prvu nagradu na konkursu koji je bio raspisan prošle godine, i na osnovu toga su i dobili ovaj projekat. Plan je da do kraja godine završe svoje projektovanje, nakon čega ide raspisivanje tendera i početak izvođenja radova 2019. godine.

- Što se tiče samog tunela, urađena su idejna rešenja i sada je u toku usvajanje plana. Plan će biti usvojen kada bude sa francuskim partnerima definisana prva trasa metroa, nakon čega će se tačno definisati i ulaz u tunel na ovom mestu, čime pokazujemo da nam metro jeste prioritetan projekat i da će svi drugi projekti biti podređenim ovom, najvažnijem državnom projektu. Očekujemo da se sve to usvoji do leta, kako bismo veoma brzo mogli da nastavimo sa projektovanjem i radovima - zaključuje Milutin Folić.

(J. O. Dž)