Pre tačno 125 godina krenuo je prvi tramvaj u Beogradu, a vukli su ga konji: Neverovatne slike prestonice stare vek i četvrt
Pre Beograda, tramvajske linije imali su samo Njujork, Pariz, Berlin i London
Na današnji dan pre 125 godine, prvi tramvaj u Beogradu krenuo je na liniji Kalemegdan-Slavija, a vukli su ga konji. Prva tramvajska linija, pod sada "penzionisanim" brojem 1, svečano je otvorena 14.10.1892. spajajući Kalemegdan i Slaviju.
Beograd, 1930. godina: Nema Terazijskog tunela, preko Zelenog venca biciklom, a tu je i tramvaj
Linija je bila duga 2.300 metara i od Kalemegdana išla je Ulicom Vase Čarapića, preko Trga republike i Knez Mihailove ulice do Terazija, odakle je svoj put završavala na Slaviji.
Tadašnji tramvaji još nisu bili električni, već su ih vukli konji po šinama, te je vožnja obično trajala između oko 10 i 12 minuta. Pre Beograda, tramvajske linije imali su samo Njujork, Pariz, Berlin i London.
Ubrzo nakon toga otvorene su i druge tramvajske linije - od Terazija do Topčidera i od kafane "Žagubice" kod Tašmajdanskog parka do Električne centrale na Dorćolu. Nakon toga je sredinom 1894. usledila elektrifikacija tramvajskih linija, što je prvo učinjeno na potezu ka Topčideru.
Na dalje širenje i unapređivanje tramvajskog saobraćaja čekalo se desetak godina. Celokupni tramvajski, tj. gradski saobraćaj, 1906. činilo je svega 16 tramvaja, podeljenih u dve vrste. Prvi "Terazijski" bio je udobniji i elegantniji, sa postavljenim sedištima, a drugi "Topčiderski" imao je samo drvene klupe.
Do 1912. godiine, dve decenije od početka tramvajskog saobraćaja, Beograd je imao osam linija, na kojima je bilo 24 tramvaja i 12 prikolica. Te godine prevezeno je ukupno 7,5 miliona putnika.
Danas Beograd ima 11 tramvajskih linija, sa ukupno 168 vozila i 39 prikolica, a u "prometu" su tri vrste tramvaja poznate po imenima država porekla. Najstariji su "Česi", popularne "Katice", čuvene po svom prostom dizajnu.
Zatim su stigli "Švajcarci", najčešće zelene boje, karakteristični po retro izgedu dizajniranom sredinom prošlog veka. Na beogradske šine su zadnji došli "Španci", 2012 godine, koje karakterišu moderna tehnologija i dizajn.
Prve autobuske linije puštene su u saobraćaj krajem 1927. godine zbog sve bržeg rasta Beograda. Autobusi su prevozili putnike od Kalemegdana do Savinca i od Terazije do Dedinja.
Plan za trolejbuski saobraćaj je postojao još krajem 30-ih godina prošlog veka, međutim rat je prekinuo razvoj tog projekta, te su prvi trolejbusi na ulice izašli 1947. godine. Prva trolejbuska linija išla je od Kalemegdana do Slavije, isto kao i prva tramvajska linija.
(Telegrafr.s)