TE DAVNE 1938: Kako je izgledao Novi Beograd, pre nego što je srušen KRALJEVSKI MOST (FOTO)

Most kralja Aleksandra je bio remek delo svetske arhitekture. Pušten je u saobraćaj 1934. godine. Most su srušile jedinice vojske kraljevine Jugoslavije tokom aprilskog rata 1941. godine, a nakon rata na njegovom mestu je izgrađen Brankov most

Most kralja Aleksandra bio je prvi drumski most preko reke Save u Beogradu, koji je pušten u saobraćaj 1934. godine. Most su srušile jedinice vojske kraljevine Jugoslavije tokom aprilskog rata 1941. godine, a nakon rata na njegovom mestu je izgrađen Brankov most.

Preživeo miniranje iz Drugog svetskog rata, ali se sada ruši i pravi novi: Savski most bi trebalo ovako da izgleda (FOTO)

Novog Beograda na ovoj slici iz 1938. godine nema, iz prostog razloga jer je počeo da se gradi tek posle rata. A u daljini se vide tek obrisi Bežanije, koja je tada bila selo. Ona je zapravo najstarije naselje na teritoriji Novog Beograda. Selo Bežanija je priključeno opštini Novi Beograd, 1. septembra 1955. godine.

Brankov most sagrađen je na temeljima pređašnjeg, sasvim drugačijeg mosta koji je nosio ime kralja Aleksandra. Bio je to "kraljevski", lančani tj. viseći most. Most kralja Aleksandra su krasila dva pilona u srpsko-vizantijskom stilu koja su stajala na veličanstvenim postamentima koji i danas nose Brankov most.

Na ulazima na most trebalo je da stoje četiri monumentalne konjaničke statue: Cara Dušana i kralja Petra I Karađorđevića sa desne strane obale, a hrvatskog kralja Tomislava i bosanskog kralja Trvtka sa leve.

Konstrukcijski, most je bio remek delo svetske arhitekture.

Savu je trebalo premostiti mostom bez ijednog stuba podupirača u sredini obzirom da se most nalazi u zoni pristaništa gde je neophodno obezbediti uslove za nesmetano okretanje brodova. Most kralja Aleksandra je udovoljavao ovim zahtevima.

Posle rata, izgrađen je novi most – svojevrsni svetski rekorder! Brankov most je, sa glavnim rasponom od 261 metar, svojevremeno držao rekord u svetu za ovakav tip mosta. Reč je o kontinualnom sistemu tzv. kolovozne table u vidu ortotropne ploče koja je na ovom mostu prvi put primenjena kod nas.

Još jedna zanimljivost vezana za ovaj most za koju verovatno niste znali je da Brankov most ustvari čine dva samostalna mosta blizanca od kojih je jedan, onaj u pravcu Novog Beograda, stariji čak 15 godina. Posle 15 godina upotrebe ovog mosta i izgradnje Novog Beograda, njegov kapacitet je postao nedovoljan.

Kada prolazite Savskim šetalištem ili krstarite rekom ispod ovog mosta obratite pažnju. Videćete da su u pitanju dva potpuno odvojena mosta, čak u detaljima i različita. A kada prelazite preko njega razliku je gotovo nemoguće primetiti.

(Telegraf.rs)