Preživeo miniranje iz Drugog svetskog rata, ali se sada ruši i pravi novi: Savski most bi trebalo ovako da izgleda (FOTO)
Vremešni, privremeni i skromni Stari savski most koji se spušta ka rekama tako će postati samo staro gvožđe, a zameniće ga potpuno nova, moderna konstrukcija
Stari savski most preživeo je miniranje tokom Drugog svetskog rata, ali će u narednim godinama definitivno biti srušen, da bi na njegovom mestu nikao "moderni blizanac". Vremešni, privremeni i skromni most za Beograd koji se spušta ka rekama tako će postati samo staro gvožđe, a zameniće ga potpuno nova, moderna konstrukcija.
BOLJI SAOBRAĆAJ U BEOGRADU: Pokrenut proces rekonstrukcije TRAMVAJSKOG MOSTA
Ovo se veoma jasno može zaključiti iz dokumentacije na Konkursu za izradu urbanističko-arhitektonskog rešenja koji je otvoren do kraja nedelje, a u kojoj stoji da "treba da se ispoštuje uslov Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda koji se odnosi na očuvanje metalne lučne konstrukcije kao prepoznatljivog vizuelnog elementa, ali imajući u vidu da je predviđeno kompletno rušenje mostovske konstrukcije Starog savskog mosta, ovaj uslov se ogleda u projektovanju novog lučnog mosta", piše Blic.
Osim prepoznatljive siluete tramvajskog mosta, koji sada ima svega dve saobraćajne i jednu pešačku traku, novi most biće potpuno drugačiji. Naime, u oba smera postojaće po dve saobraćajne trake, desna širine 3,5 metara i leva pola metra uža. Uz to, u sredini mosta će biti postavljena i dva šinska koloseka, koji moraju da posluže bilo za tramvajski, bilo za metro saobraćaj.
Mesta na mostu biće i za biciklističke, pešačke i servisne staze, a njihove dimenzije moraju da budu u skladu sa propisima.
Beograđani su već bili u prilici da u javnosti vide jednu od verzija budućeg mosta, na kojoj se jasno vidi da tramvajski (metro) i drumski prevoz prolaze jednim, a pešaci i biciklisti drugim nivoom. Upravo taj uzdignuti nivo bio bi prava atrakcija - šetalište i biciklističke staze ispod lučne konstrukcije okružene zelenilom. Međutim, to je samo jedna od mogućnosti koja je data u konkursnoj dokumentaciji.
Autori radova imaće priliku da puste mašti na volju i upuste se u ovaj zahtevan projekat. Najbolji rad biće nagrađen sa milion i po dinara, drugonagrađeni dobiće milion, treći 600.000 dinara, a još dva biće otkupljena za 200.000 dinara.
Kada će novi (stari) most, međutim, biti završen, veliko je pitanje, pošto se već kasni sa zacrtanom dinamikom.
Prema planu Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju, koji je obelodanjen prošle godine, još u februaru je trebalo da se krene sa projektovanjem, za avgust 2017. je bilo planirano raspisivanje tendera za izvođenje radova, polovinom 2018. otvaranje gradilišta, a sve bi trebalo da bude gotovo krajem 2019. godine.
Most je sagrađen za vreme okupacije 1942. pa su ga Nemci zvali Most princa Eugena, a naši - Nemački most.
U oktobru 1944. učitelj Miladin Zarić spasao je most da ga nacisti ne miniraju, pa je postojala ideja da ponese ime po njemu, mada je u narodu poznat i kao Tramvajski most, jer od 1984. po njemu idu tramvaji.
Kao i kod Mosta na Adi i u Bulevaru kralja Aleksandra, i kod gradnje „novog-starog savskog mosta” postavilo se pitanje treba li da njime prolazi tramvaj ili metro. Međutim, suštinska razlika tu ne postoji ukoliko se u obzir uzima laki metro, jer se u oba slučaja kao prevozno sredstvo koriste - tramvaji.
Slike koje su proteklih godina isplivale u javnost, kao moguće varijante budućeg izgleda Starog savskog mosta, delo su holandskog arhitektonskog studija „Syb van Breda“. Upravo je njihova ideja bio most na dva nivoa, gde bi gornji koristili pešaci i biciklisti, a donji bi bio za saobraćaj, pa su ga nazvali i Savski most plus.
(Telegraf.rs / Izvor: sybvanbreda.com)