U Beogradu se mnogi švercuju u prevozu, u Zagrebu niko: Živela sam u oba grada i shvatila zašto je to tako (FOTO)

Da bi smanjili broj putnika bez karte, čelnici hrvatskog prevoza uveli su polusatnu kartu po ceni od 4 kune, što bi iznosilo oko 65 dinara

U Beogradu živim već izvesno vreme i primećujem da se mnogo ljudi u gradskom prevozu švercuje, što moram priznati nije slučaj u Zagrebu. Vrlo malo je ljudi koje tamo možete sresti u javnom prevozu bez karte.

Priča iz prve ruke: Kako izgleda odlazak kod lekara u Beogradu, a kako u Zagrebu?

Kao što sam u jednom od prethodnih tekstova pisala, pre dolaska u srpsku prestonicu, šest godina sam provela u Zagrebu.

Generalno razlike u mentalitetu su velike, tako da sam očekivala drugačiji način života, ali sam ostala šokirana brojem putnika koji se švercuju.

Pri ulasku u bus dok kupim kartu, ostali putnici, osim što mi se smeju u lice, se proguraju i zauzmu sva sedišta, a ja s plaćenom kartom ostanem da stojim.

A pritom sam sigurna svi ti što se guraju bez karte u Beogradu - da odu u Zagreb i te kako bi je kupili.

Ako biste se kojim slučajem švercovali u Zagrebu, ZETovi kontrolori bi vam bez obzira na okolnosti napisali kaznu, koja u pojedinim slučajevima doseže i do iznosa od 30.000 dinara. Ako ste stranac, sledi poziv policiji radi provere, a tek onda nastaje haos.

Oni vam osim karte traže prijavu boravka i privremene adrese, pa ako ste tu koji dan duže neprijavljeni, "žurka" može da počne, pripremite se za abnormalne kazne!

Osim kazni koje su mnogo rigoroznije nego kod nas, i cena karte je znatno jeftinija, pa samim tim ljudi se češće odluče da kupe kartu nego da dolaze u sukob sa kontrolom.

Statistika pokazuje da se svaki treći građanin u srpskoj prestonici švercuje, što bi značilo da se 258.000 putnika dnevno vozi bez karte. Gradske vlasti u Beogradu na sve moguće načine pokušavaju da reše ovaj problem.

U Zagrebu su imali identične muke sa švercovanjem, a da bi smanjili broj putnika bez karte, čelnici hrvatskog prevoza uveli su polusatnu kartu po ceni od 4 kune, što bi iznosilo oko 65 dinara.

Karta je namenjena za kraća putovanja u dnevnom prometu, a putnici u Zagrebu sada imaju opciju da za vožnju od 30 minuta izdvoje trećinu standardne cene za 90 minuta, što je drastično smanjilo broj švercera.

Hrvatski kontrolori kažu da zatiču čak 30 odsto manje putnika bez karte za samo deset dana prometa po novoj ceni karte.

Trenutno u Zagrebu razmatraju ideju da naprave "pametne" karte koje bi se kao svuda u svetu plaćale po određenom broju stanica, koliko stanica idete da toliko i platite. Potrebu za pametnim kartama objašnjavaju da se lako može dogoditi da idete svega par stanica, ali upadnete u gužvu i za pola sata koliko vredi karta ne uspete doći do odredišta.

Ali je neosporno obostrano zadovoljstvo niskim cenama karte i promenama koje su za vrlo kratko vreme urodile plodom i smanjile broj švercera.

Iako su i ranije bile rigorozne kazne za vožnju bez karte, ipak se nisu kupovale u tolikoj meri kao kad su smanjene cene. Vođeni tom logikom dolazimo na onu staru - bolje milom, nego silom.

Šta mislite da li bi to upalilo kod nas, 65 dinara za pola sata, kako god bilo ne zvuči loše...

Odgovore ostavite u našoj anketi ili u komentarima ako imate neki interesantan predlog.

(Jovana Jovanović Kulaš)