ISTORIJAT PANČEVCA: Jedini most preko Dunava na teritoriji Beograda (FOTO)

Pančevački most koji su gradile dve nemačke firme pušten je u saobraćaj 1935. Partizani ga srušili 1941, Tito ga ponovo pustio u rad šest godina kasnije

Istorija "Pančevca" obilovala je mnogim zanimljivostima, od toga da je bio srušen i obnavljan, do toga da mu je čak tri puta menjan naziv, te se tako zvao most "Kralja Petra II Karađorđevića", zatim mosta "Crvene Armije" do današnjeg naziva.

Pančevački most je jedini most preko Dunava na teritoriji grada Beograda koji povezuje glavni grad Srbije sa Šumadijom i Banatom, preko koga dnevno pređe više od 100.000 vozila i više od pola miliona ljudi.

Prvobitni most su gradila nemačka preduzeća  "Siemens - Baunion GmbH" iz Berlina, koja je gradila stubove, kao i firma "Deutsch - Luxemburgische Bergwerks - und Hutten - AG" iz Dortmunda.

Most je pušten u saobraćaj 1935. i nosio je ime kralja Petra II Karađorđevića, a trebalo je da bude samo železnički most s dva koloseka i konzolom za drumski saobraćaj.

Na samom početku Drugog svetskog rata most je srušila Jugoslovenska vojska, u noći između 10. i 11. aprila 1941, s namerom da uspori napredovanje nacista.

"Pančevac" je obnovljen i ponovo pušten u saobraćaj 1946, a prvi voz preko njega je prešao 7. novembra iste godine, dok je drumski deo pušten u saobraćaj za najznačajniji praznik ondašnje Jugoslavije 29. novembra.

Kada je ratna oluja prošla, na novom mostu prema banatskoj strani Beograda 29. novembra 1946. traku je presekao Josip Broz Tito i dao mu ime most "Crvene Armije", a za ovo ime dunavske ćuprije danas zna malo ko od njenih korisnika.

Današnji Pančevački most ima po dve trake u oba pravca za drumski saobraćaj, a predviđen je i za dvosmerni železnički saobraćaj, mada se za sada on obavlja samo u jednom smeru, jer je drugi železnički kolosek odmah nakon izgradnje demontiran.

Cela dužina mosta s betonskim vijaduktom i inundacionim mostom iznosi 1.526 metara, a glavna konstrukcija mosta duga je 1.134 metara.

(D. Zlojutro)