MAJCI SA BEBOM U KOLICIMA ZABRANILI DA UĐE U AUTOBUS? Društvene mreže gore zbog tvrdnje ove Beograđanke!

Internetom kruži blog jedne Beograđanke koja je, kako ona kaže, izbačena iz autobusa zato što je bila u pratnji rođake sa bebom u kolicima

Društvene mreže u Srbiji ključaju zbog teksta jedne revoltirane Beograđanke. One tvrdi da je pre nekoliko dana doživela veliku naprijatnost kada je sa rođakom koja ima bebu ušla u jedan autobus gradskog prevoza, odakle su svo troje - izbačeni!

Kako je napisala u svom blogu, na zaprepašćenje svih, vozač je navodno ustao i rekao im da sa kolicima ne mogu u prevoz. Prenosimo vam njen blog u celosti:

Srpkinja je u autobus uvela Sirijca onesvešćenog od GLADI, a onda se desilo nešto što je zapalilo INTERNET!

"Pre nekoliko dana mi se desilo nešto neverovatno. Veoma uznemirujuće.

Moja rođaka, njena šestomesečna beba u kolicima i ja čekamo gradski prevoz u Zemunu.

Dolazi autobus, broj 85. Nije niskopodni. Ona ulazi na prednja vrata a zatim nas dve pokušavamo da uguramo kolica i bebu u autobus. U tom trenutku, ustaje vozač. Ja, naivno, zaključujem da ustaje da bi nam pomogao, jer se mučimo sa kolicima.

Kreće vika: "Zabranjeno je sa kolicima u autobus! Mogu da zovem policiju! (Zašto policiju?! Koje krivično delo je u pitanju?) Izađite napolje, mene mogu da kazne, ugrožavate bezbednost tog deteta."

Rođaka: "Kako mislite da se prevezem do kuće sa detetom?"

On: "Ne zanima me, izađite napolje."

Ja: "Kako se Vi zovete?"

On: "Dragan, što?"

Ја: "Samo da znam na koga da se žalimo."

Pogledala sam po internetu i našla propis po kome je Odlukom o javnom linijskom prevozu, članom 38, propisano da putnik u vozilo javnog prevoza može uneti dečja kolica i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika. Dakle, nije precizirano da li kolica moraju biti sklopljena ili ne. Pravilnikom o obavezama saobraćajnog osoblja GSP propisano je pak da putnik može uneti u vozilo sklopljena dečja kolica. Na drugom mestu, u odgovoru GSP-a na žalbu putnika, piše da oni savetuju roditelje da majka ili neka druga osoba drži dete u naručju dok neko sklopi kolica, jer bezbednost deteta nije osigurana u kolicima, iako je dete vezano kaiševima, a kolica zakočena.

Odakle da počnem.

1. Šta znači savetuju roditelje? Da li je to preporuka ili obaveza roditelja? Da li moram da sklopim kolica ili ne moram?

2. Šta znaci da majka ili neka druga osoba drži dete u naručju dok majka sklapa kolica? Koja druga osoba? Neko lice koje svaka majka ima pri ruci ako je krenula autobusom sa detetom? Možda NN lice sa stanice, možda veoma ljubazni i predusretljivi vozač Dragan? Nadaleko je poznato da deca obožavaju da ih nepoznata lica drže u naručju, dok im majka na punoj stanici sklapa kolica. Dalje, valjda, supermajka, po savetu pravilnika GSP-a, uzima kolica od 7 kg u jednu, dete od 7 kg (ili sl.) u drugu ruku, a slobodnim rukama i laktovima pravi prostor za ulazak u vozilo, otkucava kartu, parkira kolica i seda na sedište koje je već čeka slobodno. Dragan, naravno, čeka da se sve ovo završi, pa tek onda pokreće vozilo.

3. Šta znači bezbednije je za dete da se vozi u naručju nego u kolicima? Kako je to moguće, imajući u vidu propis o vožnji dece u kolima? Ako je obavezno da vozite vezano dete u kolima, na zadnjem sedištu, u sertifikovanom sedištu za dete, kako je sasvim drugi propis moguć za gradski prevoz? Ukoliko ste bilo kada vozili dete na zadnjem sedištu automobila, u krilu, pri šemu ste vi bili vezani sigurnosnim pojasom, znate da je to toliko nebezbedno da bi najmanji saobraćajni incident doveo do povrede deteta. Dakle, ako vas zaustavi policija u vozilu, naplatiće vam kaznu, napravili ste prekršaj, a ako vozite i sebe i dete nevezano u vozilu GSP-a ponašate se po Pravilniku i sve je u redu?

Kako to izgleda u praksi. Majka seda, nevezana za sedište, stavlja dete u krilo. Pri čemu, GSP valjda odlično zna da su deca veoma poslušna ljudska bića koja, kada ih zamolite, mirno i dostojanstveno sede u krilu, bez ikakvog mrdanja ili ustajanja, dok im ne date dozvolu da nastave da se mrdaju, odnosno baš do onog trenutka kada se završila vaša uzbudljiva vožnja, vi ustali sa sedišta, u jednu ruku uzeli kolica od 7 kg a bebu u drugu, slobodnim rukama se probili do izlaznih vrata, dali dete nepoznatom licu, mozda ljubaznom i predusretljivom vozaču Draganu (koji je zaustavio vozilo i upravo ustao sa svog radnog mesta da pomogne), otvorili kolica, preuzeli nazad dete i dali mu dozvolu da mrda rukama i nogama.

4. Šta savetuju onima koji imaju blizance? Možda da vode dva puta po jednu osobu koja će držati dete dok oni sklapaju kolica? Ili prosto da koriste ljubaznost vozača Dragana?

5. Oni koji imaju decu sa invaliditetom svakako neka odmah odustanu.

Zaista smatram da se ovom temom, koja se tice na hiljade roditelja koji žive u Beogradu, moraju pozabaviti GSP i stručnjaci za bezbednost, udruženja roditelja i svi koji žele da koriste usluge gradskog prevoza.

Ili prosto da prestanete da vodite dete kod lekara? Mislim, ne možete u autobus."

Kontaktirali smo nadležne u GSP-u povodom ovog slučaja, a njihov odgovor vam prenosimo u celosti:

"Gradskom prevozniku je uvek najvažnija bezbednost njegovih putnika, kako odraslih, tako i onih najmlađih. U tom kontekstu se neprestano radi i, naravno, naši vozači se kontinuirano edukuju u tom smislu. Nisu retki slučajevi da naši vozači zaustave vozilo dok ne uđe trudnica ili majka sa bebom i ne smeste se bezbedno u vozilu, odnosno sednu (o tome su često izveštavali pisani i elektronski mediji).

Imamo puno razumevanje za mišljenje sugrađana da vozači u određenim situacijama treba da pomognu putnicima da se bezbedno smeste u vozilu. Ipak, skrećemo pažnju javnosti i korisinicima naših usluga da napuštanje radnog mesta od strane vozača u pomenutim situacijama takođe potencijalno ugrožava bezbednost putnika, jer daje mogućnost ulaska neovlašćenog lica na vozačko mesto, odnosno neovlašćenog pokretanja vozila, zatim onemogućava pravovremenu reakciju u slučaju samopokretanja vozila, i slično.

U konkretnom slučaju, nažalost ne raspolažemo podacima o datumu, vremenu ili garažnom broju vozila kojim je upravljao vozač koji se neodmereno poneo prema majci šestomesečne bebe. Ti podaci su nam neophodni za utvrđivanje njegovog identiteta, s obzirom na to da na liniji 85 putnike voze i GSP i privatni prevoznici.

Sa druge strane, obaveza naših vozača je ponašanje u skladu sa Odlukom o javnom linijskom prevozu na teritoriji grada Beograda, u kojoj se u članu 38. stav 1 kaže: "Putnik može u vozilo uneti ručni prtljag, dečja kolica, invalidska kolica, lovačku ili sportsku opremu (pušku u futroli bez naboja, skije, pribor za ribolov i slično) i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika."

Ovde nije precizno definisano da li su kolica sklopljena ili ne. Međutim, jedini način da se osigura bezbednost prevoza dece u kolicima je vezivanje kolica u niskopodnim vozilima, u posebnom prostoru predviđenom za to i opremljenom sigurnosnim pojasom. U vozilima koja nisu niskopodna, na ulazu se nalazi rukohvat preko koga kolica, da bi se prebacila, moraju da se podignu bezmalo dva metra, pri čemu postoji opasnost od ispadanje bebe, što se nekoliko puta, nažalost, i dogodilo.

U cilju pronalaženja optimalnog rešenja, u Pravilniku o obavezama saobraćajnog osoblja u JKP GSP "Beograd" definisano je da putnik u vozilo može uneti sklopljena dečija kolica. Gradski prevoznik svim svojim vozačima daje uputstva da sačekaju da mame sa decom sednu i tek onda da nastave sa vožnjom."

(Telegraf.rs)