DECA ĆE VAM ODRASTI U UBICE: Ovo su posledice emocionalnog zlostavljanja!
O zlostavljanju nad decom se jako malo priča, a i ako se priča često spadne pod kategoriju "pa šta, bilo je bezobrazno, zaslužilo je šljagu". I u tim silnim "šljagama" većina roditelja ume da se zanese i detetu nanese ozbiljne telesne povrede
Pored fizičkih povreda, postoje i emocionalne koje mogu da imaju dalekosežne posledice na psihu deteta i njegovo odrastanje.
Mada je u našem društvu uvreženo da bilo kakva emotivna potištenost ne figurira toliko koliko fizička, ili uopšte, činjenica je da smo satkani od krvi i mesa, ali i duše i da je tu dušu vrlo lako ozlediti.
U razgovoru sa lekarima beogradskih bolnica saznali smo da postoji veliki broj dece koji su emocionalno zlostavljani u svojim porodicama, a da zbog društva u kom živimo, niko na vreme ne pridaje značaj tome.
Pitali smo ih da nam objasne šta je emocionalno, iliti psihološko zlostavljanje i kako deluje na psihu deteta.
- Morate da znate da je psihološko zlostavljanje suptilno, skriveno. Bližnje možemo povrediti rečju, gestom ili postupkom koji mogu da zabole isto kao i udarac. Svi znamo one čuvene izreke - "Jezik nema reči, ali kosti lomi", i "Ubi ga prejaka reč".
Dete može biti emocionalno zlostavljano u svakom domenu komunikacije i funkcionisanja - odrasli – vršnjaci, porodica – škola.
Lekari su nam dalje objasnili da je emocionalno zlostavljanje koje se odigrava unutar porodičnog sistema svakako najznačajnije (po posledicama), kao i to da, kada se govori o emocionalnom zlostavljanju dece, najčešće se misli upravo na njega.
DA LI TE JE TATA DODIRIVAO TAMO DOLE? Evo kako srpski stručnjaci otkrivaju da li je dete seksualno zlostavljano!
- Emocionalni razvoj deteta obuhvata razvoj sposobnosti deteta da voli druge, da stvara bliske odnose sa njima, da ima dobru sliku o sebi i da se dobro slaže sa drugima u svakodnevnom životu.
Emocionalno zlostavljanje obuhvata ponavljane postupke koji nanose štetu detetu; to je atak odraslih na dečji razvoj odnosa prema samome sebi i drugima.
Definicija emocionalnog zlostavljanja Svetske zdravstvene organizacije navodi da ono obuhvata "...neuspeh u omogućavanju razvojno odgovarajućeg, podržavajućeg okruženja koje uključuje raspoloživost primarne figure za vezivanje u tom smislu da dete može razviti, u punom obimu, stabilne emocionalne i socijalne kompetencije u skladu sa svojim ličnim potencijalima, a u kontekstu društva u kome odrasta.
Ovde su uključeni postupci koji narušavaju ili imaju visok potencijal da naruše dečje fizičko zdravlje, fizički, mentalni, duhovni, moralni ili socijalni razvoj. Ovi postupci bi morali biti u vezi sa kontrolom roditelja ili osoba koje su u odnosu odgovornosti, poverenja ili moći..."
- Dete uči širok raspon osećanja i uči kako i kada da ih izrazi. Dete ovo uči, pre svega, od najbližih u porodici, a to su roditelji (negovatelji). Kod emocionalnog zlostavljanja, disfunkcionalnost porodičnog sistema se tretira kao disfunkcionalnost (malfunkcionalnost) roditeljskog sistema. Osnovne roditeljske uloge u okviru porodičnog sistema su nega i kontrola.
Upravo zbog toga što je osnov u emocionalnom zlostavljanju dece disfunkcionalnost roditeljskog sistema, ono je moralo biti definisano. Kako Priručnik za primenu Posebnog protokola sistema zdravstvene zaštite za zaštitu dece od zlostavljanja i zanemarivanja objašnjava, postoji preko 8 tipova roditeljskog (negovateljskog) ponašanja koji se odnose na zanemarivanje.
MAJKE STAVLJAJU DECI GLAVU U RERNU: Evo kako sve roditelji maltretiraju mališane u Srbiji!
Odbacivanje – dete se ne primećuje (kao da ne postoji) ili se stalno odguruje što dalje, čini se sve da se oseća bezvrednim, neprihvaćenim i slično.
Degradacija/obezvređivanje – dete se stalno kritikuje, stigmatizira, ponižava, uskraćuje mu se dostojanstvo, čini se sve da se oseća inferiornim.
Terorisanje – dete se teroriše verbalno, klevetanjem, zastrašivanjem, prestravljivanjem, obeshrabrivanjem.
Izolacija – dete se izoluje od normalnih socijalnih iskustava (ne dozvoljavaju mu se kontakti u porodici, ne dozvoljava mu se druženje sa vršnjacima, drži se duže vreme u ograničenom
prostoru bez socijalnih kontakata) i čini se sve da se ono oseća usamljenim u svetu.
„Kvarenje“ – dete se „kvari“ navođenjem na različite forme antisocijalnog (i socijalno neprihvatljivog) i destruktivnog ponašanja, što ga čini nesposobnim za normalna socijalna iskustva (interese i potrebe)
Eksploatacija – dete postoji da se iskoristi; deca se koriste da zadovolje potrebe svojih negovatelja.
Uskraćivanje esencijalne stimulacije, emocionalne razmene ili raspoloživosti – dete je uskraćeno u ljubavi, senzitivnoj nezi, njegov intelektualni i emocionalni razvoj se guši, dete se, uopšteno govoreći, ignoriše ili zanemaruje.
Nepouzdano i nekonzistentno roditeljstvo – postoje kontradiktorni i ambivalentni zahtevi od deteta, roditeljska podrška ili nega su nepouzdani i nestalni, detetu se uskraćuje osećaj porodične stabilnosti.
- Posledice emotivnog zlostavljanja su jako opasne po detinju psihu - od neprilagođenosti u društvu, preko anksioznosti i straha od ljudi, do sklonosti suicidu i homocidu - deca mogu da iskuse svakojake trpnje koje ih obeleže za ceo život - priča lekar jedne beogradske zdravstvene ustanove.
Po Priručniku, posledice su podeljene na rane i kasne.
Rane posledice ili emotivna trpnja se iskazuju u ranijem detinjstvu. Svako negativno iskustvo u detinjstvu (svaka vrsta zlostavljanja), u zavisnosti od težine, dužine trajanja, uzrasta deteta i okolnosti pod kojima se odvija (porodična i socijalna podrška, spoljni stresori), izaziva emocionalnu patnju (trpnju) deteta.
- Fizičko i seksualno zlostavljanje u detinjstvu ostavljaju rane na duši, a ponekad i trajne ožiljke. Udarac kaišem izaziva telesni bol, ali povređuje i dušu i dovodi do toga da dete pati.
Pokazatelji (spoljne manifestacije) emocionalne trpnje su: "zaleđeni oprez", uplašenost od dodira, povlačenje i izbegavanje kontakata, strahovi i strahovanja, žalbe na telesne smetnje, nesposobnost koncentracije i problemi u kontroli, ponašanja sa agresivnošću, loši kontakti sa vršnjacima, delinkventno ponašanje, promiskuitetno ponašanje, slab uspeh u školi.
Emocionalna trpnja je svojevrstan "nemi svedok" emocionalnog zlostavljanja. Ne postoje strogo diferencirani specifični znaci psihičke/emocionalne patnje za pojedine vrste zlostavljanja, ali je emocionalna trpnja uvek prisutna (i pri fizičkom i pri seksualnom zlostavljanju).
Što se tiče kasnih posledica, emocionalno zlostavljanje povređuje i oštećuje dete u razvojnom smislu.
- Suštinski poremećaji javljaju su u oblastima vezivanja, socijalnih kompetencija, ponašanja, kognitivnih sposobnosti i rešavanja problema, kao i akademskih postignuća.
Pokazatelji poznih posledica emocionalnog zlostavljanja postoje na psihološkom planu i planu ponašanja.
- Na psihološkom planu su to osećanje krivice, nisko samopoštovanje, emocionalna nestabilnost, sniženje emocionalnih kapaciteta, nesposobnost za razvoj samostalnosti, nesposobnost da se ima poverenja u ljude.
Znate li šta je MINHAUZENOV SINDROM? Ono što se krije iza ovoga će SLEDITI SVAKOG RODITELJA!
Što se tiče plana ponašanja, prisutni su nekompetentnost i/ili niža postignuća, krađe, depresija, autistično ponašanje, zloupotreba supstanci, prostitucija, osamljivanje (koje ponekad vodi ka suicidu), agresija - koja ponekad vodi ka homicidu, a tu je i tendencija da se drugi zlostavljaju.
Zbog toga je izuzetno važno da roditelji imaju svest o tome kako se treba ponašati sa decom jer, ponekad svesno, ponekad nesvesno, mogu da im izazovu posledice koje će ih osakatiti za ceo život. - zaključio je jedan od lekara sa kojim smo razgovarali.
(Emilija Cvijanović)