INTERVJU, TOMISLAV MOMIROVIĆ: Država treba da izađe iz hotelijerstva!
* Hotele u vlasništvu države treba prodati, pronaći im savesne kupce koji će ih dalje razvijati * Ne može polovina hotela u Srbiji da posluje mimo poreskih zakona i okvira. To jednostavno nije moguće i održivo
Srbija nema stabilno hotelsko tržište i nije dobro što su mnogi hoteli u vlasništvu države. Takvi hoteli praktično ne posluju i imaju popunjenost od najviše 10 odsto. Država snosi te gubitke i takvo stanje je potpuno neodrživo, kaže u intervjuu za Telegraf.rs Tomislav Momirović, generalni direktor "Mona Hotel Management" i predsednik Skupštine udruženja "HORES".
- Pogledajte hotele koji su u vlasništvu države u našoj zemlji, oni su u katastrofalnoj situaciji i njihovo poslovanje je veoma loše. Takve hotele treba prodati, pronaći im savesne kupce koji će ih dalje razvijati. Država bi od toga imala dodatni prihod, za razliku od sadašnje situacije u kojoj se ti hoteli dotiraju. Možda država može da zadrži vlasništvo u pojedinim banjama, nekim pasivnim zonama, gde je turizam u stagnaciji. Ali je potpuno besmisleno i prevaziđeno da Vlada postavlja direktore hotela i bavi se menadžmentom. Valjda je svima jasno da nije slučajno što su najbolji hoteli širom Evrope u privatnom vlasnišvtu - ocenjuje Momirović.
Kakvi su nam hoteli na skali od 1 do 5?
- Beograd je u poslednjih nekoliko godina doživeo jedan investicioni bum. Tu su hoteli koji dobro rade i imaju uspešan menadžment: "Kraun plaza", "Falkenstajner", "Metropol", "Radison", kao i puno manjih dobrih hotela. To sve sada postaje jedna ozbiljnijija priča i nije lako oceniti..S druge strane, imate hotel poput "Slavije", koji ima najbolju lokaciju i možda najveći potencijal, a posluje jako loše. Tu je i "Bristol" koji je sigurno jedna od najlepših zgrada u Beogradu, a koristi se kao samački hotel za oficire. Budućnost "Slavije" i "Bristola" po ovom principu je neodrživa na duži rok, pri čemu je finansijski gubitak veliki.
Država je nedavno najavila da će podići PDV na hotelske usluge sa osam na 20 odsto. Hotelijeri su apelovali da će takvo rešenje dovesti do gašenja čak i onih hotela koji dobro rade pa je PDV podignut na 10 procenata. Po svemu sudeći, država je imala sluha za vaše probleme?
- Na kraju ipak moram da kažem da smo mi imali jednu kvalitetnu komunikaciju sa državom i PDV je ostao na nekom razumnom nivou.
Da li očekujete da tema povećanje PDV-a uskoro ponovo bude aktuelna?
- Uveren sam da neće. Imao sam prilike da upoznam predstavnike Ministarstva finansija i moram da kažem da su to ozbiljni ljudi koji su odmah prepoznali da povećanje PDV-a na hotelske usluge nije adekvatno rešenje i da neće doneti očekivane prihode po budžet, a da će hotelsku industriju uvesti u velike probleme jer će imati najveći porez u Evropi. Tako da sam uveren da smo naišli na razumevanje.
Kako ćete da se izborite sa sivom ekonomijoj u hotelijerstvu. Tu vam država baš i nije neki saveznik?
- Siva ekonomija je veliki problem. Ona je zahvatila sve pore hotelsko-ugostiteljske privrede. Ne može polovina hotela u Srbiji da posluje mimo poreskih zakona i okvira. To jednostavno nije moguće i održivo. Država mora da se izbori sa tim i stvori ravnopravne, predvidive uslove za sve aktere na tržištu. I, ko ne bude poštovao te uslove treba da bude sankcionisan.
"Mona Hotel Management" je imala u planu da izgradi hotel na Dorćolu. Šta se dešava sa tom investicijom?
- Mi imamo plan da izgradimo jedan hotel na Dorćolu. Investicija u hotel je investicija u nekretnine. Urbanistički uslovi su takvi da nam onemogućavaju da izgradimo hotel sa više od četiri sprata. Da izgradite hotel od četiri sprata u 2014. godini znači da za deset godina imate potpuno prevaziđen objekat i to nema nikakvu finansijsku logiku. Naročito što je lokacija na kojoj bismo izgradili hotel takva da su u našem neposrednom okruženju zgrade od po 10 i više spratova. To bi trebalo da bude investicija od 20 miliona evra koja će zaposliti između 150 i 200 ljudi, koja će sigurno promeniti puls donjeg Dorćola i podići cene nekretnina u tom delu grada. Tako da je problem zapravo urbanističke prirode. Mi nismo kompanija koja srlja u raznorazne projekte. Ukoliko nađemo zajednički jezik sa predstavnicima vlasti, mi ćemo investirati. U suprotnom, ulagaćemo u neke druge poslove.
Nedavno ste otvorili hotel "Argo" u u samom centru Beograda, preko puta Studentskog kulturnog centra (SKC).
- Naša investicija u hotel “Mona” promenila je Zlatibor, a to se desilo i sa hotelom na Javoru, a evo sada i u Beogradu. "Argo" je mali hotel, ali mislim da je jako interesantan i da je dao jedan novi kvalitet čitavom tom kvartu. Mi smo investitor koji se ne povlači iz biznisa u koji je ušao, tako da smo pouzdani partneri.
Kakvi su dalji planovi za hotel "Mona" na Zlatiboru?
- Hotel na Zlatiboru smo već proširili za 30 soba, imamo i novi konferens centar za koji mislim da je jako kvalitetan. Zlatibor nam je svakako jedan od prioriteta pri investiranju. Ne investiramo po svaku cenu. Videćemo, čekamo prave prilike.
Građani se, ipak, žale da su usluge hotelskog smeštaja skupe. Da li će cene ići nadole?
- Gosti dolaze i vraćaju se jer je visok nivo usluge u hotelima koje imamo, a i cene su prihvatljive. Posetiocima nudimo i raznorazne akcije. Na primer, polupansion na Javoru u našem hotelu košta između 1.300 i 1.700 dinara. Takve cene ne mogu da važe na Zlatiboru, ali se trudimo da izađemo u susret što široj publici.
Ima li nelojalne konkurencije među hotelijerima?
- Naravno da nije lako, ali ipak postoji fer plej jer niko ne želi da ruši svoj autoritet na tržištu. Mi jesmo konkurencija jedni drugima, ali u dosta poslova učestvujemo zajedno. Ukoliko ste nekolegijalni na manjim poslovima, dobićete "rampu" na većem poslu i na taj način bićete isključeni iz biznisa.
(Natalija Sekulić)