GORUĆE PITANJE VERNIKA: Mogu li žene tokom menstruacije da se pričešćuju?

Pokojni patrijarh Pavle smatrao je da žene tokom menstrualnog ciklusa ne treba pričešćivati, dok Sveti Grigorije Dvojeslov misli suprotno. Sveštenici su podeljeni, ali se niko ne usuđuje da kaže šta je jasan stav Crkve

Pričešće je obavezno u životu hrišćana, a "bez njega nema spasenja" kako tvrde propovednici ove religije. Međutim, pitanje koje ih muči već vekovima glasi: Da li žene tokom menstrualnog ciklusa mogu da se pričešćuju?

Da bi nam jasnija bila ova tema, neophodno je da se vratimo u period od nekoliko vekova unazad. Naime, žene u doba prvih vekova hrišćanstva nisu imale mogućnost da koriste higijenske uloške i tampone, pa im se tokom menstrualnog ciklusa krv slivala niz noge.

Još u trećem veku postavljeno je ovo problematično pitanje Svetom Dionisiju, episkopu aleksandrijskom, a on je odgovorio da žene u takvom stanju, "ako su verne i pobožne, neće se usuditi niti da pristupe Svetoj trapezi, niti da prime Telo i Krv Hristovu", jer primajući Svetinju treba da smo čisti i telom i dušom. U daljem razlaganju Sveti Dionisije kaže da moliti se, ma u kom stanju da se ko nalazi, uvek je dozvoljeno.

U Novom zavetu se na tu stvar gleda drukčije. Nikakva telesna nečistota ne čini nas moralno i molitveno nečistim.

- Ženama ne treba braniti da ulaze u hram u periodu kada imaju menstruaciju tj. mesečni period jer dejstvo koje naša (ljudska) priroda projavljuje na našem telu ne može se smatrati grešnim. Zbog navedenog razloga, nije ispravno ženu ili devojku koja ima menstruaciju lišiti svetog pričešća jer se mesečni ciklus ne dešava njenom voljom. Svi znamo za događaj o krvotočivoj ženi koji je opisan u jevanđelju. Žena koja je dugo godina patila od bolesti tečenja krvi, ponizno se približava Gospodu Hristu, dotiče rub njegove odeće i istog trenutka biva izlečena. Ako je dakle ta žena s pravom dodirnula odeću našeg Gospoda, zašto bi nekome na kome se projavljuje dejstvo ljudske prirode trebalo zabraniti pristup crkvi Božijoj - piše Sveti Grigorije u svom pismu.

U praksi su sveštenici podeljeni, jedni savetuju da može, drugi da ne može, a žene i dalje ostaju u dilemi ko je u pravu. Da li će uskoro doći do jasnog rešenja u Crkvi, ostaje nam da vidimo.

(M. B.)