MALE PICE, ALI MNOGO KARMINA? Najčudnije posledice ekonomske krize
U mnogim zemljama Evropske unije kriza se odražava na sve, poskupljenje ulaznica za zoo-vrt, smanjenje obima pice, pa čak i na korišćenje drveta masline za ogrev
Posledice recesije s kojom se suočavaju mnoge zemlje, pa i one u okviru Evrospke unije, ne osećaju se samo na tržištu rada ili u potrošačkoj korpi. Jedno evropsko istraživanje pokazalo je da kriza ima i neke neočekivane reprekusije.
U Francuskoj su tako pice postale manje. Za godinu dana, prečnik srednje pice sužen je sa 32 na 31,3 centimetra, dok je cena povećana sa 9,7 evra u 2012. na 10,4 evra 2013. Kupac dobija, u proseku, 4,3 odsto manje pice, a plaća je 70 centi više.
U Miluzu, na severu Francuske, voda u svim bazenima u gradu će od ove godine biti hladnija za jedan stepen. Ova čudna odluka će ipak omogućiti da se uštedi 240.000 evra.
U naredne dve godine, francuska vlada će smanjiti dotacije opštinama za 4,5 milijardi dolara. Kako bi se unapred pripremile za ovaj "udar", vlasti Miluza su odlučile i da povećaju cenu ulaznica za zoo-vrt i da smanje budžet gradskog prevoza za 500.000 evra.
U Grčkoj, koja je jedna od krizom najpogođenijih zemalja EU, protekla zima je bila prilično hladna, a cena lož ulja je udvostručena u odnosu na 2012.
Suočeni sa nedostatkom energenata, neki nisu prezali da poseku čak ni legendarno drvo masline pod kojim je Platon podučavao filozofiju pre 2.400 godina, kako bi od njega napravili drvo za ogrev.
U Španiji pobednici tamošnje verzije kviza "Slagalica" nisu dobili novčanu nagradu (od 400 do 8.000 evra) koja im pripada od juna 2011. Producentska kuća, suočena sa velikim finansijskim problemima, bankrotirala je početkom maja.
Kviz je zamenjen emisijom "Salvados", sa reportažama na temu ekonomske krize, koja je jedna od najgledanijih na španskoj televiziji.
Anketa je ukazala i na postojanje "efekta karmina". Naime u doba krize, bilo da je reč o 1930. ili 2008, primećeno je da se žene napadnije šminkaju. I dok jedno za drugim preduzeća otpuštaju radnike i stežu kaiš, kompanije za proizvodnju kozmetičkih preparata beleže porast proizvodnje i prihoda.
Ranije se mislilo da žene koriste jaču šminku kako bi odagnale crne misli, ali je jedno nedavno istraživanje, objavljeno u časopisu "Ličnost i društvena psihologija", ustanovilo da u vreme krize one stavljaju crveniji karmin kako bi privukle bogatije muškarce i poboljšale svoje finansije.
(Telegraf.rs / Tanjug)