Unuk Ivana Meštrovića uzeo celu dedinu zaostavštinu!
Stjepan Meštrović, naslednik čuvenog vajara, odlučio je da uzme deset umetničkih dela, kao i vredan portret umetnika koji je bio izložen kao centralni deo postavke
Godine 2006. među decom i unucima, naslednicima Ivana Meštrovića, završena je raspodela imovine, čime je trebalo stati nakraj njihovim komplikovanim odnosima. Naime, poklon0m iz 1952. godine, deset godina pre svoje smrti, vajar je deo umetničkih dela poklonio svom narodu. Ostali deo podeljen je deci. Reč je o više od četiri stotine dela.
Na inicijativu Rumjane Meštrović, supruge vajarevog sina Mate, dogovoreno je da trideset najvažnijih dela, među kojima su, na primer, Karijatide, ostane zajedničko vlasništvo. Ostale umetnine podeljene su na četvoro dece koje je vajar imao sa suprugom Olgom, pa je svaki od naslednika dobio oko stotinu umetničkih dela.
Međutim, autorska prava za svaku od tih umetnina i dalje se dele na četiri dela. To znači da, iako je jedan model pripao, na primer, Mati, sve četvoro dece moraju da potpišu da bi se izradila skulptura od tog modela. Treba spomenuti i da je vajar zapravo zabranio izlivanje svojih skulptura nakon svoje smrti, međutim, samo onih koje je poklonio narodu.
UNUK STJEPAN UZEO SVOJE NASLEDSTVO
Među četiri stotine nasleđenih umetnina većinom su Meštrovićeva dela, a mali procenat su radovi drugih autora.
Deo umetnina pohranjen je u Gliptoteci HAZU, deo u Muzejima Meštrović, čije je sedište u Splitu.
Naime, on je, kako saznaje "Jutarnji list", odlučio da uzme pet umetnina svog dede koje stoje u Gliptoteci HAZU, zatim pet umetnina iz Ateljea Meštrović u Zagrebu. Iz Gliptoteke je uzeo reljefe i manje skulpture. Jedna od njih je "Glava anđela", koja se nalazi u Mauzoleju Račić u Cavtatu. Iz Ateljea Meštrović uzeta su dela koja su u stalnoj postavci, crteže "Anđeo", "Skica za reljef svetog Roka", "Studija tri ženska akta", "Kentaur" i "Zaruke svete Katarine". Osim toga, juče je iz Ateljea uzeo i izuzetno vredan portret Ivana Meštrovića, delo Vladimira Becića, koji je bio izložen kao centralni deo postavke.
Te umetnine po zakonu njemu i pripadaju. No, osim što ne može odneti bez saglasnosti rodbine, a pitanje je žele li kolekcionari gipsane modele, pred njim je još jedan problem: i dela koja su pohranjena u Gliptoteci i ona koja su u Muzejima Meštrović zaštićena su kulturna dobra. To zapravo znači da on te umetnine ne može da iznese preko granice, što u principu i ne bi trebalo da mu predstavlja problem jer će Meštrović veću cenu postići u Hrvatskoj. Takođe, pre nego što izađe na tržište, on dela prvo mora da ponudi hrvatskoj državi. Osim toga, mora da uveriti stručnjake da će vajarev rad čuvati u uslovima koji su za njih prihvatljivi.
(M. R. / Izvor: Jutarnji.hr)