VLADIKA SPC: "Bijelo dugme" Titov državni projekat!

Vikar patrijarha srpskog Irineja i vladika lipljanski održao je predavanje o rokenrolu na kojem je rekao da je "Bijelo dugme" bilo Titov projekat, a da je Radovan Karadžić pisao poeziju o Titu

Vikar patrijarha srpskog Irineja i vladika lipljanski Jovan održao je u ponedeljak uveče u Rimskoj dvorani Biblioteke grada Beograda predavanje o rokenrolu i “religijskim motivima u jugoslovenskom rokenrolu“, a svoj govor počeo je rečima “Let’s do it“.

Krcata sala u kojoj se skupilo šarenoliko društvo - od “šezdesetosmaša“ Dragomira Olujića Oluje preko rokera Ace Seltika do profesora Nebojše Pajkića - pažljivo je pratila izlaganje, a neki su potom i debatovali sa vladikom, kome nije smetalo ni to što je kao ilustracija njegovog predavanja, između ostalih, emitovan i spot "Rolingstounsa" “Simpathy for the devil“. Rekao je: “Malo bi bilo glupo da ja kao vladika SPC kažem naslov te pesme.“

Govoreći o temi tribine, vladika je objasnio da u osnovi rokenrola leže biblijske slike.

- Nekada se ne razlikuje da li se peva Bogu ili ženi. Bez biblijskih slika nema zapadne kulture. U vreme komunizma u jugoslovenskom rokenrolu stvari su bile isključive - strogo je zabranjivano pominjanje Boga i pominjanje u negativnom kontekstu Tita. Bilo je, istina, mnogo udvoričke poezije. Jedan od onih koji je u to vreme posvetio pesmu Titu bio je tada nepoznati psihijatar Radovan Karadžić - pričao je vladika.

I u popu i roku, podsetio je, bilo je udvoričkih pesama poput “Drugarice, posadimo cveće kud vojska druga Tita kreće“.

- Glavnu ulogu što se tiče teme o kojoj pričamo imao je Goran Bregović - on se vratio iz Niša iz vojske, gde, istina, nije bio u padobrancima, gde je, uzgred, bio Svetislav Basara, i sa "Bijelim dugmetom" snimio album “Bitanga i princeza“. Morao je najpre da promeni omot. Menjao je i pesme, pa čujemo da se u pesmi pominje neko ko je “kopile i jad“. Tu je trebalo da piše Hrist. "Bijelo dugme" je u SFRJ bilo apsolutno državni projekat. Oni su bili ti koji su širili jugoslovenski nacionalizam sarajevskog tipa - objasnio je vladika.

On je kao važne “religijske momente“ u YU rokenrolu pomenuo i album "Idola" “Odbrana i poslednji dani“, koji je, kako je istakao, kasnije imao uticaj na grupu "Lajbah" i "Neue Slowenische Kunst". Tu je i makedonska grupa "Padot na Vizantija", čiji jedan stih kaže: “Dosta mi je bilo duhovnog ropstva Zapada.“ Zatim grupe "Anastazija" i "Mizar".

 

- Pop kultura kao da je završila svoj kreativni život. Nema više razvoja. Imamo samo kreativne pojedince - rekao je vladika Jovan.

Episkop lipljanski je, inače, pre nego što se zamonašio, bio rok kritičar magazina “Ritam“, odrastao je uz legendarni časopis “Džuboks“ i poznat je kao hroničar progresivnih, alternativnih umetničkih tendencija sa područja bivše Jugoslavije. Na pitanje kako je jedan rok kritičar i veliki ljubitelj grupe “Joy Division“ postao vladika, on kaže: “I ja bih voleo to da znam. Ne upravljamo mi baš u potpunosti svojim životom.“

(D. Z. / Izvor: Danas)