Cena "big meka" ukazuje na malu kupovnu moć Srba
"Big mek indeks" je pokazao da zemlja koja ima niske cene, kao što je Srbija, u odnosu na zapad ima i nižu kupovnu moć. U ovom slučaju ona je kod nas manja 40 odsto nego u evrozoni
Kakav nam je standard i kupovna moć građana, može da pokaže i cena "big meka", sudeći prema analizi koju od 1986. svake godine pravi britanski "Ekonomist". Kako objašnjava ekonomista Goran Nikolić, cenu ovog proizvoda u Srbiji od 2,25 evra treba podeliti s cenom u evrozoni od 3,59 i onda imamo srpski "big mek indeks" - 0,6 odsto - što pokazuje da je naš standard 40% niži nego u EU.
"Big mek indeks" pokazao je da zemlja koja ima niske cene, kao što je Srbija, u odnosu na zapad ima i nižu kupovnu moć. U ovom slučaju kupovna moć kod nas manja je 40 odsto nego u evrozoni. Cene kod nas su po tom indeksu 60 odsto od proseka cena u Evropskoj uniji, mada istraživanja Eurostata govore da je to negde oko 50 odsto - navodi Nikolić.
Iako je zvanična statistika preciznija, londonski "Ekonomist" je, dodaje Nikolić, pošao logikom da je teško porediti potrošačku korpu od jedne do druge zemlje i zato je ovaj indikator precizniji.
- "Big mek indeks" govori koliko možete za određenu količinu evra u različitim zemljama da kupite tih hamburgera. Kupovna moć jednog evra u Srbiji veća je nego kupovna moć jednog evra u Nemačkoj, jer mi za taj evro možemo da kupimo više "big mekova" nego što može da ih kupi Nemac za iste te pare. Pravilo je da što je zemlja siromašnija, i opšti nivo cena je niži - objašnjava Aleksandar Stevanović, ekonomista Centra za slobodno tržište.
Ovaj ugledni britanski nedeljnik svake godine još od 1986. objavljuje listu cena najpoznatijeg proizvoda lanca brze hrane "Mekdonalds" - "big meka", a zatim poredi te cene u 50 zemalja sveta.
(I. M. / Izvor: 24 sata / Foto: Marko Todorović)