"TEHNOMARKET" U BLOKADI: Za reklamaciju obratiti se proizvođaču ili uvozniku
U slučaju da se uređaj kupljen u prodavnicama ovog lanca pokvari u garantnom roku, u Ministarstvu trgovine kao krajnju, ali i najzamorniju opciju, kupcima savetuju naplatu iz stečajne mase
Veliki lanac tehničke robe "Tehnomarket" je u blokadi, a glavno pitanje za kupce u ovakvoj situaciji je na koji način će uspeti da ostvare pravo na reklamaciju ukoliko se uređaj kupljen u prodavnicama ovog lanca pokvari u garantnom roku.
Prema informacijama sa portala Narodne banke Srbije, preduzeće za unutrašnju i spoljnu trgovinu "K&K elektroniks" (u čijem sastavu je "Tehnomarket") u blokadi je od 6. decembra 2012. godine, a na dan 21. januara ukupan iznos blokade je iznosio 125.513.163,93 dinara (više od milion evra).
Naznaka da se nešto događa bilo je i to što je "Tehnomarket" prodavnicu u jednom velikom beogradskom tržnom centru zatvorio još pre više od mesec dana.
Problem je utoliko veći što je reč o velikom lancu koji je, osim u Beogradu, prodavnice otvorio i u Jagodini, Čačku, Kraljevu, Kruševcu, Novom Sadu, Pančevu, Subotici, Zrenjaninu.
Kupci se pitaju kome da se obrate da im popravi aparat u garanciji, jer Zakon o zaštiti potrošača propisuje da kupac prigovara tamo gde je robu i kupio.
Na pitanje šta se dešava sa garancijom kada trgovac prestane da radi, u Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine savetuju da se kupci obrate proizvođaču, odnosno uvozniku.
- Često se dešava da trgovac kod koga smo kupili robu prestane da postoji, odnosno zatvori radnju ili ode u stečaj. Zakon propisuje da se, usled obaveza koje nastanu zbog nesaobraznosti robe, proizvođač prema potrošaču nalazi u položaju jemca – navode u Odeljenju za zaštitu potrošača.
To ne znači da se potrošač uvek i odmah obrati proizvođaču, već samo u onoj situaciji kada nije u mogućnosti da se obrati trgovcu jer trgovac više ne postoji, kažu u Ministarstvu i dodaju da, ukoliko proizvođač ne postoji u zemlji, potrošač se obraća uvozniku.
Međutim, nije sasvim jasno kakve su obaveze servisa u ovakvoj situaciji i da li zvanični serviser za proizvode određene marke ima obavezu da ih popravlja i kada trgovac zatvori radnju.
- Ne postoji takva obaveza servisa i ne možemo da kažemo da je serviser u obavezi da popravlja takav uređaj. Zato je naš savet da se obrate uvozniku – kažu u Ministarstvu.
Krajnja, ali i najzamornija opcija za namirenje kupca je naplata iz stečajne mase.
- U vezi sa situacijama kada je trgovac nelikvidan, odnosno ako se desi da zaista ode u stečaj, jedina mogućnost koja preostaje potrošaču jeste da se legitimiše kao stečajni poverilac. Problemi oko reklamacije kada trgovac ne postoji česti su u praksi i upravo je zato odredba o odgovornosti proizvođača propisana kao idejno rešenje za navedene sporne slučajeve – zaključuju u Ministarstvu.
"K&K elektroniks" je osnovan na bugarskom tržištu 1992. godine, a prve prodavnice "Tehnomarketa" su otvorene 1999. godine. Lanac hipermarketa tehničke robe, kancelarijske opreme, telekomunikacionih i IT proizvoda se iz Bugarske proširio na Srbiju, Makedoniju, Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru.
Nevolje "K&K elektroniksa" počele su 2010. godine kada je objavljeno da je jedan od ogranaka ove firme, trgovinski lanac "Domo", otišao u stečaj i da je prva žrtva krize u Bugarskoj. Kako je navedeno u bugarskoj štampi, tada je zatvoreno više od polovine prodavnica "Tehnomarketa" u Bugarskoj.
(Telegraf.rs / Izvor: Potrošač)