DRUŠTVO SRPSKIH DOMAĆINA: Nismo Slovencima hteli da damo našu šljivovicu (FOTO)

U Rusiji najbolje prolaze srpske šljive i jabuke, u Nemačkoj stolarija, Australijanci vole šljivovicu, za kojom postoji potražnja i u Americi, a Francuzi su najzainteresovaniji za prehrambene proizvode

Bez pompezne reklame, skoro bi se moglo reći skriveno, u Ulici maršala Birjuzova, primetno samo po amblemu, u čijoj se osnovi nalazi grb Srbije sa četiri ocila, pažnju nam privlači zdanje sa interesantnim natpisom - "Udruženje domaćina Srbije". Zainteresovani pre svega time kakvo se to društvo krije iza ovog arhaičnog naziva, ulazimo u dvorište, u kojem nam pažnju privlači izlog dućana "Srpski domaćin", uređen u srpskom stilu, krcat autentičnim obeležjima i proizvodima srpskog sela. Krajnje interesantan prizor, tim pre što se nalazi svega nekoliko metara od najurbanije beogradske štrafte.

Odmah s vrata, onako domaćinski, dočekuje nas Anastas Paligorić, mašinski inženjer u penziji, član Udruženja, nudeći nas tradicionalnim posluženjem - medom i rakijom. Čim smo se smestili u prostranu  trpezariju, uređenu tako da podseća na trpezarije velikih srpskih gazdinstava, saznajemo da je ideja vodilja Udruženja, osnovanog 2007. godine, bila da se kroz jednu neprofitnu organizaciju unapredi biznis srpskih domaćina, rehabilituje srpsko selo, obnovi seoski turizam i povežu proizvođači iz matice i dijaspore, kako bi se konačno izvoz najboljih domaćih stručnjaka zamenio onim čime treba - izvozom domaće proizvodnje.

Prvi i najvažniji cilj Društva srpskih domaćina je da se očuva srpstvo. S tim u vezi osnovan je odbor i u Hercegovini i Crnoj Gori, gde se očuvanje srpskog jezika i književnosti sprovodi pre svega kroz  štampanje, a onda i deljenje stotine primeraka knjiga školama i bibliotekama.

No, ništa nisu manja zalaganja Društva ni na polju plasiranja proizvoda srpskih domaćina kako na domaće tako i na inostrano tržište. Time se pre svega bavi preduzeće "Srbodom", koje čini 14 akcionara, inače članova Društva:

- Imamo dobru saradnju sa Rusijom, Belorusijom, dijasporom u Americi… U Rusiji najbolje prolaze  poljoprivredni proizvodi, i to jabuka i šljiva. Pokušaćemo na tamošnje tržište da plasiramo jabuke jedne grupe mladih proizvođača iz okoline Topole. Što se ostalih proizvodnih grana tiče, izdvojio bih dobru prođu domaće stolarije u Nemačkoj. Borimo sei za reciprocitet kada je u pitanju saradnja sa privrednicima iz regiona. Mislimo da su slovenački i hrvatski privrednici daleko zastupljeniji na našem tržištu, nego naši na njihovom - završava priču Mileta, napominjući nam da nikako ne zaboravimo da napišemo i da je opravdavši svoje ime, Društvo u vreme prethodne Vlade pokrenulo pitanje bezrazložnog uništavanja poljoprivrednih zadruga, stalo na put pojedincima, koji su počeli da prodaju zadružne domove, i strogo ostalo pri stanovištu da se ne sme prodavati poljoprivredno zemljište strancima. Zemlja, rudnici i vode ne smeju da budu oduzete srpskim domaćinima, geslo je kojeg se nijedno od Društva neće odreći!

(Katarina Vuković / Foto: Milena Đorđević)