PODSEĆAMO: Šta banka ne sme da krije od klijenta

Stručnjaci apeluju da klijenti, ukoliko im nešto nije jasno, insistiraju da dobiju objašnjenje kakav ugovor potpisuju

Osnovna načela zaštite korisnika koju Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga propisuje je pravo na ravnopravan odnos s davaocem finansijske usluge, pravo na zaštitu od diskriminacije, pravo na informisanje, pravo na određenost ili odredivost ugovorne obaveze, kao i pravo na zaštitu prava i interesa.

Banka ili lizing kuća, na prvom mestu, ne sme svog klijenta da dovede u zabludu pod kojim uslovima može da koristi određenu uslugu.

Pre i u toku ugovaranja bilo kakvog poslovnog odnosa sa bankama i drugim finansijskim institucijama, kijenti imaju pravo da znaju tačnu visinu, vrstu i promenljivost kamatne stope, kao i metod koji se primenjuje kod obračuna kamate.

Banka je u obavezi da precizno saopšti iznos i broj rata kredita, odnosno lizinga, vrstu i visinu svih naknada i troškova koje padaju na teret korisnika. Klijenti moraju da znaju visinu kamate koja se primenjuje u slučaju docnje i da budu upozoreni o posledicama ukoliko neizmiruju obaveze.

Važno je da svaki kljent dobije jasne informacije i o pravu na prigovor na rad banke i pokretanja postupka posredovanja radi vansudskog rešavanja odnosa.

Naravno, sve ove informacije i u predugovornoj fazi imate pravo da dobijete u vidu ponude u pismenom obliku.

Ako se samo raspitujete ili pak zaključujete ugovor o kreditu ili kreditnoj kartici iskoristite svoje pravo da se informišete o svim navedenim stavkama i obavezno pročitajte nacrt ugovora pre nego što ga potpišete.

Stručnjaci savetuju da klijenti obavezno, ukoliko im nešto nije jasno, insistiraju da dobiju dovoljno kvalitetno objašnjenje kako bi sagledali u kakav ugovoreni odnos ulaze stavljanjem svog potpisa.

(Telegraf.rs/ Izvor: Kamatica)