CRNI DANI ZA INSTRUKTORE: Skuplja obuka stavlja katanac na dve trećine auto-škola!
Od prelaska na nov sistem obuke i polaganja gotovo da nema novih đaka u auto-školama jer je malo onih koji mogu da izdvoje 700 evra za obuku
Novi sistem obuke i polaganja za buduće vozače opustošio je auto-škole, a velikom broju instruktora otkaz visi nad glavom.
Prema procenama, od oko 1.000 auto-škola, koliko ih ima u Srbiji, na gotovo dve trećine će se staviti katanac, a više od 1.500 instruktora će morati da nađe nov posao. Razlog - malo je onih koji mogu usred krize da izdvoje 700 evra za obuku.
D. J., jedan od instruktora iz prestoničke auto-škole, kaže da im je bukvalno poručeno da će posao imati dok ima đaka.
- Od oktobra, do kad je moglo da se uplati po starom sistemu, nijedan nov đak nije došao u našu školu. Ono što sad imamo od časova su oni koji do 25. januara moraju da završe započeto. Iskreno, mislim da je cena od 70.000 dinara napumpana. Teško da će običan radnik u Srbiji moći da izdvoji 700 evra da uplati detetu vožnju, i to pod uslovom da položi iz prve - objašnjava naš sagovornik.
On dodaje da se na dosadšnju cenu obuke učeniku dodaje 12.000 - 13.000 dinara za teorijski deo, potom oko 8.000 dinara za prvu pomoć, a obuka je i dalje na starim automobilima.
- U društvenim firmama je situacija malo drugačija, ali kod privatnika budućnosti nema. Rečeno nam je: 'Ako imate đake, imate posao - ništa ne garantujemo'. Jasno vam je šta će biti s nama posle 25. januara - zaključio je ovaj instruktor.
Petar Rašeta, sekretar Zajednica auto-škola Srbije, međutim, smatra da je reč o paušalnoj oceni. Ipak, po njegovoj proceni ugasiće se jedna trećina auto-škola.
- Zbog primene novog zakona došlo je u određenom momentu do očekivane gužve u auto-školama, tako da smo problem zapravo napravili mi sami. Kandidati koji su planirali da u ovom periodu uplate vožnju požurili su pre primene novog sistema. To je stvorilo vakum koji će se najviše osetiti od maja do septembra, kada očekujemo da će se situacija promeniti - objašnjava Rašeta.
Kada je reč o instruktorima koji će ostati bez posla, on dodaje da je situacija takva da ih je trenutno previše na tržištu.
- Vlada je odredila minimalnu cenu obuke koja je viša od ove sada i pitanje je ko će se u nju uklopiti. Takođe, prema novim propisima određeno je da auto-škole imaju minimum tri instruktora, tako da će se verovatno ugasiti one koje imaju samo jednog. Za mnoge od njih to će značiti gubitak posla, ali će mnogi naći posao u drugim školama, a neke će se integrisati u jednu - dodaje Rašeta.
On dodaje da je u oktobru rok za novu registraciju auto-škola, ali da će MUP-u biti teško da u kratkom roku da dozvole svima koji apliciraju.
- Kao zajenica trudićemo se da pomognemo svima tako što ćemo sugerisati kolegama da već od aprila počnu sa prijavama, kako bi na vreme dobii odgovor - poručio je on.
(A. P.)