STARO ZA NOVO: Zamenite svoju krntiju novom makinom već od Sajma automobila!
Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova predložila je nadležnima da omoguće kupovinu novih automobila u zamenu za stare, a tvrde da bi profitirali svi, od kupaca do države
Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova predložila je nadležnim organima da kao meru poboljšanja situacije na tržištu automobila, odnosno stimulacije prodaje, uvedu mogućnost kupcima, da na predstojećem martovskom Međunarodnom salonu automobila u Beogradu kupe najnovije modele automobila po sistemu "staro za novo", kaže Miloš Petrović, predsednik ove asocijacije.
- Ne tražimo pomoć ili subvencije države, već nudimo rešenja koja će stimulisati prodaju vozila, a samim tim i privrednu aktivnost - objašnjava Petrović.
Promet na tržištu automobila u Srbiji beleži trostruki pad prodaje novih vozila u odnosu na samo četiri godine unazad, a ovakva mera bi uticala i na povećanje bezbednosti u saobraćaju, tvrdi Mirko Alvirović, predsednik kompanije "Sat Media grup".
- Takva mera bi praktično značila da ukoliko imate automobil star pet godina, možete da odete u autu kuću i da ga zamenite za nov. Ako je, na primer, cena vašeg starog automobila procenjena na 4.000 evra, a želite automobil u vrednosti od 10.000 evra, plaćate PDV od 20 odsto, samo na razliku u ceni od 6.000 evra. Auto kuća je u obavezi da u otkupljeni auto uloži 10 odsto od procenjene cene i onda može da ga proda. Takav auto, iako polovan, ima garanciju da vozite bezbedno vozilo - kaže Alvirović.
Često čujemo da se saobraćajni udes dogodio iz neobjašnjivih razloga, podseća on, ali su razlozi uglavnom u jako lošem stanju naših automobila. Ljudi nemaju novac za popravke, pa automobili nisu kvalitetno održavani. Ovakav sistem zamene "staro za novo" primenjivan je u bivšoj SFRJ, kada su se menjale domaće marke vozila.
- Pitanje je koliko su država i uvoznici spremni da podrže ovakvu ideju. Osnovna polemika se vodi oko pitanja da li bi Ministarstvo finansija moglo da na takvu razliku u ceni ostvari dovoljne prihode u budžetu. Povećanjem prometa profitirali bi svi - država, kupci, prodavci i serviseri - kaže Alvirović.
U svetu je kao način subvencionisanja uveden "operativni lizing", što znači da možete da kupite automobil na otplatu u nekoliko godina, i da isti kroz dve godine vratite i uzmete potpuno novi - objašnjava Alvirović.
Uvođenje ovakvog sistema naročito bi bilo pogodno za kompanije, koje u voznim parkovima imaju i desetine vozila, kažu u predstavništvu kompanije "Reno Srbija".
- U Evropi postoji sistem pravila za procenu vrednosti vozila Eurotax. Pitanje je koliko bi bio primenjiv u našim uslovima, ali je svakako moguće urediti jedan sistem koji bi svi primenjivali, kao i adekvatan sistem kontrole. Ovakva mera bi omogućila i prelazak sa Euro 3 sistema na Euro 4, po kome automobili u saobraćaju moraju biti stari do sedam godina - kaže Milan Belin iz "Renoa".
Da bi ovakav sistem koristio i uvoznicima automobila slažu se i u auto kućama "Porše" i "Opel".
- Preporuka naše kompanije je usvajanje jednog takvog sistema, jer je koristan za sve - kaže Irena Gvozdenović iz sektora za odnose sa javnošću "Opela".
Proizvođač automobila "Fijat" je već imao akciju zamene "staro za novo" modela "fijat punto klasik", koja se pokazala uspešnom.
- Dobili smo zahtev za podršku inicijativi Srpske asocijacija uvoznika vozila i delova, ali rukovodstvo kompanije tek treba da odluči o tome - kažu u "Fijatu".
U Srbiji se godišnje troši 2,5 do tri milijarde evra za automobile, kako nove, tako i polovne, a prosečna starost automobila je prema zvaničnim podacima iz 2010 - 13, 8 godina.
(Ljiljana Vučetić)