Most Beška ide na arbitražu?
Od puštanja u saobraćaj novog mosta na Dunavu prošlo je više od godinu dana, a koliko taj kapitalni objekat košta, još nije poznato
Investitor mosta na Beški "Putevi Srbije" i izvođač radova austrijska "Alpina" još nisu postigli sporazum o ceni ovog projekta, a kako su procene dve strane u velikom raskoraku, "teškom" čak 40 miliona evra, gotovo je sigurno da će slučaj "Beška" rešavati arbitraža.
Činjenica je, što je država i priznala, da je "Alpina" imala dodatne radove, koji su poskupeli ugovorenu cenu. Osnovni ugovor o izgradnji mosta potpisan je 2006. godine, a vrednost radova iznosila je 2,9 milijardi dinara. Međutim, u posao se ušlo sa idejnim projektom, a glavni je pokazao šta sve još treba da se radi, poput sanacije klizišta, zaštite stubova na postojećem mostu...
"Alpina" je crtu podvukla na 102 miliona evra, a "Putevi Srbije" su do sada priznali troškove od oko 62 miliona evra, što je i poslednja ponuda investitora izvođaču.
Vršilac dužnosti generalnog direktora "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak rekao je za Tanjug da je most jeftino pogođen, a da sada "Alpina" pokušava da podigne cenu. On je potvrdio da će problem oko cene sa kompanijom "Alpina" najverovatnije biti rešen arbitražom koju će voditi nezavisan strani konsultant.
Drobnjak je napomenuo da većina izvođača radova spusti cenu da bi dobila posao i kasnije pokušava to da promeni. "Putevi Srbije" priznaju da je izvođač radova imao dodatne troškove koji su poskupeli prvobitno ugovorenu cenu za izgradnju mosta 2006. godine od 37 miliona evra.
V. d. generalnog direktora "Putev Srbije" naveo je da prema "Fidik" standardu može da se poveća cena kada je to opravdano, ali ne koliko "Alpina" traži. Problem je u tome što se izgradnja započela na osnovu idejnog, a ne i glavnog projekta, koji je predvideo i dodatne radove.
Ukoliko izvođač radova nije zadovoljan odlukom, prva instanca je po ugovoru nezavisni "Fidik" inženjer koji donosi svoj stav, a ukoliko jedna od strana u postupku nije zadovoljna, drugi učesnik može pokrenuti arbitražu, navode u "Putevima Srbije".
Ugovorom za izgradnju mosta Beška od samog starta bili su angažovani kao nadzor kompanije "Skot Vilson" (Scott Wilson) sa podizvođačem "Mostprojektom", kao i kompanije "BCOEM" iz Francuske i "Hill Int." iz SAD kao tehnička pomoć finansirana od EU.
- Navedene kompanije su aktivno učestvovale na realizaciji kompletnog projekta, dok je periodično projekat kontrolisan i pregledan od strane konsultanata Evropske banke za obnovu i razvoj - ističu u "Putevima Srbije".
To preduzeće ističe da bi primer mosta kod Beške trebalo da bude pouka za Srbiju da više nikada poslove ne ugovora po proceduri koja podrazumeva i projektovanje i izvođenje radova.
Novi most kod Beške je izgrađen pored starog mosta, i s obzirom na to da je identičan starom, nazvan je "Blizanac". Ti mostovi su deo auto-puta od Novoga Sada do Beograda, odnosno deo Koridora 10. Novi most dužine 2,2 kilometra otvoren je za saobraćaj u oktobru 2011. godine.
(Telegraf.rs / Tanjug)