RUSI PREDLAŽU: Božić i Nova godina istog dana?

- Slavljenje Nove godine i Božića treba spojiti i oba praznika slaviti 1. januara - smatra bliski saradnik moskovskog patrijarha Kirila protođakon Andrej Kurajev

I ove godine, kao i prošle, jedan od najbližih saradnika patrijarha Kirila i profesor moskovske Duhovne akademije protođakon Andrej Kurajev traži da se spoji slavljenje Nove godine i Božića, s tim da to bude 1. januara, prenosi Verska informativna agencija (VIA).

- Time bi se preovladala davna protivrečnost koja postoji u hrišćanstvu - kaže Kurajev i traži od Ruske crkve "hrabrost" da se to uradi, mada priznaje da je to radikalno rešenje.

- U sovjetsko vreme ideološku dimenziju imali su 1. maj, 8. mart i 7. novembar (Dan oktobarske revolucije), ali ne i 1. januar - naveo je Kurajev. Prema njegovim rečima, energija građana sada je usmerena na 1, a ne na 7. januar.

Kurajev zbog toga traži da se hrišćani sveta međusobno najzad dogovore kada slave važne praznike. U Ruskoj crkvi, kao i pre godinu dana, nema zvaničnih reakcija na ovu ideju, ali ni kritika. Protođakon je ranije rekao da kanoni pravoslavlja ne dotiču datum Božića, već samo Uskrsa.

- Slavljenje Božića 1. januara ne remeti praznik Bogojavljenja, krštenja Hristovog, on bi ostao 19. januara, taj praznik nije u povezan sa Božićem, Hrist je kršten, kako se smatra, kada mu je bilo 30 godina. Biblijskog ukazanja na vreme rođenja Hrista nema, sredinom zime, ali ne i kada - istakao je Kurajev.

Jedina reakcija nakon prošlogodišnjeg obraćanja Kurajeva usledila je od poznatog profesora i teologa Alekseja Osipovog, koji smatra da je prenos praznika na 1. januar "besmislen".

- Za svako rešenje se treba upitati da li je sprovodljivo. U ovom slučaju nije jer narod to ne bi prihvatio pošto nije u skladu sa njegovom tradicijom i saznanjem, a to je bitan faktor - smatra Osipov i prihvata stav da u crkvi nema nikakvih zabrana premeštanja praznika.

Iako se ova tema ne odnosi na pitanje kalendara uopšte, ukazuje se na to da ima ruskih parohija u svetu koje imaju dozvolu od patrijaršije da primenjuju novi kalendar.

Carigradska patrijaršija, Pravoslavna crkva Poljske i Američka pravoslavna crkva, takođe, imaju primenu oba kalendara, jer je to "astronomsko, a ne teološko pitanje", a time se uvažava tradicija, ali i praksa sredine gde se živi. Božić 7. januara ne slavi samo nekoliko starokalendarskih pravoslavnih crkava, već i deo grkokatolika i protestanata, navodi VIA.

U Moskvi ne isključuju da Kurajev i u ovoj ideji uživa prećutnu podršku patrijarha Kirila, pošto je njihov odnos dugi niz godina veoma blizak i pun razumevanja. Kao i ranije, ne očekuje se crkvena reakcija, a ovo se smatra "testiranjem javnosti", prenosi VIA.

(Telegraf.rs)