PA VI SAD PUŠITE: Cigarete skuplje svakih šest meseci
Novo opterećenje duvanskoj industriji stiže s novim zakonom o akcizama koji predviđa njihovo povećanje dva puta godišnje, a već prvo se očekuje u julu
Novo opterećenje duvanskoj industriji stiže sa novim zakonom o akcizama. U 2012. postojao je veliki deficit u budžetu, pa je Vlada Republike Srbije odlučila da ga popuni visokim akcizama, izjavio je direktor za korporativne i regulatorne poslove kompanije "Britiš-Ameriken tobako" Srđan Lazović.
Novim zakonom o akcizama određeno je povećanje akciza dva puta godišnje, u naredne četiri godine. Po Lazovićevim rečima, prvo sledi 1. jula 2013.
- Imaćemo na svakih šest meseci povećanje specifične akcize, koja će u početku biti podizana dva, a u kasnijim fazama 2,5 dinara nominalno. Kada se to inflacionira i kada se doda PDV, to su mnogo veći iznosi - objašnjava Lazović.
Lazović zakon ipak ocenjuje dobrim, jer će, prema njegovim rečima, na ovaj način biti onemogućeni akcizni skokovi poput onih koji su obeležili godinu koja ističe, i koji su uticali na rast crnog tržišta duvana.
- Crno tržište duvana je nešto što je apsolutno protivno zakonima Republike Srbije. Sav rezani duvan koji se prodaje i putem interneta i na zelenim pijacama je nešto na šta bi državni organi trebalo da reaguju, jer to je direktan gubitak novca za državni budžet. Naravno, gubitak je i za samu duvansku industriju - rekao je Lazović i dodao da je država sama kreirala to crno tržiše.
U Srbiji je posebno važno sprečiti rast crnog tržišta imajući u vidu značaj duvanske industrije za sam državni budžet, dodaje direktor BAT-a. Srbija je jako specifično tržište u tom smislu, jer prihodi od cigareta, kako akciza, tako i PDV, u 2012. godini učestvovali su sa 14 odsto u državnom budžetu. U EU taj prosek je između dva i tri odsto.
- Svaka promena Zakona o akcizama mora da bude pažljivo sagledana, jer ukoliko se preterano dižu akcize, može doći do distorzije tržišta, gde smo na gubitku i duvanska industrija i sam državni budžet. Niko ne beži od povećanja akciza, međutim, bitno je da se akciza povećava u skladu sa kupovnom moći stanovništva, kako ne bi dovelo do distorzije domaćeg tržišta - objašnjava Lazović.
(Telegraf.rs / Tanjug)