SPAS ZA VOZAČE: Uskoro grejanje kritičnih deonica auto-puteva?

- Dao sam da se radi projekat grejanja auto-puta preko Peštera alternativnim vidovima energije, energijom vetra i geotermalnim vodama, koje se nalaze uz trasu auto-puta, i ta voda bi se koristila za rad toplotnih pumpi koje bi grejale auto-put - rekao je ministar građevine Velimir Ilić. Stručnjaci smatraju da bi ova investicija bila opravdana

Izgradnjom auto-puteva u Srbiji koji bi se u zimskim uslovima grejali na kritičnim deonicama značajno bi se povećala bezbednost učesnika u saobraćaju. Stručnjaci smatraju da bi ova investicija bila opravdana, ali da su neophodna finansijska sredstva. Ovakav projekat najavio je ranije ministar građevine Velimir Ilić.

Sekretar Odbora za građevinarstvo u Privrednoj komori Srbije Goran Rodić rekao je, komentarišući najavu ministra građevine Velimira Ilića, da bi prvi projekat grejanja auto-puta mogao da se primeni preko Peštera, uz korišćenje alternativnih izvora energije, da za tako nešto nije potrebno puno novca, a da bi korist bila velika. On je podsetio da se auto-putevi već odavno greju na pojedinim deonicama u evropskim zemljama Nemačkoj, Švajcarskoj, Italiji i drugim, a da je ovde postojala ideja da se greju mostovi, ali se od toga odustalo zbog nedostatka novca.

- Za grejanje oko 25 kilometara auto-puta potrebno je izmedju 2,5 i tri miliona evra - smatra Rodić.

On je dodao da bi se grejale samo najkritičnije deonice, kao što su krivine i prevoji, gde su najčešće saobraćajne nezgode. On je rekao da bi za našu zemlju bilo dobro da više koristi alternativne izvore energije.

- Srbija, inače, gradi klasiče auto-puteve koji nisu predviđeni za velika opterećenja i velike temperaturne razlike, jer je gradnja kvalitetnih auto-puteva dosta skupa - napomenuo je Rodić.

Stručnjak PKS je objasio da se takvi auto-putevi grade sa duplo armiranom betonskom pločom i da se grejači stavljaju ispod završnog sloja asfalta.

Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić smatra da bi uvođenje grejanja na auto-putevima bilo dobro, jer bi značajno povećalo bezbednost.

- Tako bismo smanjili broj saobraćajnih nezgoda na našim putevima, ali se kao i kod uvođenja svih novih tehnologija postavlja pitanje da li imamo novca za to - naglasio je Vujanić.

On je dodao da bi realizacija takvih projekata bila mnogo isplativija ukoliko bi se koristili alternativni izvori energije, koju mi, nažalost, ne koristimo dovoljno.

Ministar građevinarstva Velimir Ilić rekao je ranije da bi trasa Koridora 11 mogla da ide u pravcu Ivanjice, ukoliko bude doneta odluka za projekat grejanja auto-puta preko Peštera. U tom slučaju, kako je ukazao, izgradnja tog putnog pravca bi bila jeftinija za oko 600 miliona evra i kraća za 40 kilometara.

- Dao sam da se radi projekat grejanja autoputa preko Peštera alternativnim vidovima energije, energijom vetra i geotermalnim vodama, koje se nalaze uz trasu autoputa i ta voda bi se koristila za rad toplotnih pumpi koje bi grejale auto-put - precizirao je Ilić.

On je primetio da će, ukoliko bude urađen dobar projekat za grejanje auto-puta, koji bi koštao nekoliko miliona evra i veoma brzo bio isplativ, onda moći da se ide na znatno jeftiniju varijantu preko Ivanjice i Duge poljane, umesto skuplje varijante preko Zlatibora. Ilić je dodao da bi tako prvi put u Srbiji postojalo grejanje auto-puta, koji bi zbog toga bio dugotrajniji pet puta nego klasičan, jer ne bi bio oštećen višegodišnjim posipanjem soli tokom zime i radom mašina za čišćenje snega.

To je, kako je istakao Ilić, veoma interesantan projekat, primenljiv u Srbiji, koji je u više zemalja zapadne Evrope već uveliko realizovan.

- Da li ćemo se odlučiti za tu jeftiniju trasu biće poznato vrlo brzo, jer projekat grejanja auto-puta može da se završi za nedelju dana - rekao je Ilić, i dodao da bi iz alternativnih izvora energije, kojih na Pešteru ima puno, mogla bi da se napaja i rasveta auto-puta.

- Na taj način mogu se grejati i mostovi, nadvožnjaci, a njihov vek trajanja bi bio do 10 puta duži, a manji bi bili i troškovi održavanja - naglasio je ministar.

(M. S. / Tanjug)